וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על שמלת כלה משלמים עשרות אלפי שקלים, אז על הסכם ממון לא?"

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 10.5.2023 / 14:41

עו"ד רינה פוליטי, העוסקת בדיני גירושין ומשפחה, מסבירה מהו הסכם ממון ולמה לא כדאי לסמוך על הסכמים שמורידים מהרשת אלא להעדיף לשלם "כמה גרושים"

מסמכים. ShutterStock
הסכם ממון נועד להסדיר את היחסים הרכושיים בין בני זוג/ShutterStock

"אנשים משלמים על שמלת כלה עשרות אלפי שקלים, אז על הסכם ממון לא שווה לשלם?!", כך תוהה עו"ד רינה פוליטי, העוסקת בדיני משפחה, צוואות וירושות - ובאלה בלבד. היא מתייחסת בדבריה גם למי שבוחרים להוריד הסכם ממון ומסמכים משפטיים אחרים מהרשת ובטוחים ש"יהיה בסדר".

"לכל זוג יש את הסכם שמתאים למידותיו. אי אפשר לקחת משהו ממישהו אחר ולצפות שהוא יתאים לך", היא מסבירה. "לקחת משהו מהרשת זה מאוד קל, אבל לכל מילה יש משמעות וצריך להביא את זה בחשבון. אל תסמכו על מה שמופיע באינטרנט, לעתים קיימים חוסרים שמחויבים במציאות של בני הזוג הנדרשים להסכם".

ידועים בציבור הם בסיכון גדול יותר

הסכם ממון נועד להסדיר את היחסים הרכושיים בין בני זוג. חוק יחסי ממון קובע מה יקרה לרכוש של בני הזוג במקרה של פרידה, בין אם כתוצאה מגירושין, הליך משפטי או מוות של אחד מהם.

נשאלת השאלה, למי עדיף לערוך הסכם ממון - האם לבני זוג נשואים או למי שהינם ידועים בציבור ואינם נשואים. "זו שאלה טובה", אומרת עו"ד פוליטי.

לדבריה, "חוק יחסי ממון חל אך ורק על בני זוג נשואים, ולכן לעתים דווקא לידועים בציבור, שלגביהם חלה הלכת השיתוף, כדאי להסדיר את ענייניהם הממוניים בהסכם חיים משותפים הכולל את כל הרכיבים הממוניים והרכושיים".

עו"ד פוליטי מבהירה שכדאי לערוך הסכם ממון מוקדם ככל האפשר. "כדאי לערוך אותו מהרגע שבו אתם חשים שהסביבה מבינה שאתם בני זוג נשואים, או לפני הנישואין".

לדבריה, "היום אנשים מתחתנים בגיל מאוחר יחסית, אחרי שצברו כבר לא מעט רכוש. אם אחד מבני הזוג הוא בעל ממון רב והוא עושה בו שימוש לטובת מערכת היחסים המשותפת, והצד האחר יצליח להוכיח את כוונת השיתוף, הדבר יעמיד בסיכון את כלל הזכויות שהובאו למערכת הזוגית אם לא יהיה בין בני הזוג הסכם שמסדיר את כוונת הצדדים", אומרת עו"ד פוליטי.

התחתנתם? אשרו את ההסכם בביהמ"ש

הסכם ממון ניתן לערוך בכל שלב של מערכת היחסים בין בני הזוג, בין אם לפני הנישואין או לאחריהם. אבל אם נישאתם תהיו חייבים לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, אחרת להסכם לא יהיה תוקף.

"לעניין בני זוג נשואים, בשונה מבני הזוג שאינם נשואים, לא יספיק נוטריון או רשות אחרת", מדגישה עו"ד פוליטי. "כל הסכם שתחתמו עליו כזוג נשוי ולא יאושר בבית המשפט לענייני משפחה לא יהווה אסמכתא לגבי הכוונה האמיתית שלכם, אלא רק ראשית ראיה".

לדבריה, להסכם ממון ניתן להכניס כל עניין שהוא רכושי "ולמעשה כל נכס שהוא בר כימות בכסף, בין אם מדובר בפטנטים, יזמות, מוניטין ועוד. כל מה שהיה בעבר, קיים בהווה או יהיה קיים בעתיד - ניתן להכניס להסכם ממון".

עם זאת, היא לא ממליצה להכניס להסכם הממון התייחסות נרחבת לילדים: "אם אתם חושבים להינשא ולהביא ילדים לעולם, אפשר להכניס להסכם הממון הצהרות שאתם מכירים אחד את השני ותרצו הורות שוויונית, אבל אני לא ממליצה להכניס להסכם למשל נושאים הנוגעים למזונות לילדים שטרם נולדו".

בכל מקרה, היא מדגישה כי "ענייני ילדים אינם חלוטים ועל כן כל צד יוכל לפתוח בכל עת הסכמות בענייני ילדים ובמיוחד כאשר ההסכם יעסוק בילדים שטרם באו לעולם".

לדבריה, "מה שכן רצוי להכניס להסכם הוא את הצרכים של בני הזוג, את הדברים העקרוניים מבחינתם שנוגעים לכוונת הצדדים".

ההבדל בין צוואה להסכם ממון

אחת הנקודות שגורמות לבלבול רב בקרב זוגות הוא ההבדל בין הסכם ממון לבין צוואה וההשלכות המשפטיות שנובעות מכל אחד מהם. לדברי עו"ד פוליטי, "הוראות שנוגעות לירושה יכולות להיערך אך ורק בצוואה והיא צריכה להישאר מחוץ לתחום".

עו"ד פוליטי מציינת כי "ניתן לעשות קורלציה, סנכרון, בין הצוואה לבין הסכם הממון, כשבעצם הסכם הממון מגדיר את גובה העיזבון, אבל צריך להביא בחשבון שלא ניתן יהיה לעשות שימוש בשום הוראה בהסכם הממון הנוגעת לחלוקת הרכוש לאחר מותנו".

רוצים לערוך הסכם ממון וזקוקים לליווי משפטי? פנו כאן או בטלפון - 053-9374039 לעו"ד רינה פוליטי, המתמחה בדיני משפחה וגירושין, לצורך קיום היוועצות ראשונית בנושא

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • הסכם ממון
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully