וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפוצצות בועת ההיי-טק: תובנות מעורכי דין המתמחים בפירוק חברות

בשיתוף zap משפטי

4.4.2023 / 13:50

משכורות שמנות, בונוסים מנופחים, מתנות ותנאים מעוררי קנאה. האם כל זה עומד להסתיים ובועת ההיי-טק מתפוצצת? שיחה עם מומחים

עובדי חברת הייטק מאוכזבים. ShutterStock
"עליית הריבית שינתה לחלוטין את כללי המשחק"/ShutterStock

אם היינו כותבים את הכתבה הזאת לפני שנה, אפילו לפני חצי שנה, זה היה נשמע כמו מדע בדיוני. שוק ההיי-טק פרח, המחירים עלו והחברות רק חיפשו עובדים ורצו לשלם להם כמה שיותר. אבל עליית הריבית בחצי השנה האחרונה שינתה לחלוטין את כללי המשחק. בועת ההיי-טק, גם אם עדיין לא התפוצצה, בדרך לשם.

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות כדי לחסוך בכספי המשקיעים ולמנוע קריסת ארגונים שמספקים פרנסה לעשרות עובדים. ביקשנו מעורכי הדין ליאור אליהו ומירית מועלם, שעוסקים בפירוקי חברות, הסדרי נושים, הפחתת חובות ופתרונות לעסקים ומשפחות במשבר כלכלי, להאיר מנסיונם על הימים האלה.

תחילת הסוף של בועת ההיי-טק

תוכלו לספר לנו איך שמתם לב לראשונה שבועת ההיי-טק מתפוצצת?

"התחלנו להבחין בשינוי בסוגי הלקוחות שהגיעו למשרדנו", אומר עו"ד ליאור אליהו. "בעבר, האנשים שהגיעו אלינו היו כאלה שנקלעו לחובות עקב ניהול כושל, או עסקים שקרסו עקב מגיפת הקורונה או בגלל משברים נקודתיים אחרים. בחודשים האחרונים אנחנו רואים במשרדנו מנכ"לים צעירים, בני 25 עד 40, שהרוויחו משכורות גבוהות עד לפני חצי שנה".

עו"ד מירית מועלם מוסיפה: "אנחנו מדברים על משכורות גבוהות באמת. המנכ"לים הצעירים האלה הרוויחו משכורות שאפשרו להם לטוס מדי חודש, לקנות בתים גדולים ולהתחייב למשכנתאות גדולות לא פחות. הם הרוויחו הרבה, ולכולם נראה היה שזה יימשך לנצח".

אז מה קרה?

"עליית הריבית שינתה לחלוטין את כללי המשחק. רבים מהמנכ"לים הצעירים הללו מצאו את עצמם טובעים בחובות, ללא יכולת לשלם את המשכנתאות או לעמוד בהתחייבויותיהם הכספיות".

אז זו הבועה שכולם דיברו עליה?

"אפשר להגיד שאנחנו כבר שם, הבועה לפחות מנוקבת, אם לא מתפוצצת".

משרד עורכי דין מועלם - אליהו ושות'. יח"צ,
"ההשפעה בעבודה שלנו היא עצומה על חייהם של העובדים". עורכי הדין מירית מועלם וליאור אליהו/יח"צ

מניעת קריסה עסקית

בבועה אמנם צצו נקבים, אבל לדברי עו"ד מועלם, עדיין ניתן לעצור את הסחרור אליו נקלעו רבים ולחסוך את כספי המשקיעים. "אנחנו כמובן לא עושים קסמים", היא מדגישה, "אבל יש דרכים לעצור הכל ולהרוויח זמן לעסקים האלה. אנחנו מנהלים משא ומתן עם הנושים ועוזרים לעסקים לחזור לדרך המלך".

תוכלו לספר על מקרה מעניין שעסקתם בו לאחרונה?

"היתה לנו חברת היי-טק שהעסיקה עשרות עובדים, אבל היתה ממונפת מאוד ונקלעה לצרות", מספר עו"ד אליהו. "המשקיעים האשימו את המנכ"ל, והמנכ"ל האשים את הדירקטוריון. ההחלטות התקבלו בלחץ, והעובדים כבר הבינו שמשהו לא בסדר. עזרנו להם לנקוט בהליכים משפטיים כדי להגן עליהם מפני הגבלות, עיקולים וצרות אחרות. כיום, ישנם משקיעים רבים שרודפים אחרי החברה הזו ורוצים להיות חלק ממנה".

כיצד אתם פועלים?

עו"ד מועלם מפרטת: "במקרים כאלה אנחנו מקימים צוות ייעודי שמתפעל את העסק בהיבט החשבונאי, העסקי וכמובן המשפטי. אנחנו פועלים למתן הגנה על העסקים הללו, מתנהלים מול עורכי הדין של הנושים, עוצרים תיקי הוצאה לפועל ובמקרים מתקדמים יותר מגישים בקשות מתאימות לבתי משפט. כל זאת במקביל לכניסה ממשית שלנו לעסק יחד עם מקבלי ההחלטות בכל היבט אפשרי כדי למנוע טעויות תוך כדי תנועה ולצמצם נזקים".

"זו עבודה אינטנסיבית ומהירה", מוסיף עו"ד אליהו. "אין זמן לבזבז כשחברה מבינה שהיא נקלעה למבוי סתום, ואני מדגיש שוב שזה קורה לחברות גדולות וחזקות. ראינו כבר מקרים של חברות נדל"ן שקורסות כי הן לא ידעו לעצור בזמן, והחלק הכי אקוטי היה להימנע מהעמקת הערבויות האישיות. יש נטייה לבעלי המניות ולדירקטורים לחתום על ערבויות אישיות כדי להזרים חמצן לעוד חודשיים לחברה, אבל זה רק גורם נזקים גדולים יותר. אנחנו פשוט עוצרים את מחול השדים הזה ומחזירים את החברה להתנהלות תקינה".

מתי עסקים מגיעים אליכם?

"עסקים או אנשים מגיעים אלינו בעיצומו של משבר שכולל את העסק, העובדים, הבית", מתארת עו"ד מועלם. "זה סוג של טיפול נמרץ. לפעמים אנחנו עובדים 24/7 כדי לייצב את העסקים שלהם. בסופו של דבר, העסקים האלה שכמעט קרסו חוזרים אלינו כלקוחות של המחלקה העסקית. אחרי הטיפול הם חוזרים למשחק בגדול, ואנחנו גאים בחלק שהיה לנו בחזרתם לשוק העסקי".

עו"ד אליהו מוסיף: "ההשפעה בעבודה שלנו היא עצומה על חייהם של העובדים, המשקיעים ובני משפחותיהם. זו בסופו של דבר באמת שליחות".

"הכי קרוב לקסם"

התובנה החשובה ביותר של עורכי הדין אליהו ומועלם, היא שלא משנה עד כמה עסק נראה מוצלח, תמיד קיים פוטנציאל לצרות כלכליות. אולם, עם הליווי וההליכים המשפטיים הנכונים, ניתן להחלים ואף לשגשג.

"התפוצצות בועת ההיי-טק אולי מדאיגה, אבל זו גם הזדמנות להעריך ולבנות מחדש את התעשיה", מסכם עו"ד אליהו. "הניסיון מראה שעסקים יכולים להתמודד עם האתגרים הללו חזיתית ולצאת חזקים יותר מהצד השני. שוב, אנחנו לא קוסמים, אבל כשמגיעים אלינו בזמן ולא בדקה ה-99, אפשר לעשות את מה שלעתים נראה בלתי ייאמן, ומבחינתנו זה הכי קרוב לקסם".

משרד עו"ד מועלם, אליהו ושות' עוסק בפירוק חברות, הסדר נושים, הליכי חדלות פירעון ועוד.
למשרד ניסיון עשיר ומציע ליווי אישי עם שירות מקצועי וחסר פשרות. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון
- 077-8036704

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חברות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully