וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המלא לתביעת תאונת עבודה

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 11.5.2023 / 11:49

מה נחשב לתאונת עבודה, האם יש צורך להתעמת עם המעסיק ומי משלם את הפיצוי לעובד? עו"ד ליניר חסונה, מומחית לדיני נזיקין וביטוח לאומי, עם ההסבר המפורט

תאונת עבודה. ShutterStock
תאונת עבודה מוגדרת על פי החוק כתאונה שמתרחשת בזמן העבודה, בדרך לעבודה ובחזרה ממנה/ShutterStock

אחד מהדברים שהכי מרתיעים עובדים מפני הגשת תביעות על תאונות עבודה הוא חוסר נעימות מול המעסיק. התפיסה הרווחת, גם בקרב המועסקים וגם אצל לא מעט מעסיקים, היא שהמעסיק הוא זה שיצטרך לשלם מכיסו את הפיצוי לעובד. עו"ד ליניר חסונה, מומחית לדיני נזיקין וביטוח לאומי ושותפה במשרד עורכי דין חסונה, מסבירה שמדובר בטעות גדולה.

"המעסיק מפריש על פי חוק דמי ביטוח לאומי לעובד בכל תלוש משכורת. במקרה של תאונת עבודה, התביעה נעשית מול ביטוח לאומי ולא משפיעה כלל על המעסיק".

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה מוגדרת על פי החוק כתאונה שמתרחשת בזמן העבודה, בדרך לעבודה ובחזרה ממנה. "כלומר, גם עובד שמקפיץ את ילדיו לגן בדרך לעבודה או עוצר להתפלל בדרך חזרה ממנה, עשוי להיחשב כמי שנפגע בתאונת עבודה", מסבירה עו"ד חסונה.

"תאונת דרכים יכולה להיחשב תאונת עבודה תחת תנאים מסוימים. למשל, אם עובד שינה את המסלול הטבעי שלו בדרך אל ובחזרה מהעבודה, אפילו אם הדבר היה רק לצורך עצירה לרכישת לחם, זה עשוי לנתק את הקשר הסיבתי בין העבודה לבין התאונה, ולכן תאונת הדרכים במקרה זה לא תיחשב לתאונת עבודה".

שימו לב, פגיעה שמתרחשת במהלך יום עבודה רגיל אינה חייבת להיות כחלק מהתפקיד שממלא העובד כדי להיחשב לתאונת עבודה. "למשל, אם עובד משרד מחליק על רצפה רטובה ונפגע, הפגיעה איננה קשורה לתפקיד שהוא מבצע, אך היא בהחלט נחשבת לתאונת עבודה".

עורכת דין ליניר חסונה. נתי חדד,
עורכת דין ליניר חסונה/נתי חדד

מדוע אנשים חוששים לפנות למעסיק בנוגע לתאונות עבודה?

"ראשית, חשוב להדגיש שאין ממה לפחד. על פי רוב, עובדים חוששים לממש את הזכויות שלהם כי הם לא מעוניינים להתעמת עם המעסיק. כמי שייצגה ומייצגת מאות עובדים בתביעות תאונות עבודה, אני תמיד מסבירה שכל חלקו של המעסיק הוא לאשר את דבר התאונה במסמכי התביעה לביטוח לאומי ובזאת הוא משוחרר".

לדבריה, דמי הביטוח שהמעסיק מפריש למוסד לביטוח לאומי מבטחים הן את המעסיק והן את העובד, ולכן המעסיקים לא צריכים לשאת בנטל. ההתנהלות בתביעה היא מול ביטוח לאומי.

"אני נתקלת כל יום בלקוחות שמספרים שהמעסיק לא רוצה לחתום להם על טפסי ביטוח לאומי ומבינה שהקושי הוא שהמעסיק בעצמו לא מבין שהתביעה לא משפיעה עליו", מספרת עו"ד חסונה. "הרבה פעמים אני לוקחת לידי את ההתנהלות מול המעסיק בכל מה שקשור להיבט ההסברתי, שהעובד לא תמיד מצליח להעביר. ב-99% מהמקרים אני מצליחה להסתדר מול מעסיקים שחותמים על המסמכים והסיפור נפתר".

באילו מקרים תביעת תאונת עבודה מתנהלת מול המעסיק?

"במקרים שבהם התאונה היא כתוצאה של רשלנות של המעסיק. חשוב לציין שגם במקרים כאלה, התביעה לביטוח לאומי היא שלב א' הכרחי והתביעה כנגד המעסיק, אם יש לה היתכנות, היא שלב ב'. בכל מקרה, לרוב המעסיקים יש פוליסת ביטוח פרטית גם למקרים אלה, כך שהפיצוי, אם נקבע, לא יוצא מכיסם".

מה נחשב למשל לרשלנות של מעסיק בתאונת עבודה?

"למשל, עובד במפעל שעל פי הנהלים צריך לעבוד עם כפפות בד לצורך עבודה מסוכנת, והמעסיק מצייד אותו בכפפות פלסטיק חד פעמיות וכתוצאה מכך ידו נפגעת".

מעבר לכך, אומרת עו"ד חסונה, "כדאי לזכור שתביעת רשלנות נגד מעסיק לא תמיד כדאית כיוון שמסכום הפיצוי שייקבע בתביעה נגד חברת הביטוח של המעסיק ינוכה הסכום שהעובד קיבל מביטוח לאומי".

לדוגמה, "אם עובד קיבל למשל 80 אלף שקל מביטוח לאומי, ובתביעת רשלנות נגד המעסיק נקבע לו פיצוי של 100 אלף שקל, הוא יקבל רק 20 אלף שקל בנוסף לקצבאות שהוא קיבל מביטוח לאומי. משמע, הסכום לאחר ניכוי".

לדבריה, אלו תביעות שלוקחות שנים וגוזלות משאבים, בדיקות וחוות דעת של מומחים, ולבסוף יכולות להיות לשווא גם כאשר זוכים במשפט.

"אני מנהלת תביעות תאונות עבודה נגד חברות הביטוח של המעסיקים רק לאחר תחשיב נזק וכאשר אני בטוחה שהעובד יקבל פיצוי גבוה משמעותית מהסכום שקיבל מביטוח לאומי. זה עניין של ניסיון ומומחיות של עורך דין", מסבירה עו"ד חסונה.

כיצד מתקבל הפיצוי על תאונת עבודה מביטוח לאומי?

"מתחילים בהגשת תביעה לדמי פגיעה מהביטוח הלאומי עבור 91 הימים הראשונים שלאחר תאונת העבודה. ככל שהעובד נשאר עם נזק מהתאונה, כמו כאבים והגבלת תנועה, ניתן להגיש תביעה לנכות מהעבודה.

"העובד מוזמן לאחר תקופה קצרה לוועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי ועובר בדיקה של רופא מומחה בתחום הנזק הרפואי אשר מסתמך על המסמכים הרפואיים שהגשנו ואף רשאי לבדוק את המבוטח.

"אני מייצגת ומדברת בשם הלקוחות שלי בוועדות הרפואיות ודואגת להעביר את המסר הנדרש בהתאם לסעיפי החוק לפיו עובד הביטוח הלאומי לקביעת אחוזי נכות.

"תביעת נכות שמתקבלת היא בדרך כלל לנכות זמנית, כיוון שביטוח לאומי רוצה לבחון היתכנות לשיפור מצבו של העובד או היעלמות הנזק. בתום תקופת הנכות הזמנית, אני מגיעה עם העובד לוועדה נוספת לבחינת נכות צמיתה ומצטיידת במסמכים הרלוונטיים וחוות דעת מומחים ומכינה את הלקוח שלי לוועדה.

"הפיצויים", אומרת עו"ד חסונה, "מגיעים בסופו של דבר למאות אלפי שקלים שמשולמים דרך קצבת נכות חודשית. בתביעת רשלנות נגד המעסיק הפיצוי הוא בסכום חד פעמי שמתקבל בבת אחת".

תאונות עבודה: לדווח מיד למעביד ולגורם רפואי ולפנות לעו"ד

"עובדים צריכים לזכור שהם לא פוגעים באף אחד חוץ מאשר בעצמם כאשר הם נמנעים מהגשת תביעה על תאונת עבודה מחוסר נעימות, או כי המעסיק הוא 'אדם נחמד'. נזק גופני מתאונת עבודה עלול להתעצם ולהחמיר עם הזמן, ועובדים רבים נשארים עם אובדן כושר עבודה מבלי שיוכלו לקבל עליו פיצוי. זו תביעה ששווה המון כסף".

עו"דחסונה מסבירה: "ישנה חשיבות רבה לדיווח מהיר על הפגיעה למנהלים בעבודה ולגורם רפואי שיאמת את הנזק, גם אם בתחושה הראשונית מדובר על משהו קליל. זה עניין שעשוי להכריע את הכף בתביעה. בנוסף, כל מילה בטפסים משליכה על התביעה ולכן אני מעדיפה שלקוחות יגיעו אליי מהרגע הראשון".

תוכלי לתת דוגמה לטעויות ממקרה שטיפלת בו?

"היתה לי לקוחה שהגיעה אלי לאחר שנפגעה בעבודתה בבית ספר והתביעה שלה כבר נדחתה. היא מעדה במדרגות ונפלה. רופא אחד כתב בתיעוד הפגיעה שהיא מעדה בזמן עלייה במדרגות ורופא שני כתב שהפגיעה התרחשה בזמן ירידה במדרגות. גם המעסיק מילא פרטים שגויים. ברגע שיש סתירה בתיעוד המקרה או בגרסאות הנפגע, ביטוח לאומי שולח חוקר פרטי והעובד נלחץ מכך. צריך לדעת איך להתנהל באיסוף החומרים כדי לחסוך מקרים כאלה".

מה לגבי אנשים שעובדים מהבית ועצמאים, האם גם הם יכולים לתבוע בגין תאונות עבודה?

"פגיעה במהלך עבודה מהבית בהחלט יכולה להיחשב לתאונת עבודה, אך חשוב שאותה עבודה תהיה מסודרת בחוזה בין העובד והמעסיק עם שעות עבודה מוגדרות והגדרת תפקיד. גם עצמאים יכולים לתבוע בגין תאונת עבודה היות שהם מפרישים מהכנסתם לביטוח לאומי וכמובן אם יש להם פוליסת ביטוח - אז ניתן לתבוע את הביטוח של העסק".

עו"ד חסונה מסכמת: "לא צריך להפוך לנכים על כיסא גלגלים כדי לתבוע על תאונת עבודה. גם אם הדיווח הראשוני הוא על פגיעה קלה יחסית, ניתן אח"כ להגיש עדכון על החמרה במצב וכן על נזק נפשי כתוצאה מתאונת העבודה שמתפתח לאחר כמה חודשים.

"אם לאחר הפנייה הראשונית לרופא ישנן המלצות להישאר במעקב או לבצע פיזיותרפיה, חשוב שהעובד יבצע את ההמלצות כלשונן. בסופו של דבר, כל הדברים הללו ישפיעו על התביעה שלו".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו בטלפון - 072-3234443

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

טלי ירון, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully