וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כדאי להתגרש בהליך גישור?

בשיתוף zap משפטי

7.5.2023 / 13:50

מעל 16 אלף זוגות מתגרשים מדי שנה בישראל. גירושים הם משבר לבני הזוג אך גם לילדים ולתא המשפחתי כולו. עו"ד ומגשרת ענבל אלוש, המתמחה בדיני משפחה, מסבירה איך לעבור את התהליך בשלום ובמינימום נזקים

בני זוג חותמים על מסמכי גירושים. ShutterStock
"לא ניתן להפריד בין הרגש המלווה את הפרידה לפרוצדורה של הליך הגירושין"/ShutterStock

"זוגות שמגיעים להליך פרידה באמצעות גישור הם בעיני זוגות שרואים בהליך הפרידה קודם כל את ילדיהם ואת עצמם. אלה זוגות שהניחו כבר בנקודת הפתיחה את האגו בצד ונתנו מקום לשיח פתוח ומכיל, מתוך הבנה שככל הנראה ייפגשו לאורך הדרך גם לאחר הפרידה ועל כן רצוי לפתור את הסכסוך בדרך הטובה ביותר", אומרת עו"ד ומגשרת ענבל אלוש, המתמחה בדיני משפחה.

כיצד מתנהלים הליכי גישור בגירושין?

"כאשר באים להליך של גישור, הזוגות צריכים להבין ראשית לכל כי אין מדובר בהליך של ויתור או פשרה, אלא בהליך שבו בסופו של יום הזוג מגיע להסכמות במחלוקות שביניהם, כך שיהיו מקובלות על שניהם. למרות זאת, צריך להבין שלא ניתן להפריד בהליך שכזה בין הרגש המלווה את הפרידה לפרוצדורה של הליך הגירושין, בעיקר כי מדובר בזוגות שחלקו חיים משותפים לא מעט שנים".

בשלב זה בהליך הגישור, מסבירה עו"ד אלוש, כל אחד מבני הזוג מקבל את המקום הבטוח שלו לפרוק את מה שיש על ליבו, תוך מציאת הדרך להמשך קיום היחסים בין בני הזוג ומבלי לתת למשקעי העבר לרחף מעליהם.

"חשוב להבין שפירוק המטען הרגשי תוך כדי הליך הגירושין הוא חשוב מאוד", מסביר עו"ד אלוש. "זאת, כדי לאפשר לכל אחד מבני הזוג להתקדם בחייו ללא משקעים או כשהוא מותיר בחייו עניינים לא פתורים. הליך הגישור מאפשר מקום בטוח לבני הזוג לעשות זאת".

הליך גישור בגירושין מתנהל במשרדו של המגשר, שיכול להיות עורך דין עם הסמכה של מגשר, או מגשר בלבד - רצוי ומומלץ תמיד להיעזר במגשר שיש לו התמחות בגישור משפחתי ובגירושין.

"ההליך", מתארת עו"ד אלוש, "מתנהל במשך מספר פגישות ודומה לשיחה פתוחה בין מכרים, כאשר תפקיד המגשר הוא לנווט את השיחה כך שכל אחד מבני הזוג ירגיש בטוח להביע את דעתו ורגשותיו בלי שיחוש מותקף או נפגע מהצד השני. בסופו של דבר, המטרה היא למצוא את הדרך להסכמות שמקובלות על שני הצדדים".

מה הם היתרונות הבולטים בהליך גישור בגירושין?

"ההליך חסוי וסודי ולא ניתן לעשות שימוש במידע העולה ממנו ככל וההליך כשל חלילה. בנוסף כאמור, בהליך מתייחסים גם למצב הרגשי של בני הזוג; ההליך יחסית זול ומהיר יותר מניהול הליך משפטי מלא בבית המשפט או בבית הדין הרבני, והוא מאפשר תקשורת מקדמת ובונה בין בני הזוג, עם יותר ודאות ועוד יתרונות".

מה תהיה השפעת הגישור על המשך היחסים בין בני הזוג הגרושים?

"בעיניי, בני זוג שמצליחים להתגרש בהליך של גישור למעשה משדרים לילדים שלהם שזה בסדר להתאהב ולהתחתן ולחיות עד אחרית ימינו יחד, ומצד שני זה בסדר להתאהב ולהתחתן ואז להתגרש כי הבנו שאנו לא מתאימים יותר, אבל אין בכך כדי לפגוע ביכולתנו לשמור על יחסי חברות או ידידות. זאת, מתוך הבנה שכשיש לבני הזוג ילדים משותפים, הם למעשה קשורים זו בזה כי יהיו להם עוד הרבה מפגשים בדרך: בתי ספר, סיום לימודי תיכון, סיום לימודים אקדמאים, חתונות בריתות ועוד".

לדבריי עו"ד אלוש, "כשזו ההבנה השוררת בין בני הזוג, השמיים הם הגבול מבחינת מערכת היחסים, אפילו עד כדי חגים משותפים יחד, לעתים עם בני הזוג החדשים. המרוויחים העיקריים מהסיטואציה הם, כמובן, הילדים".

מה תהיה השפעת הגישור על הילדים?

"זוג שבוחר בהליך זה מאפשר לילדים לעבור באופן מהיר יותר ומסורבל פחות לשגרת חייהם החדשה. שיתוף הפעולה בין בני הזוג מראה לילדים כי ניתן לפתור מחלוקות בדרך של כבוד הדדי. העובדה שהילדים לא נגררים לסכסוך תורמת להם גם בהתמודדות עם הליך הפרידה של ההורים ולהסתגלות מהירה יותר לחיים החדשים".

"חשוב לומר כי הליך גירושין אצל בני הזוג וילדים מקביל בהרבה מקרים להליך של אבל. אולם, ככל שהליך הגירושין מהיר יותר ומעורבות הילדים בסכסוך נמנעת, הדבר תורם להתמודדות טובה יותר של הילד עם הגירושין. ככל שהליך הגירושין קצר יותר והסוגיות השנויות במחלוקת בין בני הזוג נפתרות במהרה ותוך שיתוף פעולה, כך הילדים פחות מעורבים בסכסוך ומצליחים להסתגל לפרידת הוריהם ולחייהם החדשים.

"כתוצאה מכך, הילדים יגדלו באווירה נינוחה ולא מתוחה; יבינו שזה בסדר גם להתגרש וכי מצב כזה לא חייב להיות מלווה בקרבות ובכעסים מיותרים. הילדים יקבלו שני הורים נינוחים, רגועים ומאושרים, וכשההורים מאושרים - הילדים מאושרים".

במהלך הגישור, הזוג בחר לא להתגרש

למשרדה של עו"ד ענבל אלוש הגיע זוג נשוי כ-20 שנה, הורים לשלושה ילדים בגיל ההתבגרות, שביקשו להתגרש זה מזו. "התחלנו בהליך של גישור, במהלכו נגענו בנקודות שהביאו אותם לבקש להתגרש. העובדה שכל אחד מהם בחר דרך אחרת, ללא נושאים משותפים ביניהם, חידדה את מקור הבעיות ביניהם", מספרת עו"ד אלוש.

"עברנו תהליך שבו שוחחנו על מה שמפריע ומציק לכל אחד מהם; מצאנו נקודות משותפות ופתרונות למחלוקות, ובסיומו של עניין הם אף בחרו שלא להתגרש".

אולם, מספרת עו"ד אלוש, "מאחר שבני הזוג כבר עברו תהליך משמעותי והביעו רצון לנסות לחיות במשותף שוב, כדי להימנע ממצב שהניסיון חלילה ייכשל והם ייאלצו לעבור תהליך נוסף, ערכנו 'הסכם שלום בית לחילופין גירושין'. כלומר, הגדרנו בהסכם שלום הבית את ההסכמות לגבי החיים המשותפים, ואז המשכנו וקבענו מה יקרה אם אחד מהם יבקש לפרק את החבילה, מה תהיה הדרך שבה יודיע על סיום מערכת היחסים ואף בנינו הסכם גירושין.

"'הסכם שלום הבית לחילופין גירושין' אושר על ידי בבית משפט, כך שאם חלילה הניסיון לשלום הבית ייכשל, כל שיהיה עליהם לעשות הוא להודיע על סיום ההתקשרות, לגשת לבית הדין הרבני ולהתגרש".

עד כמה הליכי גישור נפוצים כיום?

"אני יכולה לומר כי במשרדי, כ-80% מתיקי הגירושין מתבצעים בהליך של גישור בגירושין והרווח הוא בעיקר של בני הזוג וילדיהם".

למי הליך גישור עשוי להתאים?

"הליך גישור גירושין מתאים לבני זוג שמבינים שבגירושין כל אחד מהם מגיע עם אינטרסים שמייצגים אותו בלבד, חלקם גלוי וחלקם נסתר, אבל חרף האמור הם מעוניינים לפתור את המחלוקות ביניהם במשותף, מתוך כוונה להתקדם בחיים בנפרד וביחד בצורה רגועה ומאוזנת".

בהליך גישור בגירושין, אומרת עו"ד אלוש, "אנחנו לא מתמקדים באינטרס ספציפי יחיד, פותרים אותו ומתקדמים לאינטרס הבא, אלא מכניסים לסל אחד את כלל האינטרסים של שני הצדדים, גם כאלה שכלל לא עלו בדעתנו בתחילה. זה מאפשר לנו להביא את הזוג ממצב של יריבות למצב שבו הם שותפים לרצון טוב לפתור את המחלוקות ביניהם בדרך המרצה את שניהם יחד וכל אחד בנפרד. באופן כזה מתאפשר להם להתחיל חיים בנפרד זה מזו ועם זאת עם ממשקים משותפים".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים על הליך גישור בגירושין ניתן לפנות לעו"ד ומגשרת ענבל אלוש כאן או בטלפון - 08-6230922

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully