וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מגיעים להסדר טיעון מקל במשפט תעבורה?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 17:51

מהם כשלים ראייתיים בתיק תעבורה וכיצד עו"ד מומחה לתעבורה מצליח לאתרם כדי להגיע להסדר טיעון מקל עבור הנאשם? עו"ד לענייני תעבורה דור משולם מסביר

עו"ד דור משולם/עריכה: זיו שטיינר

עבירות תעבורה נדונות בהליך משפטי שהינו הליך פלילי לכל דבר ועניין. עיסקת טיעון, או הסדר טיעון, היא הסכם בין הנאשם לתביעה, במסגרתו מודה הנאשם בעובדות המיוחסות לו כחלק מההסכמה ובתמורה זוכה בדרך כלל להקלה בעונשו.

הסדר טיעון שנעשה באופן מקצועי הוא גם זה שבדרך כלל מסביר מדוע נהג אחד מקבל עונש מחמיר בעוד שנהג אחר, זה שהגיע להסדר, זוכה לענישה מקלה באופן משמעותי על אותה עבירה בדיוק. עורך הדין דור משולם ממשרד עורכי דין משולם גלעד, המתמחה בדיני תעבורה, מסביר מהו יתרונו של הסדר טיעון בתיקי תעבורה וכיצד נעזרים בכשלים הראייתיים שבתיק התביעה כדי להטיל ספק לגבי ביצוע העבירה על ידי הנאשם.

עו"ד משולם, מהו הסדר טיעון בתיקי תעבורה?

"הסדר טיעון במשפט תעבורה הוא למעשה ניסיון של הצדדים להגיע להסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט. במידה שיגיעו הצדדים להסכמה, הם יחתמו על הסדר הטיעון שאותו נציג לבית המשפט ביום הדיון. מובן שבית המשפט אינו חותמת גומי ואינו כבול להסכם שאליו הגענו, אך הניסיון מלמד שאם עשינו את הסדר הטיעון באופן מקצועי, בית המשפט לרוב יקבל את ההסכם ויכבד אותו".

עו"ד משולם מוסיף כי רבים טועים לחשוב כי מדובר בהליך בלתי רצוי, אך לדעתו מדובר בהליך לגיטימי ואף רצוי, שזוכה לתמיכה עקבית של בתי המשפט בפסיקתם.

מתי מגיעים להסדר טיעון בתיקי תעבורה?

"אנו נשאף להגיע להסדר טיעון בכל תיק. זה גם בדרך כלל מה שאכן קורה ובכל יום אנו מציגים הסדרי טיעון לבתי המשפט. לעניין זה נכון תיק תאונת דרכים קשה כתיק עבירת מהירות פשוטה. שני הצדדים יודעים לדבר אותה שפה ואין כל טעם להשחית זמן שיפוטי יקר, את זמנם של הצדדים ולגרוע משאבים יקרים מהקופה הציבורית, כאשר ניתן להעריך את מצב הראיות בתיק וכיצד ישפיע על סיכויי הצדדים בהליך משפטי עתידי".

עורך דין מחתים לקוח על מסמכים. ShutterStock
"ברור שהסדר טיעון הוא בעצם win-win situation"/ShutterStock

איך עושים זאת?

"כדי לעשות כן נציג לתביעה את הכשלים הראייתיים שמצאנו בתיק וננסה להגיע להסכמות. ככל שמידת הכשל משמעותית ונוצר ספק לגבי אשמת הנאשם, תתאים התביעה את עמדתה. ברוב המקרים יביאו הכשלים הראייתיים שהצגנו בתיק לתיקון סעיף האישום ולעונש מקל באופן משמעותי לעמדה העונשית המקורית של התביעה".

הכשלים הראייתיים עליהם מדבר עו"ד משולם הם רבים ומגוונים ועשויים להיות תלויים באופן עבודתו של השוטר מול נהלי המשטרה, אמצעי אכיפה אלקטרוני שהופעל שלא במסגרת ההוראות והנהלים, ראיות שהיו בידי התביעה ולא הוצגו ועוד.

כמו כן, יטען עורך הדין טענות לעניין סדרי דין, דיני ראיות, התיישנות ועוד. ההיכרות של הסנגור עם הפסיקה ועם שאר הצדדים המעורבים בתיק - התובע והשופט - מאפשרת לו להעריך מראש עד כמה הסדר הטיעון יכול להיות מקל ומה יהיו רכיביו.

על פי עו"ד משולם, ברוב המקרים, האינטרס של הנאשם הוא להגיע לעסקת טיעון, הן משום שהדבר יחסוך לו זמן יקר וכסף רב ובעיקר כיוון שעסקת טיעון פוטרת אותו מחוסר הוודאות של פסק הדין הסופי בבית המשפט.

עו"ד משולם מסביר: "ברור שהסדר טיעון הוא בעצם win-win situation - להגיע למצב שבו שני הצדדים מקבלים תוצאה שהם יכולים לחיות איתה ומוותרים על הסיכון של החלטת בית המשפט, ובנוסף מקיימים את האינטרס הציבורי".

באילו מקרים לא ניתן להגיע להסדר מוסכם כשמדובר בתיקי תעבורה ומה קורה במקרים כאלה?

"לא נגיע להסכם כאשר הצגנו כשלים ראייתיים והתביעה מנגד אינה מעריכה אותם קשיים עין בעין איתנו. קורה למשל שאנו חושבים שיש כשל מהותי עד כדי ביטול האישום וסגירת התיק כנגד הנאשם, אך התביעה אינה מסכימה לסגור את התיק. כאשר נעריך כי לאור המצב הראייתי יחד עם הגורמים הנוספים הקשורים, תוצאת המשפט תהיה טובה לנאשם יותר מאשר הצעת התביעה, או כאשר אין לנאשם מה להפסיד, נמליץ לנאשם לנהל את התיק, כמובן אחרי שנסביר לו את הסיכונים הכרוכים בכך".

עורך דין דור משולם. יח"צ,
עורך דין דור משולם/יח"צ

מדוע עדיף להגיע להסדר טיעון במקום להישפט בפני בית המשפט לתעבורה ומה הם הסיכונים שאותם הזכרת?

"ניהול הליך משפטי הוא כמו שדה קרב. אתה יודע איך אתה נכנס אבל אתה לא יכול לדעת איך תצא. אנחנו נעדיף לסיים תיק בהסדר טיעון מהסיבה הפשוטה שבהסדר טיעון שני הצדדים קונים סיכון. הנאשם יזכה בעונש מקל וברוב המקרים אף לתיקון סעיף האישום לסעיף חמור פחות, והתביעה תמנע את הסיכון מבחינתה כי הנאשם יזוכה ותחסוך מעצמה תקדימים ומשאבים רבים, בהם תעשה שימוש בתיקים אחרים".

עו"ד משולם מוסיף ומסביר: "כאשר מנהלים משפט, עדים עולים לדוכן, מעידים ונחקרים נגדית. פעמים רבות יכולה עדות באולם ואפילו עדות הנאשם עצמו לסבך את מצבו ולתקן כשל ראייתי שקיים בתיק טרם ניהול משפט, או לחלופין, מצד התביעה עלול עד שלה להעיד באופן שיביא לזיכוי הנאשם. ברגע שאנחנו מגיעים להסדר טיעון בצורה מקצועית, אנחנו שוקלים את כל הנסיבות שבתיק ומנסים להעריך מה תהיה תוצאת המשפט".

לדברי עו"ד משולם, "יש לנו יכולת להגיע להסדר ולצמצם כאמור את הסיכון לטובת הנאשם".

פעמים רבות חשוב לנאשם רכיב ספציפי בעמדת התביעה לעונש. למשל, שלא תירשמנה לחובתו נקודות במשרד הרישוי, הפחתת הקנס או ביטול הפסילה בפועל. "ברוב המקרים", מדגיש עו"ד משולם, "נצליח להגיע להסכמות עם התביעה כך שהעונש לא יכלול את הרכיב הספציפי ובכך להבטיח כי הנאשם יזכה לעונש הנוח לו ככל הניתן, לאור המצב הראייתי בתיק".

האם הסדר טיעון בתיק תעבורה מפחית מהעונש או הופך את העונש ליותר קל?

"כפי שאמרתי, הסדר הטיעון לרוב צופה את תוצאת המשפט ומחשב סיכונים כך שבכל מקרה נבטיח כי התוצאה תהיה הטובה ביותר לנאשם שניתן להשיג לאור המצב הראייתי בתיק. זאת, תוך שקלול שאר נסיבות התיק - למשל גילו ועברו של הנהג, נסיבות לחומרה או קולא ואפילו זהות התובע או זהות השופט. תפקידנו לגבות את ה'מחיר' הגבוה ביותר האפשרי מהתביעה, עבור הנאשם, עבור כל כשל או נסיבה מקלה שהצגנו לתביעה. המשמעות היא כי הנאשם יזכה בדרך כלל לתוצאה טובה יותר בכל פרמטר".

עבירות חמורות, תאונות דרכים או כאלו המערבות נהגים חדשים או נהגים עם עבר מכביד, עלולות להסתיים לעתים בענישה משמעותית הכוללת פסילת רישיון ממושכת, קנסות כבדים ואף במאסר בפועל.

מדוע מומלץ לנאשם להיות מיוצג ע"י עו"ד לתעבורה ולא לפעול לבדו?

על פי עו"ד משולם, "רק במקרים נדירים ניתן להמליץ לנאשם לפעול לבדו כדי להגיע להסדר טיעון מול התביעה או לייצג את עצמו בהליך בבית המשפט. ברוב המקרים האחרים הנאשם עלול לגרום לעצמו נזק. הכללים לניהול הליך פלילי קבועים בחוק ונאשם שאינו מיוצג, אינו מכיר אותם. מכאן הוא עלול למסור למשל גירסה שתסבך את מצבו, פעמים רבות בתום לב, או להודות בעבירות בתקווה שהדבר יעורר כלפיו אמפתיה ויפעל לטובתו, גם כאשר מצב הראיות בתיק טרם הודאתו כלל אינו מאפשר להרשיע אותו במיוחס לו".

לדברי עו"ד משולם, "כשאנחנו ניגשים לתביעה לעשות משא ומתן, אנחנו קודם כל מעתיקים את חומר הראיות שבתיק התביעה. אנחנו לומדים אותו באופן יסודי עד רמת הפסיק והנקודה. ככלל, שם מתנהל המשחק העיקרי. נאשם לאו דווקא יידע למצוא את הכשלים שדיברנו עליהם, לא יידע להעריך אותם נכון ולא יעריך נכון את משקלם. הנאשם לבדו גם לא יידע מה נכון לעשות או לא לעשות לאור הכללים והנסיבות, כדי שאלה יפעלו לטובתו בדרך לקבל תוצאה מיטיבה בבית המשפט".

לסיכום אומר עו"ד משולם: "כדי להשיג את התוצאה המטיבה עם הנאשם דרוש מבט בפרספקטיבה רחבה עד לפרטים הקטנים ולצידו הבנה יסודית של החוק, הפסיקה והפרקטיקה הנוהגת בתחום. בנוסף, דרושה הכירות עם שאר הגורמים המעורבים וחשוב מכל, הניסיון לדעת מה עושים עם כל אלה, מתי וכיצד".

קיבלתם דו"ח תנועה או הזמנה לדין, פנו כאן או בטל' 077-8054771 למשרד עו"ד משולם גלעד המתמחה בתיקי תעבורה לצורך קבלת ייעוץ ראשוני בנושא

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully