וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לצאת בשלום מסכסוכי יורשים?

בשיתוף zap משפטי

30.4.2023 / 13:50

מלחמות ירושה עלולות להפוך למאבק משפטי מתמשך ומייגע. האם ניתן למנוע זאת? עו"ד רועי לוי אבשלום מאמין בשיח ובדרכים יצירתיות לפתרון מאבקי ירושה

ירושה. ShutterStock
על פי חוק הירושה בישראל, לאחר מותו של אדם עוברים כלל נכסיו, המכונים "עיזבון", לידי יורשיו/ShutterStock

מהם הגורמים לסכסוכים בין יורשים? האם יש דרך להימנע ממאבקי ירושה והאם לעורכי דין המתעסקים בתחום יש יכולת למנוע זאת או למזער נזקים?

רגשות עזים, בשילוב עם רכוש וכסף, הם מתכון מצוין לסכסוכים ולמאבקים משפטיים קשים במיוחד. אפשר לראות את זה בהליכי גירושין וגם בקרבות ירושה. בשני הצדדים, ההיסטוריה ומשקעיה פוגשים את המקום שבו הכי קל לפגוע - בכיס, ברכוש העתידי של קרוב המשפחה שהפך ליריב. האם ניתן לחלק את הירושה גם ללא מלחמת עולם? אפשר. צריך, בעיקר, רצון טוב ונכונות לפשרה.

על פי חוק הירושה בישראל, לאחר מותו של אדם עוברים כלל נכסיו, המכונים "עיזבון", לידי יורשיו. מי הם היורשים? כאן הדבר תלוי בשאלה האם אותו אדם ערך צוואה או אם לאו. במידה שקיימת צוואה חוקית וניתן צו למימושה, יזכו היורשים בה לקבל לידיהם את חלקם בעיזבון. אם אין צוואה, הבעלות על העיזבון עוברת ליורשים על פי דין, כפי שנקבעו על פי הכללים בחוק.

על מנת שהיורשים יוכלו לקבל את חלקם בעיזבון, עליהם לפנות לרשם לענייני ירושה - במידה שאין צוואה, בבקשה לצו ירושה, וכאשר קיימת צוואה, בבקשה לצו קיום צוואה.

חוק הירושה מאפשר ליורשים לבצע הסכם לחלוקת העיזבון ואף לסטות מהוראות החלוקה הקבועות בצוואה או בדיני הירושה. "הסכם זה", אומר עו"ד רועי לוי אבשלום, ממשרד עוה"ד רפאל לוי אבשלום, המתמחה בתחום הצוואות והירושה, "יכול לאפשר ליורשים לחלק את העיזבון בצורה המתאימה ביותר עבורם, גם אם הוא לא פועל בהתאם להוראות הירושה בדין".

לדבריו, "לפעמים יש נכסים שלא ניתן לממש או לחלק אותם בין היורשים בצורה מסוימת, לעיתים הדבר נובע משיקולי מס, וכאן מגיע ההסכם שמאפשר לעשות זאת בצורה הגיונית ובלי לפגוע בזכויות של אף אחד מהמעורבים".

אנחנו שומעים פעמים רבות על סכסוכים בין יורשים, בפרט כשמדובר בעיזבון עשיר בנכסים. האם צוואה תמנע את המאבקים?

"ישנה חשיבות לעריכת צוואה, היא עשויה לפתור חלק מהמחלוקות, אבל לא תמיד. בתי המשפט עמוסים בתיקים של יורשים שדורשים לבטל או מתנגדים לצוואה בגלל סיבות רבות כגון חלוקה לא שווה בין היורשים, טענות 'השתלטות על צוואה', 'השפעה בלתי הוגנת על המצווה', פרשנות צוואה, הורשה לילדים מנישואים קודמים ועוד".

מה ניתן לעשות כדי למנוע סכסוכי יורשים?

"לא תמיד ניתן למנוע אותם סכסוכים, אך בהחלט יש דברים שניתן לעשות כדי לצמצם את המחלוקות וכדי לגשר על הפערים. ישנה חשיבות בפנייה לייעוץ משפטי מוקדם ככל הניתן, אף טרם עריכת הצוואה וכמובן לאחר מותו של המנוח. ייעוץ משפטי יסייע בהבנת היקף העיזבון של המנוח, מספר היורשים ומימוש הצוואה או הירושה".

עו"ד לוי אבשלום מסביר: "במסגרת הייעוץ המשפטי במשרדנו אנחנו מסייעים ליורשים להגיע להסכם על חלוקת העיזבון, לעתים בדרכים יצירתיות. אנחנו מציעים ללקוחות שלנו פתרונות יצירתיים שיאפשרו להם לשים את המחלוקות בצד מחד, להגיע להבנות המוסכמות על כולם מאידך ובסופו של דבר גם מסייעים לממש את רצונו של המנוח, יקירם".

המטרה: הסכם לחלוקת העיזבון

במשרדו של עו"ד לוי אבשלום מייצגים יורשים רבים הנמצאים בסכסוכים גדולים עם בני משפחתם והמטרה העיקרית היא הגעה לפתרון בדרך של הסכם חלוקת העיזבון. הסכם זה כולל רק את היורשים. מעורבים נוספים, שאינם יורשים על פי הדין, אינם יכולים להוות חלק מההסכם.

כאשר כל היורשים מסכימים על הסוגיות השונות בהסכם ולאחר החתימה עליו, יש צורך לתת תוקף להסכם. את ההסכם ניתן לאשר גם בביהמ"ש, אך יש לדעת כי אישורו בערכאה משפטית הופך את מעמדו לפסק דין חלוט ועל כן יהיה קושי לבטל אותו בהמשך במידת הצורך או הרצון.

הסכם חלוקת עיזבון נועד מחד כדי למנוע סכסוכים בין היורשים, אך אין זה ייעודו היחיד. "לעתים", מסביר עו"ד לוי אבשלום, "נובע ההסכם משיקולים של מיסוי מקרקעין, כאשר מדובר על נדל"ן, על מנת שהיורשים לא יהיו בעלים משותפים על הנכס. ככלל, רכוש המועבר בירושה פטור ממס, אך על עסקאות במקרקעין מוטלים מסים שונים. עסקאות שנעשות במסגרת הסכם חלוקת העיזבון פטורות לחלוטין ממס ועל כן ההסכם עשוי לסייע בהפחתת תשלום המסים".

מקרה לדוגמה

במשרד לוי אבשלום טיפלו לאחרונה במקרה של זוג הורים שנפטרו ושהורישו לחמשת ילדיהם כספים, בית מגורים וחנות. "לאחר בדיקת היבטי המס ולאחר מו"מ פנימי והליך גישור שנוהל על ידי המשרד", אומר עו"ד לוי אבשלום, "הגיעו הצדדים לידי חלוקה אופטימלית, בהתחשב בנטל המס האישי לכל אחד מהיורשים, והגיעו לחלוקת רכוש שלא זו בלבד שהקטינה את המס, אלא אף הגדילה את הסכום העומד לחלוקה לכל אחד מהיורשים".

עו"ד לוי אבשלום מסכם: "סכסוכי ירושה היו ויהיו, זהו הטבע האנושי. אך אפשר ורצוי לעשות זאת אחרת, בשיח, בגישור ובהבנה הדדית. הכל תלוי ברצון הטוב של הצדדים. נדמה לי שברוב המקרים גם המנוח, שעל עיזבונו רבים, היה מעוניין בכך".

משרד עורכי הדין רפאל לוי אבשלום עוסק בין היתר בצוואות, ירושות והסכמי ממון. ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו כאן או בטלפון - 077-9977455

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ירושה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully