וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד להעניק לעצמנו, לילדים ולנכדים שלנו מקסימום אפשרויות

בשיתוף zap משפטי

2.4.2023 / 7:30

הדרכון הגרמני נחשב לאחד המבוקשים ביותר בעולם. ביקשנו מעו"ד ד"ר יובל חן, עוה"ד המוביל והבולט בתחום של הוצאת אזרחות ודרכון גרמני, להסביר, מה היתרונות ומדוע מדובר כעת על הזדמנות נדירה לקבל אזרחות גרמנית ועימה גם דרכון גרמני

דרכון גרמני. ShutterStock
"החוק החדש משנה לחלוטין את כללי המשחק"/ShutterStock

עו"ד ד"ר חן, למה דרכון גרמני?

האזרחות הגרמנית מאפשרת לכל אזרח ישראלי, אבל גם לבת/לבן זוג לקבל את כל מה שגרמניה וגם את כל מה שהאיחוד האירופאי מציעים, למשל: פתיחת עסקים, לימודים בסבסוד כמעט מלא, מלגות בגרמניה, אפשרויות עבודה, שהייה ומשכנתאות. כמו כן, דרכון גרמני מאפשר לממש את היתרונות שיש באמנות בין גרמניה לארצות האנגלוסקסיות, ובין היתר כניסה לארה"ב ללא צורך בוויזה, שהייה שם והקלות בקבלת היתרי עבודה.

צאצאי הנרדפים מגרמניה מבינים, כי מדובר כעת על הזדמנות נדירה וחד פעמית וממהרים לנקוט בהליכים לקבלת אזרחות גרמנית.

מדוע ההזדמנות "נדירה וחד פעמית"?

רוב היהודים שחיו בגרמניה עד 1933 היו מהגרים מפולין וממזרח אירופה ולא הייתה להם אזרחות גרמנית, גם אם הם נולדו שם. זו הסיבה שמאות אלפי בקשות לאזרחות גרמנית של הילדים והנכדים שלהם נדחו בעבר.

בקיץ 2021 חוקק בגרמניה חוק חדש והורחב דרמטית מעגל הזכאים. כעת, כל אחד המבקש לקבל אזרחות גרמנית יידרש להוכיח קשר דם לאדם שהיה חי בגרמניה עד 1933, להוכיח נרדפות של אותו אדם, להוכיח שאותו אדם היה יכול לקבל אזרחות גרמנית, אלמלא עליית הנאצים לשלטון ולהוכיח שמקום מגורי הנרדף הקבוע היה בגרמניה והוא עזב אותה אחרי ינואר 1933 בגלל הרדיפות.

החוק החדש משנה לחלוטין את כללי המשחק ומרחיב את מעגל הזכאים לקבל אזרחות גרמנית. משמעות הדבר היא, שלכל אותם מאות אלפי אנשים, שהם הילדים, הנכדים, הנינים ובני הנינים של יהודים שהגיעו ממזרח אירופה ומפולין לגרמניה (המכונים "אוסט יודן"), ונאלצו לעוזבה לאחר עליית הנאצים לשלטון, סיכוי כעת לקבל כעת אזרחות גרמנית ועימה דרכון גרמני, אם יוכחו התנאים שהזכרתי. בנוסף, כל אותם מאות אלפים, אשר תביעתם בעבר לאזרחות גרמנית נדחתה, רשאים כעת להגיש תביעה לפי החוק החדש.

לאור היקף התביעות האדיר לקבלת אזרחות גרמנית שהוגש בשנה וחצי האחרונות, אני מניח כי במוקדם או במאוחר יקשיחו הגרמנים את התנאים וידרשו למשל ידיעת השפה הגרמנית.

דרכון גרמני. ShutterStock
עו"ד ד"ר יובל חן טיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני/ShutterStock

כיצד מתחילים בתהליך?

מדובר בהליך משפטי, המבוצע כולו רק בגרמנית ומתנהל בגרמניה, אך ורק על פי הוראות החוק הגרמני. אין שום קשר בין עריכת דין בישראל והליכים להוצאת אזרחות גרמנית.

אז מומלץ שעוה"ד שמטפל בעניין יידע גרמנית?

מומלץ ולדעתי מחייב שעוה"ד יידע גרמנית, אבל ברמה של משפטן גרמני. יותר מכך, מומלץ להיות מיוצג רק על ידי עו"ד שלמד חוקי אזרחות גרמנית בפקולטה למשפטים בגרמניה, אחרת קיים סיכוי שהבקשה לאזרחות גרמנית תידחה.

תיקח את המקרה המקביל: עו"ד או משפטן בגרמניה, שבמקרה הטוב יודע עברית, אבל מעולם לא למד את חוקי האזרחות בישראל, מנסה להתמודד עם משרד הפנים בישראל ולהוציא ללקוח שלו אזרחות ישראלית. מה הסיכוי שהוא יצליח?

ראה אצלי באתר מה כתבו ב-8 חודשים האחרונים עורכי דין מישראל שקיבלו דרכנו אזרחות גרמנית וגם מה כתבו שורה של לקוחות, שחשבו להתחיל טיפול לקבלת אזרחות גרמנית אצל עורכי דין אחרים, שלא מכירים את החוק הגרמני, ואז הגיעו אלינו.

הלקוח בישראל יודע היטב מה לבדוק והוא לא מתבייש לשאול שאלות, כי בפניות אליי אני נשאל מפעם לפעם על ידי הלקוח, למשל "האם למדת חוקי אזרחות גרמנית בפקולטה למשפטים בגרמניה"?

אבל ראיתי באינטרנט אנשי מקצוע שלא למדו משפטים בגרמניה והם מציעים לטפל באזרחות גרמנית. איך אתה מסביר זאת?

ההליך להוצאת אזרחות גרמנית הוא אופרציה אחרת לחלוטין מהליך להוצאת אזרחות פורטוגלית למשל.

כאשר גרמניה תדרוש בגרמנית מכל אותם אנשי המקצוע, שלא למדו משפטים בגרמניה, הסברים לאמור במסמכים שהם שלחו לגרמניה, כאשר גרמניה תבקש מעוה"ד מישראל להסביר, על איזה סעיף בחוק הגרמני הוא מסתמך ומדוע, או כאשר היא תדרוש ממנו מסמכים לגבי אותו סעיף בחוק, אני מניח שהוא יתקשה להתמודד עם ההחלטות ועם הדרישות של אנשי המקצוע הנוקשים ועם המשפטנים הגרמנים במשרד הפנים הגרמני.

זו רק שאלה של זמן, עד אשר גרמניה תיפנה אליהם בדרישות.

מהו פרק הזמן עד לקבלת החלטה מגרמניה?

פרק הזמן הממוצע יכול להגיע לשנתיים לערך. פרק הזמן יכול להיות קצר יותר ומותנה בפרמטרים שונים, כגון עד כמה התביעה מפורטת, עד כמה היא נסמכת על מסמכים היסטוריים שאותרו בגרמניה, מה רמת העומס בגרמניה, האם התביעה יורדת לרזולוציה גבוהה של נסיבות חיים של אדם שהיה חי בגרמניה לפני 1933 או שהיא שטחית, האם מסמכים הוגשו בצורה שקובע החוק הגרמני, האם יש הסברים ומסמכים, למשל על שינויי שמות וכן הלאה.

אנו משתדלים להגיש לגרמניה את כל החומר בצורה של ירידה לרזולוציה מאד מדוקדקת של נסיבות חיים של האדם שהיה חי בגרמניה לפני 1933, כל זאת על סמך מסמכים היסטוריים שאנו מאתרים בגרמניה. מאחר שגם כל צוות משרדי שולט בגרמנית ויש לו ניסיון של שנים בטיפול באלפי בקשות לאזרחות גרמנית, עריכת החומר והמסמכים הרבים היא מאד אפקטיבית ואז כמובן פרק הזמן קצר יותר עד לקבלת החלטה מגרמניה.

איך אתה יודע היכן ואיזה מסמכים לחפש בגרמניה?

מאז שנת 1997 ייצגנו אלפי אנשים מול שלטונות גרמניה לקבלת אזרחות גרמנית. כמו כן, אחרי 6 שנות לימודי משפטים בגרמניה, עוד 5 שנים של לימודי דוקטורט בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פרנקפורט ושנתיים התמחות בבימ"ש מחוזי בגרמניה, אני יודע היטב מה לחפש בגרמניה, היכן לחפש, מה המשמעות של אותו מסמך שמצאנו, מה להדגיש בתביעה ומתי תידחה גרמניה את התביעה לאזרחות גרמנית.

האם כבר הצלחתם להוציא אזרחות גרמנית לפי החוק החדש?

בפברואר 2022 עשינו היסטוריה. פרופ' לרפואה מירושלים, שהוריו הגיעו מפולין לגרמניה וברחו ממנה אחרי 1933, קיבל באמצעותנו אזרחות גרמנית לפי החוק החדש. הוא היה הראשון בישראל ואולי בעולם, שקיבל את האזרחות בהתאם לחוק החדש. מאז קיבלו דרכנו עוד מאות אנשים לפי החוק החדש. קמצוץ מהם כתבו על כך בגוגל. היסטוריה נוספת עשינו לפני מספר חודשים, כאשר משפחה של 47 נפשות קיבלה אזרחות גרמנית דרכנו. מאחר ומעולם לא קיבלו כל כך הרבה בני משפחה ובזמן כל כך קצר אזרחות גרמנית, השגרירות הגרמנית כתבה על כך בפייסבוק שלה והשגריר הגרמני העניק את תעודות ההתאזרחות.

עו"ד ד"ר יובל חן טיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני. סיים לימודי משפטים בגרמניה ודוקטורט בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פרנקפורט. עו"ד ד"ר חן הוא בעל בקיאות יוצאת דופן בהליכי קבלת אזרחות גרמנית ומכיר היטב את הגופים האחראים לכך בגרמניה.

לבדיקת זכאות לדרכון גרמני

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-9374954 או במייל - hen@yuval-ra.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully