וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא יעלה לכם ביוקר: הטעויות שאתם לא רוצים בצוואה שלכם

בשיתוף zap משפטי

14.5.2023 / 13:50

חתימה על צוואה היא ללא ספק עניין חשוב לכל אחד מאיתנו, אך טעות בעריכתה עלולה לעלות לנו וליקירינו ביוקר. עו"ד משה זילברמן מסביר איך עושים זאת נכון ונמנעים מקרבות ירושה

חתימה על מסמכים צוואה. ShutterStock
למרות שצוואה אמורה להוות כלי מאחד, זה שמונע את סכסוכי הירושה, טעויות פשוטות או מהותיות עלולות לבטל אותה/ShutterStock

בשנים האחרונות הולכת וגדלה המודעות לצורך של כולנו בעריכת צוואה. על אף שחוק הירושה מגדיר בצורה ברורה את אופן חלוקת הרכוש לאחר מותו של אדם, נראה כי צוואה היא הדרך הבטוחה ביותר שבה רצונו יתממש לאחר מותו וכי באמצעותה ניתן למנוע, או לפחות לצמצם, סכסוכי ירושה.

צוואות וירושות מעוררות אמוציות והן כרוכות בעצב ואבל על מותו של אדם קרוב, כעס או אכזבה מצד בני משפחה שלא זכו למה שקיוו וכמובן העובדה שמדובר על כסף ורכוש, לעתים רב. כל אלה עלולים להוביל לקרע במשפחה ולקרבות ירושה, ולעלות הרבה כסף בגלל הליכים משפטיים שנמשכים זמן רב.

למרות שצוואה אמורה להוות כלי מאחד, זה שמונע את סכסוכי הירושה, טעויות פשוטות או מהותיות עלולות לבטל אותה. "בתי המשפט", אומר עו"ד משה זילברמן, המתמחה בתחום הצוואות, "לא מבטלים בנקל צוואות, וזאת מתוך רצון לקיים את רצונו של המנוח. דווקא משום כך יש לערוך את הצוואה בצורה מקצועית ומדויקת על מנת שהרצון הזה אכן יתממש".

אילו טעויות יובילו לביטול צוואה?

לדברי עו"ד זילברמן, טעות מהותית שעלולה להוביל לביטול צוואה היא בכל הנוגע לעדים. "למשל", הוא אומר, "במידה שעולה טענה לכשירות משפטית של אחד העדים שהיה נוכח בעת החתימה על הצוואה, או כשרואים על הצוואה חתימה של עד אחד בלבד במקום שני עדים. בנוסף, היורשים בצוואה - אסור שיהיו מעורבים בחתימה עליה או לשמש כעדים. כלומר, אם יתברר שאחד העדים הוא מי שנהנה מהצוואה, זה עלול להוביל לביטולה".

הסוגייה הזו של מעורבות בעריכת צוואה מובילה לטעות נוספת והיא טענה להשפעה בלתי הוגנת. לדברי עו"ד זילברמן, טענה זו נוגעת לסעיף 30 לחוק הירושה, הקובע שצוואה שנכתבה תחת איום, בכפייה או תחבולה או תרמית - דינה להתבטל.

"בית המשפט", מסביר עו"ד זילברמן, "יבחן אם אכן המצווה אולץ לחתום על הצוואה, או שהיה ניצול של מצבו הקוגניטיבי או הפיזי, וייאלץ להכריע האם יש לבטל את הצוואה".

טעות מרכזית ומהותית נוספת שעלולה להוביל לביטולה של צוואה היא כאשר מדובר במצווה מבוגר מאוד או באדם לא בריא, שלא מצרף לצוואה חוות דעת רפואית המעידה על כשירותו.

"זהו פתח לטענות של מי מהטוענים לירושה כי המצווה היה לא כשיר בעת החתימה", מסביר עו"ד זילברמן, "ולאחר מות המנוח, כותב הצוואה, כיצד תוכיח שהוא אכן היה כשיר? לכן כדי למנוע סכסוך מיותר וסחבת משפטית בעניין הזה, כדאי מראש לצרף חוות דעת רפואית המעידה על כשירות המצווה לערוך ולחתום על הצוואה".

מה לגבי טעויות קולמוס בצוואה? האם גם הן עלולות להוביל לביטולה?

"בהחלט כן. הצוואה היא מסמך משפטי לכל דבר ועניין, ועל כן יש חשיבות בדקדוק ובקפדנות בכתיבה ומומלץ גם לבצע את כלל ההליך בליווי משפטי של עורך דין המתמחה בנושא, שידאג למלא אחרי רצונותיו וצרכיו של עורך הצוואה".

עו"ד זילברמן מציין כי טעויות קטנות, אפילו של תאריך, היעדר חתימה או כל פגם טכני אחר, עלולות להוביל לביטול הצוואה, ומעבר לכך מדובר בפתח לסכסוך יורשים, שניתן היה בקלות להימנע ממנו.

מה תמליץ למי שמתכנן לערוך צוואה?

"ראשית, מדובר בצעד חשוב ביותר שאני ממליץ עליו לכל אחד. אף פעם אינך יודע מה יוליד יום ומה יקרה לך וליקירים לך. שנית, אני בהחלט ממליץ על ייעוץ משפטי בנושא, ליווי בתהליך. לא כולנו משפטנים ולא כולנו מבינים בנבכי חוק הירושה, שהוא אגב דינמי ומתעדכן כל הזמן. לכן, חשוב שיהיה מישהו אובייקטיבי שילווה אתכם בתהליך, יבין את המטריה המשפטית וידאג לאינטרסים ולצרכים של חותם הצוואה על מנת לוודא כי רצונו יתממש בבוא היום".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-9428831

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צוואה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully