וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט קבע: המוריש היה כשיר משפטית בעת כתיבת הצוואה

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 9:38

אחד הקשיים בתיקי ירושה הוא כאשר קיימות מספר גרסאות של צוואות שסותרות זו את זו ובכל אחת מהן זהות היורשים שונה. עוה"ד איתן ביטון ואבי קלינגהופר, העוסקים במשפט אזרחי, דיני מקרקעין וירושות, מסבירים מדוע חשוב להיוועץ באיש מקצוע לפני שכותבים צוואה

אילוסטרציה של שופט בבית המשפט. ShutterStock
"בסופו של דבר, הצוואה האחרונה שנעשתה לפני פטירתו של אדם היא הצוואה הקובעת"/ShutterStock

א' היה נשוי בשנית והיו לו שני ילדים בגירים מנישואיו הראשונים. במהלך נישואיו השניים הוא ערך צוואה, למעשה שני בני הזוג ערכו צוואות הדדיות, שאם וכאשר ילך לעולמו, כל רכושו והונו (ממון ונכס) יועברו לאשתו. הנכס - דירה - נקנה על ידו ועל ידי אשתו השנייה. לשני בני הזוג היה אף הסכם ממון שבו צוין כי לכל אחד מבני הזוג מגיעות זכויות בגובה 50% משווי הנכס.

לימים, גם הנישואים השניים לא צלחו ושני בני הזוג נפרדו. במהלך הפרידה, ערך א' צוואה שנייה, שעל פיה במידה שילך לעולמו הוא מוריש הכל לילדיו הבגירים. למרבה הצער, א' נפטר זמן קצר לאחר עריכת הצוואה השנייה. פרודתו הגישה בקשה למתן צו קיום הצוואה הראשונה, בה נכתב כי היא היורשת הבלעדית של רכושו ונכסיו, בהתאם לצוואות ההדדיות.

"ילדיו של המוריש פנו אלינו, והגשנו בשמם התנגדות למתן תוקף צוואה, כאשר במסגרת ההתנגדות הגשנו את הצוואה המאוחרת, הצוואה השנייה שכתב, לפיה הוא מוריש את כל רכושו, לרבות מחצית הזכויות בדירה, לילדיו", מספר עו"ד איתן ביטון.

בהמשך להתנגדות, התנהל דיון ארוך בבית המשפט, במסגרתו פרודתו של א' טענה טענות שונות ומשונות, ביניהן שהצוואה המאוחרת נעשתה בנסיבות שאינן כשרות משפטית, משום ש-א' היה מאושפז לתקופה מסוימת בבית חולים לחולי נפש, ועוד.

"בסופו של דבר בית המשפט קבע ש-א' היה כשיר מבחינה משפטית כאשר הוא כתב את הצוואה המאוחרת שבה הוריש את רכושו והונו לטובת ילדיו. לנוכח הנסיבות, לא היה מקום לצוואה ההדדית, שכן אין לה תוקף, משום שהצוואה המאוחרת גוברת עליה ולכן יורשיו הם שני ילדיו הביולוגיים, ומכאן שכל זכויותיו בנכס עוברות אליהם", מסכם עו"ד אבי קלינגהופר.

מה קורה כאשר קיימת יותר מגרסה אחת של צוואה?

"אדם יכול לערוך בחייו כמה צוואות שירצה. בסופו של דבר הצוואה האחרונה שנעשתה לפני פטירתו היא הצוואה הקובעת, וכל הקודמות לה מבוטלות, אלא אם כן יוכח שהצוואה האחרונה נעשתה תחת השפעה בלתי הוגנת, כמו לדוגמה אם האדם שכתב אותה לא היה כשיר מבחינה משפטית מכל סיבה שהיא - לא היה מודע למעשיו ולא היה לו שיקול דעת עקב דמנציה או כל מחלה אחרת, היה סיעודי וכו'. סיבות אחרות יכולות להיות שהוא כן היה כשיר משפטית אך הצוואה נעשתה תחת לחץ או כפייה משום שהיה חסר ישע".

איך ניתן לדעת האם היה או לא היה כשיר משפטית בעת כתיבת הצוואה?

"מי שטוען שלצוואה אין תוקף והיא פסולה, נטל ההוכחה חל עליו. כדי להוכיח שאדם לא היה כשיר משפטית, יצטרך אותו גורם הטוען כך להציג מסמכים רפואיים חד משמעיים שמראים שבאותה תקופה האיש היה חסר הבנה של המציאות. בסופו של דבר, רצונו של אדם כבודו, והוא יכול לעשות עם רכושו ככל העולה על רוחו, גם אם על כמה מהיורשים אין זה מקובל או הגיוני".

לדברי עו"ד קלינגהופר, צוואה יכולה להיכתב גם על דף נייר, באופן הכי פשוט שיש, אך על מנת למנוע טענות לאי כשירות או לחוסר תוקף, רצוי לערוך את הצוואה בפני עו"ד כשהחתימה תהיה בפני שני עדים.

"אנחנו ממליצים לצלם את מעמד החתימה על הצוואה וכשמדובר באנשים מבוגרים, מומלץ להביא אישורים רפואיים פסיכיאטריים שהמצווה מצוי בכשרות משפטית מלאה על מנת למנוע בעיות בעתיד. חשוב לציין שעניין רישום צוואות הוא מסועף ומורכב וחשוב מאוד להיוועץ באיש מקצוע לפני כל מהלך ומהלך כי אחרי הכל יש כאן עיסוק בנושא קריטי".

באיזה שלב בחיים מומלץ לערוך צוואה?

"מרגע שיש ילדים בתמונה כדאי להתחיל לשקול את זה, כדי שלבן או בת הזוג יהיה קל יותר ביום שאחרי. מרגע שאתה הורה, נכנסים לתמונה המון שיקולים ולכן חשוב להיוועץ באיש מקצוע", מסכמים עוה"ד קלינגהופר וביטון.

לפרטים נוספים ולייעוץ ראשוני בנושא פנו למשרד עורכי הדין קלינגהופר-ביטון ושות' בטלפון - 053-6389790

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ירושה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully