וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצות הזהב ברכישת רכב יד שנייה

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 21.3.2023 / 10:38

קניית רכב יד שנייה כרוכה בסוגיות רבות שעלולות לסבך את התהליך, אך יכולות להיפתר מראש אם תכירו את זכויותיכם ותדעו כיצד לפעול. עו"ד חנית אלעזרא מסבירה: אלה הדברים שחשוב לדעת בעסקת רכב משומש

עסקת רכב יד שנייה. ShutterStock
בעסקאות מכירת רכב משומש קיימות מספר סוגיות חוזרות אשר מגיעות לפתחו של בית המשפט/ShutterStock

רכישת רכב על ידי אדם פרטי אינה דבר שבשגרה. מדובר בעיסקה גדולה, והקונים רוצים להבטיח שהם מבצעים רכישה טובה, שהרכב שהם רוצים לרכוש תקין ושהעיסקה כולה כדאית. המוכרים, לעומת זאת, רוצים למכור את הרכב שלהם במחיר הגבוה ביותר. כתוצאה מהפער בין האינטרסים הקיימים בין הצדדים יכולה להיווצר אי התאמה בין המידע הנמסר לגבי הרכב לבין מצבו האמיתי.

בעסקאות מכירת רכב משומש קיימות מספר סוגיות חוזרות אשר מגיעות לפתחו של בית המשפט, הנפוצה בהן היא אי גילוי המידע המהותי המשקף את עברו של הרכב, כמו אי גילוי על תאונות, על תקלות חוזרות משמעותיות, על החלפת מנוע ברכב, האם הבעלים הקודמים היה אדם פרטי או רכב השכרה או ליסינג, האם הרכב שימש נהג יחיד או חברה, כמה ידיים עבר הרכב וכמה קילומטרים נסע.

"יש דרכים להתמודד עם כל אחת מהסוגיות, ובהתנהלות זהירה מצד הקונה ניתן גם להימנע מהן", אומרת עו"ד ומגשרת חנית אלעזרא, שעוסקת שנים רבות בייצוג ובמתן ייעוץ משפטי בעסקאות רכב. "הן על הקונים והן על המוכרים חלה חובת זהירות בעסקאות מכירת רכב. הפסיקה מטילה חבות מורחבת על המוכר בחובת הגילוי, אך יחד עם זאת גם מכירה בחובת הזהירות של הקונה".

עד כמה סוגיות אלו נפוצות ואיך ניתן להתמודד איתן?

"מדובר בסוגיות נפוצות מאוד, אבל חשוב לדעת שלקונים יש הגנות רבות, ובענף הרכב זכתה חובת הגילוי למעמד איתן במסגרת חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות תשס"ח - 2008). בהתאם לחוק זה, על המוכר העוסק בממכר רכבים משומשים חובת גילוי מוגברת על ידי מתן טופס ספציפי שבו נדרש לגילוי נאות על מצב הרכב וכל המידע המהותי", מסבירה עו"ד אלעזרא.

לדבריה, גם חוק הגנת הצרכן החל על עיסקה שנעשתה בין עוסק לצרכן הרחיב את חובת הגילוי החלה על המוכר, מטיל חובת גילוי כבר בשלב הפרסומי של הרכב ודורש לשקף לקונה את מצבו האמיתי. "הרשות להגנת הצרכן מגבירה אכיפה ומטילה עיצומים כספיים בגין הפרת סחר הוגן והטעיית הקונה", מסבירה עו"ד אלעזרא.

הפסיקה קובעת: "ייזהר הקונה"

למרות ההגנות הקיימות לטובת הקונה, חשוב להכיר את הסוגיות הבעייתיות ברכישת רכב משומש. "ככל שניזהר יותר נוכל להימנע מרכישה לא מתאימה. הפסיקה מכנה זאת 'ייזהר הקונה', כלומר עליו לנקוט בפעולות שיעזרו להקטין את הסיכון", אומרת עו"ד אלעזרא.

אלו המלצות הזהב טרם קניית רכב משומש:

רישיון רכב: על הקונה לבקש מהמוכר להפיק רישיון רכב מעודכן. כך ניתן יהיה לראות את הפרטים המעודכנים על הרכב: מקוריות הרכב, ליסינג/ השכרה, קילומטראז' מעודכן, בעלים קודם, יד, האם קיים שיעבוד על הרכב, האם קיים עיקול, האם הרכב עבר טסט והאם הטסט בתוקף.

בדיקה: על הקונה לקחת את הרכב לבדיקה במכון רישוי מורשה מטעם משרד התחבורה, והקונה הוא גם זה שיבחר את מכון הבדיקה.

מסלקה: יש להוציא דו"ח מסלקה על הרכב לצורך בדיקת עבר ביטוחי. אם לרכב אובדן להלכה, או אם עבר תאונות ובעליו תבעו את הביטוח, זה המקום שבו יופיע המידע.

מנוע: בבדיקת הרכב יש לבקש לבדוק התאמה בין מספר המנוע ברכב לרישיון הרכב, וכך ניתן לגלות אם הוחלף מנוע. יש לציין כי מכוני הרישוי נוהגים לבצע בדיקת התאמה רק בביצוע טסט ולא בבדיקת רכב בטרם הרכישה.

עין נוספת: רצוי להגיע עם חבר, מכר או בעל מקצוע מענף הרכב לצורך הרכישה.

נסיעת מבחן: מומלץ לבצע נסיעת מבחן ברכב.

נתוני הרכב: יש לבדוק האם נתוני הרכב תואמים למספרים בהסכם המכירה, כמו למשל מספר הקילומטרים הרשום.

היסטוריה: חשוב לבקש מהמוכר היסטוריית טיפולים של הרכב, דרכה ניתן לראות את אופן התחזוקה, האם בוצעו טיפולים בזמן, האם בוצע זיוף במד הקילומטר וכדומה.

טסט: יש לרכוש רכב עם טסט תקף, אחרת לא יהיה ניתן לבצע העברת בעלות.

מחירון: רצוי לבקש מהמוכר אסמכתא כתובה לעניין מחירון הרכב בהתאם לדגם הספציפי.

עורכת דין חנית אלעזרא. יח"צ,
עו"ד ומגשרת חנית אלעזרא, מתמחה בייצוג בענף הרכב/יח"צ

הסוגיה השכיחה: הסתרת מידע, אי גילוי

אחת הטענות המרכזיות העולות בתביעות לבתי משפט בעסקאות מכירת רכב משומש היא אי גילוי, כאשר הקונה מגלה רק לאחר הרכישה שלא נמסר לו מידע חיוני על הרכב, שלו היה יודע אותו לא היתה מתבצעת עיסקה.

"בשפה המשפטית ניתן לטעון כי התקשרות בחוזה עקב טעות ובגין הטעיה, במסגרת הליכי המשא ומתן בין הצדדים, מובילה לכדי ביטול ההסכם", אומרת עו"ד אלעזרא.

"כאמור, לפי חוק מכירת רכב משומש, על המוכר לגלות לקונה על גבי טופס ספציפי ובכתב את כל הפרטים הרלוונטיים לגילוי על פי החוק", היא מסבירה. "מי היו הבעלים הקודמים של הרכב, מספר הבעלים הקודמים, פגיעות שנגרמו לרכב, מספר הקילומטרים שעבר הרכב, וכל מידע מהותי אחר. אי גילוי יכול לכלול בתוכו תחומים רבים: אי גילוי אודות פגיעות ברכב, תאונות קודמות שהרכב עבר, רכב שהיה בעברו אובדן הלכה, החלפת מנוע, בעלים קודמים, מקוריות הרכב, תקלות חוזרות ברכב, ועוד.

"במקרה של אי גילוי ניתן כמובן לתבוע את המוכר, אבל תמיד עדיף להימנע מהסיטואציה מראש - לקחת כל רכב לבדיקה מקיפה שתיתן מידע עדכני לגבי מצבו. עוד בטרם חתימה על ההסכם עם המוכר, נדרש להחתים את הקונה על טופס גילוי נאות המפרט לעומק את מצב הרכב, הכולל היסטוריית פגיעות. אם יתגלה בהמשך שפרט קריטי הושמט מטופס הגילוי, הדבר יעמוד לטובת הקונה בהליכים משפטיים עתידיים".

עד כמה נפוץ שמוכר מעלים מקונה את העובדה שרכב עבר תאונה?

"מדובר בתופעה שכיחה, ומצב חמור מזה הוא אי גילוי כי הרכב בעברו היה אובדן הלכה. כלומר, רכב שעבר תאונה קשה שהופכת אותו לעתים לבלתי כדאי לתיקון. הסוגיה הזו מעלה בעיות רבות: שאלות לעניין בטיחות הרכב, ייתכן שיתגלו תקלות מתמשכות וחדשות בהמשך, וכן העובדה כי ערך הרכב יורד כמעט במחציתו".

גם כאן, מסבירה עו"ד אלעזרא, "יש דרכים להתמודד עם התופעה עוד לפני הרכישה ולהימנע ממצב של גילוי מאוחר. ניתן להפיק דו"ח מסלקה על הרכב בעלות סמלית, שם יצוין אם הרכב היה אובדן הלכה בעברו. מעבר לכך, אם רוכשים רכב מאדם פרטי, חיוני שיהיה חוזה בכתב המשקף את מצב הרכב, כולל הצהרה מפורשת שהרכב לא נמצא במצב של אובדן הלכה.

"אם קונים את הרכב מעסק לממכר מכוניות, חשוב לזכור כי חובה על המוכר למסור לקונה טופס גילוי נאות לפני הרכישה. אי מסירת הטופס מטילה סנקציה עונשית וכמובן שהיא מטה את הכף לטובת הקונה במידה שהוא נאלץ לתבוע את המוכר בבית המשפט".

ידע ואחריות אישית יכולים לפתור את רוב הבעיות

בשורה התחתונה, כדי להימנע מביצוע עסקת רכב משומש לא כדאית ומתביעות עתידיות, חשוב להכיר את החוקים המגנים על הקונה בעסקאות מכירת רכב, אבל גם לקחת אחריות אישית. אין לשכוח שגם על הקונים וגם על המוכרים חלה חובת זהירות. קונה אקטיבי וערני שנוקט בכל הצעדים הללו יכול לצמצם את החשיפה לסיכון ולבצע את הרכישה הנכונה עבורו. בנוסף, אם בעתיד ייקלע למחלוקת משפטית, ידו תהיה אז על העליונה.

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-6854262

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • רכב משומש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully