וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצ'קים חזרו - מה עושים? המדריך המלא לכסף שמגיע לכם

בשיתוף zap משפטי

21.3.2023 / 13:50

סיפקתם סחורה או עבודה אך לא קיבלתם את התשלום? עו"ד איתמר סונינו מסביר איך נכון להתנהל, אבל חשוב מכך - מה חשוב שתעשו מראש כדי שתוכלו לקבל את כספכם

חתימה על מסמכים צוואה. ShutterStock
"תמיד כדאי לוודא שיש ערבות אישית של בעל החברה על הצ'קים"/ShutterStock

בעולם העסקי בישראל, רוב העסקים הקטנים והבינוניים עובדים בשיטת "תשלומים למפרע". כלומר, העסק מקבל סחורה ונותן בעבורה צ'קים בשוטף. כך למשל, הסחורה התקבלה ב-1 למארס, אבל התשלום עבורה ייפרע רק ב-6 במארס. השיטה בנויה על בסיס אמון בין הצדדים. אך מה עושים כשהצ'ק חוזר והתשלום לא נפרע במועד כפי שסוכם?

עו"ד איתמר סונינו מסביר כי "חשוב להפריד בין צ'קים של חברות לצ'קים של אנשים פרטיים. רוב הפעמים שאדם מוצא את עצמו בבעיית פירעון הם כשהוא מקבל צ'ק של חברה בע"מ. זאת, מפני שבניגוד לחייב פרטי, שאדם שחייבים לו יכול להגיע לחשבון הבנק שלו ולתלושי השכר שלו ולהטיל עליו מגבלות מסוימות, פעמים רבות לחברה בע"מ, במיוחד בעסקים הקטנים, אין נכסים לתפוס. כלומר, אתה יכול למצוא את עצמך תובע חברה בע"מ, זוכה במשפט, אבל לא יהיה לך מאיפה לקבל את הכסף".

לכן, הוא אומר, "העצה המשפטית הראשונה שאני נותן ללקוחותיי היא שלא משנה מול מי אתה עושה עסקים - חברה בע"מ או אדם פרטי - תמיד תוודא שיש לך ערבות אישית של בעל החברה על הצ'קים". זאת, הוא אומר, מפני שאם החברה קורסת, ניתן יהיה לתבוע באופן אישי את בעל החברה.

תעדו את מערכת היחסים העסקית שלכם

העצה השנייה של עו"ד סונינו היא לתעד את מערכת היחסים העסקית שלכם עם כל אחד. כך, תהיו מוגנים במידה שהחייב מעלה טענות שונות ומשונות כדי להתחמק מהתשלום. "אנשים לפעמים יחפשו בכוח דרכים להתחמק מתשלום. כך למשל, החייב יכול לטעון שהוא לא קיבל את הסחורה כולה, או קיבל סחורה פגומה, והוא לא מעוניין לשלם עבורה", אומר עו"ד סונינו.

הוא מוסיף על כך כי "ביטול צ'ק בישראל הוא פעולה חמורה, והחייב יצטרך להוכיח בבית משפט שהיתה לו סיבה טובה לבטל אותו. במצב שבו הגישו נגדך התנגדות - כלומר, החייב אומר שהוא ביטל את הצ'ק בצדק, צריך לדעת איך להתמודד עם הטענות שעולות".

הוא מוסיף כי "הטענה העיקרית של החייבים המתנגדים היא 'כישלון תמורה'. לכן, תיעוד של מערכת היחסים העסקית יוכל להוכיח שמהצד שלכם התנהלה מערכת תקינה לאורך כל הזמן, הסחורה הגיעה כל הזמן, החייב שילם עליה ומעולם לא היו לחייב טענות כלפי הסחורה, מה שיכול להוות אינדיקציה שמדובר בטענות סרק. תוכלו להציג תכתובות, תעודות משלוח ועוד, שמלמדות שזו טענה שנולדה רק אחרי שחזר הצ'ק של החייב. במילים אחרות, הוא מנסה להתחמק מתשלום, ולכן הוא יגיד כל דבר בשביל להתחמק".

שימרו את ההוכחות: תעודות משלוח ותכתובות

העצה השלישית של עו"ד סונינו היא שהתיעוד בכל תיק לקוח יכלול באופן מסודר לפחות כרטסת, תעודות משלוח עליהן חתום החייב ותכתובות - בין אם הודעות ובין אם מיילים. "בצורה כזו, נוכל לשכנע את בית המשפט שמדובר באדם שפשוט לא רוצה לשלם, ולכן הוא מעלה טענות בעלמא". בכרטסת חשוב לציין מתי התקבלה סחורה, מתי התקבל צ'ק עתידי, מתי נפרע כראוי הצ'ק, וכו'.

עו"ד סונינו מסכם ואומר כי "חשוב לדעת שמערכת המשפט בישראל מאוד סבלנית ומכילה חייבים. טענה זניחה בבית המשפט עשויה לשכנע את השופט לאשר לחייב לנהל הליך משפטי שלם. במילים אחרות, מעטים המקרים שבהם בית המשפט דוחה על הסף טענות התנגדות של חייבים שחזר להם צ'ק.

לכן, עליכם להיות מודעים לכך שתרבות ביטול הצ'קים קיימת גם קיימת, צריך ורצוי להיות מודעים לכך שתמיד יימצאו צידוקים ותירוצים להתחמק מתשלום, ולכן עדיף להיערך לכך מבעוד מועד, בהתאם לנקודות העיקריות בכתבה זו. כך, תוכל לנצח בבית המשפט טענות של ביטול צ'קים".

עו"ד איתמר סונינו הוא חבר מועצת העיר עכו. משרד עו"ד סונינו מטפל בתיקי הוצאה לפועל, חדלות פירעון, נדל"ן ובנזקי גוף. ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו בטלפון - 077-2314221

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צ'קים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully