וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות ליווי מקצועי, החייב קיבל תכנית פירעון הוגנת

בשיתוף zap משפטי

14.3.2023 / 13:50

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי אושר בספטמבר 2019, והוא מחליף את פקודת פשיטת הרגל שחלה עד למועד זה. עו"ד ענבל אלוש, המתמחה בדיני חדלות פירעון, מסבירה מה הם הקריטריונים להגשת בקשה להליך ומדוע חשוב להיוועץ בעו"ד מומחה בעת הגשת הבקשה

עורך דין מחתים לקוח על מסמכים. ShutterStock
"חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי חל הן על יחיד (חייב) (שהינו אדם פרטי) והן על יחיד שהוא תאגיד"/ShutterStock

עו"ד ענבל אלוש, המתמחה במקרקעין, דיני משפחה ודיני חדלות פירעון (פשיטת רגל), מסבירה בפתח הדברים כי הליך חדלות פירעון מאפשר ליחיד שהנו אדם פרטי או לבעל עסק (עוסק מורשה או חברה בע"מ) שכשלו כלכלית, לפתוח בהליך כדי להשיב חובותיהם לנושים אם באופן חלקי או מלא. בסיום ההליך, היחיד יקבל הפטר מחובותיו (מחיקת חובות) עליהם הצהיר, ואילו החברה יהא בידה, בהתאם להליך שפתחה, לעבור אחד משניים - שיקום כלכלי והמשך תפקוד או פירוק החברה והשבת חובותיה עד כמה שניתן.

במה נבדל חוק חדלות פירעון מפקודת פשיטת רגל?

"הדבר הראשוני והבסיסי ביותר הוא שחייב כבר לא מוגדר חייב אלא יחיד מתוך רצון לשמור על כבודו של האדם הנקלע להליך.

"בנוסף, הרעיון שעומד בבסיס חוק חדלות פירעון, אשר מחליף כאמור את פקודת פשיטת הרגל, הוא ליצוק תוכן חדש להליך חדלות פירעון אשר שם למול עיני המחוקק את שיקום היחיד (החייב) בד בבד עם השאת החובות לנושיו.

"כחלק מתפיסת שיקום היחיד, המחוקק קצב את זמנו של היחיד בהליך חדלות הפירעון וזאת כדי לתת ליחיד אופק שיקומי. עם זאת, המחוקק כאמור שם למול עיניו גם את השבת החוב לנושים ולכן קבע פרמטרים למיקסום כושר ההחזר של היחיד.

"הבדל נוסף הוא שהחוק החדש קובע כי בהתאם להיקף החובות ייקבע המותב שידון בתיק, והתיקים כבר אינם מתנהלים בבית המשפט המחוזי, למעט תיקי חברות. יחיד שהיקף חובותיו נאמד בסך של 161,000 שקל - תיקו ידון בפני רשם ההוצל"פ. יחיד בעל חובות מעל סך של 161,000 שקל - תיקו ידון בפני בית משפט השלום של חדלות פירעון. תיק חדלות פירעון של חברה ידון בפני בית המשפט המחוזי בלבד".

כמו כן, "חשוב לדעת", מוסיפה עו"ד אלוש, "שחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי חל הן על יחיד (חייב) (שהינו אדם פרטי) והן על יחיד שהוא תאגיד. זאת, לעומת פקודת פשיטת הרגל אשר הסדירה את הליך החזר החובות ליחיד בלבד, בעוד שחוק החברות הסדיר את הליך פירוק תאגידים".

מי יכול להכריז על חדלות פירעון?

"יחיד או חברה שהיקף החובות שלהם עולה על היקף הזכויות שלהם ואין בידם להשיב אותם".

מה הם הקריטריונים להגשת בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון?

"בהיבט של יחיד שכשל כלכלית, הגורמים שיכולים להגיש בקשה לחדלות פירעון של היחיד הם היחיד עצמו או הנושה לו הוא חייב".

לדברי עו"ד אלוש, אם הבקשה לפתיחה בהליכי חדלות פירעון הוגשה על ידי היחיד, עליו לעמוד באחד משני התנאים הבאים: בששת החודשים טרם הגשת הבקשה - או במועד הגשת הבקשה - מרכז החיים של היחיד מצוי בישראל או שהוא מחזיק נכסים או עסקים בישראל במועד הגשת הבקשה.

ככל שהבקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון הוגשה על ידי נושה כנגד יחיד, על הנושה יהיה לעמוד בתנאים הבאים: גובה החוב הוא לפחות 80,618.22 שקל (נכון ל-2023); הנושה מסר ליחיד דרישה לתשלום החוב; בדרישה צוין כי אם החוב לא ישולם במועד הנקוב בה; בכוונת הנושה להגיש בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון; החוב לא שולם בתוך 45 ימים ממועד מסירת הדרישה; הנושה הגיש את הבקשה בתוך שלושה חודשים מהמועד שמסר ליחיד את דרישת התשלום.

ליווי משפטי שגוי הוביל להליך ממושך ללא תכנית פירעון

אחד המקרים שהגיעו למשרדה של עו"ד אלוש בשנה האחרונה הוא של יחיד שהחל בהליך לפני כמעט שלוש שנים, ובמשך כל התקופה לווה על ידי בא כוח מטעמו, באופן שלא תאם את נסיבות ההסתבכות של היחיד.

"נסיבות ההסתבכות היו מורכבות וכללו אף ניהול חברות בחו"ל, וכיוון שלא הוצגו באופן נכון לבית המשפט לממונה ולנאמן, מצא עצמו היחיד אחרי שלוש שנים בהליך ללא תכנית פירעון וכשחרב ביטול ההליכים מרחפת מעל ראשו", מספרת עו"ד אלוש.

"מרגע הגיעו אלי, עבדתי למול היחיד, למול הנאמן, הממונה ולמול בית משפט בשיתוף פעולה מלא. העבודה שלי כללה הסרת מחדלי היחיד במלואם והצגת נסיבות ההסתבכות ומצבו הכלכלי באופן המדויק והנכון ביותר. לצורך כך, בניתי עם היחיד תצהיר הסתבכות חדש, כשכל נסיבות ההסתבכות נתמכות במסמכים מטעם היחיד כמתחייב", מספרת עו"ד אלוש.

סיפור ההסתבכות היה כה מורכב שלקח לעו"ד אלוש כמעט חודשיים לבנות את התצהיר החדש בהתייחס לתיקון הטעויות שבוצעו מתחילת ההליך על ידי מי שליווה אותו משפטית בהליך לפניה.

"סייעתי ליחיד בעזרת הצוות שלי להגיש דו"חות חודשיים רטרואקטיבית ממוסמכים כמתחייב כמובן, וכן, היחיד דאג לשלם את כל הפיגורים, ולמעשה עמלתי על תיקון הרושם הקלוקל שנוצר עליו. בהמשך, קיימתי פגישה במשרדי הנאמן, הבהרתי את כל שהיה דרוש הבהרה, ובסופו של יום התייצבתי עם היחיד לדיון בבית משפט במהלכו פירטתי בפני בית המשפט מדוע לטעמי יש לבנות ליחיד תכנית פירעון תחת ביטול ההליכים בעניינו, כפי שביקש הממונה".

בסופו של דיון, בית המשפט קיבל את עמדתה של עו"ד אלוש והורה על תכנית פירעון שפויה והוגנת ליחיד, "המאפשרת לו", לדבריה, "להמשיך ולכלכל משפחתו בכבוד, ונותנת לו אופק שיקומי בסופה הוא יקבל הפטר".

מהי החשיבות של ליווי והיוועצות בעו"ד בהליכי חדלות פירעון?

"חשיבות ליווי מקצועי משפטי בהליך מעין זה קשור קשר ישיר לבנייה נכונה של הבקשה שמוגשת לאישור הממונה, בליווי היחיד בהליך על מנת שיעמוד בהוראות הצו, ובניהול קשר רציף ופתוח למול הממונה והנאמן לבניית תכנית פירעון, המתאימה למידותיו של היחיד.

"לחלופין, לשכנוע בית המשפט כי התכנית שאני מציעה כבאת כוחו של היחיד תחת התכנית המוצעת על ידי הנאמן והממונה, עדיפה כי היא תואמת את מידותיו של היחיד. זאת, כדי שבסופו של יום יהא בידו להתחיל דף חדש בחייו בד בבד עם השבת חובותיו לנושיו במידה זו אחרת".

עו"ד אלוש מסכמת: "חשוב לומר כי אין נוסחת קסם וכל יחיד ונסיבותיו הוא עולם ומלואו בפני עצמו וכל תיק נבחן לגופו".

עומדים בפני הליך חדלות פירעון? זקוקים לליווי משפטי מקצועי שיאפשר לכם לצאת לדרך חדשה? פנו כאן לייעוץ ראשוני לעו"ד ענבל אלוש או בטלפון - 08-6230922

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully