וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאים לפני גירושים? ההסכם הזה יכול לעשות עבורכם את ההבדל

בשיתוף zap משפטי

19.4.2023 / 11:15

באילו מקרים מומלץ לערוך הסכם לפני גירושין ועל אילו סעיפים אסור לוותר? עו"ד ירדן שלומי מסבירה על הנושא בהרחבה. צפו

בווידאו: עו"ד ירדן שלומי מסבירה על הליך גירושין/עריכה: זיו שטיינר

לא מעט זוגות בישראל מגיעים לשלב שבו הם מחליטים לפרק את הנישואין מסיבות כאלו ואחרות. האם כל זוג שמתגרש צריך לערוך הסכם גירושין ומה חשוב לכלול בהסכם שכזה? עו"ד ירדן שלומי שעוסקת בענייני משפחה, הגיעה לאולפן וואלה! כדי לעשות סדר בנושא.

באילו מקרים מומלץ לערוך הסכם גירושין ומה צריך לכלול הסכם שכזה?

כל הסכם בין בני זוג נקרא הסכם ממון, בין אם עורכים אותו לפני הנישואין או כשמחליטים להתגרש. הסכם ממון בין בני זוג נישואין חייב להיות מאושר בבית המשפט, וחשוב מאוד להסדיר גם את הגירושים בהסכם. "אם לא ניתן תוקף להסכמות, כמו כיצד לחלק את הרכוש, מה עושים עם הילדים, מזונות ועוד, הכול פרוץ, ובכל רגע נתון הצדדים יכולים להרים את הכפפה ולפעול בניגוד להסכמות בעל פה", מסבירה עו"ד שלומי. "כלומר, אין תוקף להסכמות בעל פה, אלא רק בכתב, עם תוקף של פסק דין".

איך נקבעים זמני השהות וכיצד הם משפיעים על המזונות?

חוק הכשירות המשפטית והאפוטרופסות קובע שברגע שבני הזוג נפרדים, עליהם להגיע להסכמה על חלוקת זמני השהות על הילדים. "ברגע שלא מגיעים להסכמות, פונים לבית משפט", אומרת עו"ד שלומי. "עד שנת 2017, כמעט ולא הייתה השפעה של זמני השהות על גובה המזונות שנפסקו. בשנת 2017 יצאה הלכה חדשה ששינתה סדרי עולם. נקבע שמזונות במקרה של ילדים מעל גיל 6 ייקבעו על סמך שני פרמטרים - פערי שכר וחלוקת זמני השהות. ככל ששני הפרמטרים האלו אצל שני ההורים יהיו זהים, הסבירות שייקבעו מזונות הולכת ויורדת. למעשה, רוב הסיכויים שלא יהיו כאן מזונות. מתחת לגיל 6, המצב שונה לגמרי".

האם כדאי לבני זוג להגיע להסכמות בעצמם?

עו"ד שלומי מציינת בנושא: "אני תמיד אומרת ללקוחות שלי שעדיפה הסכמה מהכרעה שיפוטית, בכל דבר, וקל וחומר בנושא הזה. עדיף לדעת לקראת מה הולכים, גם אם מדובר בפשרה או בהסכמה לא קלה לעיכול".

אם בני הזוג הגיעו להסכם, האם ניתן לפתוח מחדש הסכם מזונות?

"זו אחת התביעות היותר קשות", מציינת עו"ד שלומי. "יש אפשרות כזו. במקרים אלו בית המשפט מבקש לראות שינוי נסיבות מהותי. על אלו שפונים לבית המשפט כדי לשנות דמי מזונות, להראות שינוי נסיבות מהותי. לדוגמה, עד שיצאה ההלכה של בית המשפט העליון ב-2017, אישה שטענה שחל שינוי נסיבות לטובתה, וביקשה להגדיל את המזונות, הבעל מצד שני יכול היה להגיד שחל שינוי נסיבות לטובתו ודרש להפחית את המזונות".

כיום, כשמדובר על ילדים מעל גיל 6, המושג שינוי נסיבות לטובת אחד הצדדים כבר לא קיים. ברגע שיש שינוי נסיבות והילדים מעל גיל 6, בוחנים את גובה חיוב המזונות לפי העקרונות של הלכת בית המשפט העליון. לכן, במקרה שיש לכם הסכם שנחתם לפני 2017, רוב הסיכויים שהוא מיטיב עם האישה. על כך אמרה עו"ד שלומי: "במקרים אלו אני ממליצה לא לפנות לבית המשפט. אתן דוגמה. זוג שהתגרש עם שני ילדים חתם על הסכם גירושין, שבו הוחלט 1,000 שקל לכל ילד על מזונות. לימים הם חזרו, נולד להם ילד שלישי והם שוב נפרדו. זה קרה אחרי 2017. האם הגיעה אליי ודרשה מזונות גם על הילד השלישי. אמרתי לה שתוריד פרופיל ושתגיד תודה. אם היא הייתה פונה לבית המשפט, אותם מזונות עבור שני הילדים הגדולים היו נבחנים לפי ההלכה החדשה. אין ביניהם פערי שכר ולא זמני שהות, ויכול להיות שהיא הייתה מפסידה".

באיזה שלב מומלץ להיוועץ בעו"ד לדיני משפחה?

עו"ד שלומי סיכמה: "אם אנחנו מדברים על אדם שהוא לקראת הליך גירושין, עדיף לפנות עוד אפילו לפני ששמים את זה על השולחן, כדי לדעת איך להתכונן ולהיערך בהתאם, שכן, עדיף להתחיל את ההליך עם ליווי. אם מדובר על מצב שבו הצדדים גרושים, וישנה מחלוקת כלשהי, כדאי ליצור קשר עם עו"ד עוד לפני הפנייה לבית משפט".

עומדים לפני גירושין? זקוקים לייעוץ צמוד ולליווי מקצועי בנקודת הזמן הרגישה בחייכם? פנו לעו"ד ירדן שלומי לייעוץ ראשוני בנושא בטלפון 053-9345869

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully