וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שילוב האפיק הפלילי בתיקי משפחה הוא קריטי"

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 13:32

לעתים קרובות תיקים בבית המשפט לענייני משפחה מתחילים בתלונה פלילית. למרות שלרוב מדובר בתלונות שווא, ההתמודדות עם ההליך המשפחתי הופך קשה הרבה יותר. עו"ד קובי לוי, שמשרדו משלב את תחומי הפלילים והמשפחה מסביר כיצד להתמודד עם תלונות שווא במסגרת הליך גירושין

עורכי דין עוסקים בתביעה. ShutterStock
"חובה לתת בכל תיק גירושין גם את המשקל הפלילי"/ShutterStock

"כמעט כל תיקי הגירושין מתחילים בתלונות שווא על אלימות", קובע קובי לוי, עורך דין וקצין משטרה בכיר לשעבר, "ולכן לכל תיק גירושין אנחנו מתייחסים מראש גם כאל תיק פלילי. זה אולי נשמע קיצוני, אבל למרבה הצער אני למוד ניסיון עם העניין הזה עוד מימיי כקצין משטרה". למשרדם של עו"ד קובי לוי ושותפתו, השופטת בדימוס עו"ד אתי כרייף, גם היא קצינת משטרה בכירה לשעבר, יחד עם עו"ד לענייני משפחה קרן לוי, מגיעים לא מעט מקרים שמוכיחים שמדובר במצב שממשיך להיות שכיח.

"לאחרונה טיפלתי בתיק של גבר, שכמו תיקים רבים שמגיעים אלי, היה עצור בעת הפנייה אלי", מספר עו"ד לוי. "הוא קיבל טלפון בהפתעה בזמן ששהה בעבודה ובו התבשר כי אשתו התלוננה על אלימות מצידו וכי עליו להגיע לחקירה. שם הוא כבר נעצר. המעניין בתיק הזה היה שהתלונה הגיעה ממש משום מקום, ללא עבר בעייתי וללא הליכי גירושין ברקע, ועדיין הוא נעצר".

עו"ד לוי ממשיך ומספר: "שחררנו אותו ממעצר והסברנו שיש לאשתו רקע נפשי ידוע, אך איש לא האמין לנו. למרות שתיק האלימות נגדו בוטל, תיק הגירושין שפתחנו היה קשה הרבה יותר בגלל התלונה. העובדת הסוציאלית לסדרי דין טענה כי לאור התלונה, מדובר באדם אלים ולא הסכימה לתת לו זמני שהות עם הילדים, והתיק התגלגל בצורה מאוד קשה".

בסופו של דבר התקבלה משמורת משותפת בהסכמה, רק לאחר שעורכי הדין לוי וכרייף דרשו לקבל צווים להסרת חיסיון רפואי ולבחינה נפשית של האישה. על מנת שלא לעבור את החשיפה, הסכימה האישה להתפשר.

"בגלל הפשרה, לא הסרנו את החיסיון הרפואי שיכול היה להוכיח את טענתנו, אבל לאחר סיום התיק התפרצה מחלת הנפש של האישה והיא אושפזה במחלקה פסיכיאטרית בבית חולים. מובן שאף אחד לא מוכן לקחת אחריות ולהודות בטעות, טעות שכמעט עלתה ללקוח שלנו בחזקה על הילדים שלו", אומר לוי.

"כיום", מסביר עו"ד לוי, "זמני השהות מוגדרים כשוויוניים, אבל האם לא באמת מקיימת אותם שכן היא מאושפזת, והאב הוא המשמורן העיקרי. למעשה, האב מגדל את הילדים בפועל אבל עדיין מחויב במזונות. כל זה הוא נזק כתוצאה מהתלונה הראשונית נגדו".

עורך דין קובי לוי. יח"צ,
עו"ד קרן לוי, השופטת בדימוס עו"ד אתי כרייף ועו"ד קובי לוי/יח"צ

תלונות שווא הן נפוצות ביותר

הנזק של תלונת שווא בגין אלימות עלול להיות הרסני והוא נפוץ ביותר. לדברי עו"ד לוי, כמעט כל תיק גירושין מתחיל בתלונה וכמעט כל התיקים נסגרים מאחר שהתלונות מנותקות מהמציאות.

"לצערי, מהניסיון שלי, כמעט כל תיק מתחיל ככה", הוא אומר. "כשמגיע אלינו תיק גירושין, אנחנו מכינים את הלקוח שיצפה לתלונה הפלילית שתגיע, והיא כמעט תמיד מגיעה. הבעיה היא שגם כשהתיק נסגר, הצד שהתלונן מנסה להיאחז בתלונה במהלך ההליך המרכזי, וההתנהלות מול זה הופכת להרבה יותר קשה".

עו"ד לוי מוסיף: "הלוואי שהצדדים היו יכולים לדבר ביניהם ולא להגיע למצבים לא מוסריים שמצדיקים שירותי עריכת דין משני הצדדים. זה אף פעם לא פועל לטובת הילדים ולטובת הגרעין המשפחתי, אבל אם כבר הגענו לשם, חשובה המעטפת המלאה של משפחה ופלילי ביחד - זה הולך יד ביד. מאחר שעו"ד כרייף ואני חיים את המשטרה, אנחנו קודם מטפלים באפיק הפלילי ואז מעבירים את התיק לטיפול מחלקת המשפחה אצלנו כשהוא כמה שיותר נקי".

כך תתנהלו באופן נכון במקרים של תלונות שווא

לפי עו"ד לוי, מאחר שרוב תיקי הגירושין יכללו גם פן פלילי, צריך להתייחס אל כל אחד ואחד כאל כזה, אפילו אם לא הוגשה עדיין תלונה, וביתר שאת אם כבר הוגשה כזו. אלה שלבי ההתמודדות הנכונים:

1. בטרם הוגשה תלונה - לפי עו"ד לוי, בכל תיק גירושין יש להביא בחשבון את היתכנותה של תלונת שווא שתוגש. "אנחנו עושים הכנה ללקוח כמו הכנה לאדם שחשוד בביצוע עבירה, עוד לפני שהוא עשה משהו בכלל. הדבר החשוב ביותר הוא לדאוג לתיעוד בכל האפיקים, גם לפני שיש תלונה ובטח שאחרי. "ההמלצה היא להפסיק שיחות טלפוניות ולעבור להתכתבויות על מנת שיהיה לנו תיעוד של השיחות וההתנהלות. כמובן שחשוב לקבל תדרוך מלא מעורך הדין מה מותר לתעד, מתי ובאיזה אופן, על מנת שהתיעוד יהיה גם חוקי וגם קביל כראיה".

2. לאחר תלונה ומעצר - כאשר כבר הוגשה תלונה ובוצע מעצר, ההתמודדות בתיק הופכת להיות הרבה יותר קשה, אבל ניהול נכון של המשבר עשוי לעשות את כל ההבדל. "במקרים של מעצר אנחנו פועלים מיידית למזער נזקים, ומתייחסים לכל תיק כזה כאילו מדובר בתיק המאה. חשוב שעורך הדין יגיע פיזית למעצר וישקיע את עיקר המשאבים שלו בשלב הזה. הוא חייב להיות נוכח בשטח פיזית עד סוף החקירה כדי שהדברים לא יתנפחו יותר ממה שכבר קרה".

3. לאחר שחרור ממעצר - "אדם שנעצר צריך להתמודד, לצד ההליך המרכזי, גם עם הרישום הפלילי שלו, כדי שלא יפריע לו בהמשך החיים. האמת הכואבת היא שלא תמיד מצליחים לסגור את התיק מחוסר אשמה ולפעמים נשאר נזק. לכן, כל כך חשוב להיות מודעים לעניין עוד לפני שבכלל הוגשה תלונה ולתעד הכל מראש. מובן שלאחר המעצר חובה להתנהל על פי הנחיות מפורטות שיתקבלו מעורך הדין, שהן פרטניות לכל מקרה".

האפיק המשפחתי והפלילי הולכים יד ביד

"מהניסיון הרב שלנו גם כקציני משטרה, גם כעורכי דין, ובמקרה של עו"ד כרייף גם כשופטת - חובה לתת בכל תיק גירושין גם את המשקל הפלילי", מסכם עו"ד לוי. "יש לו חלק בלתי נפרד מהאפיק של המשפחה, והסינרגיה הזאת בין כולנו גורמת להורדת המפלס ולהרגעת המצב.

"עצוב שעורכי דין רבים בעצמם גורמים לסערות האלו - זו טקטיקה שנהוגה באופן לא מוסרי בהליכי גירושין והצעדים הללו יכולים לשנות חיים של אדם, שפתאום מוצא את עצמו נאבק מול זכויות בסיסיות כמו הורות. זה לא עובד לטובת אף אחד מהצדדים ובוודאי שלא לטובת הילדים".

משרד עוה"ד קובי לוי מספק ליווי, הגנה ותביעה בתחום הפלילי ובתחום דיני המשפחה. למשרד ניסיון רב שנים בייצוג וטיפול בהליכים אלו ומעניק מעטפת מלאה ללקוחותיו. ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו כאן או בטלפון - 050-2202299

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully