וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות חוק קמיניץ: איך מתמודדים עם קנסות ענק על שימוש חורג?

בשיתוף zap משפטי

16.5.2023 / 13:50

בשנים האחרונות נוקטת המדינה ביד רמה ובקנסות כבדים נגד בעלי מחסנים חקלאיים, שבהם נעשה שימוש למטרות אחרות * עורכי הדין רעות בר ומתן גור, המלווים עשרות חקלאים ושוכרים, מסבירים איך להתמודד עם התופעה ולהקטין את הקנסות

מחסן חקלאי. ShutterStock
התיקון לחוק התכנון והבנייה התמקד בצורך להגביר את האכיפה כלפי בנייה בלתי חוקית/ShutterStock

לפני מספר שנים העיר טירה במשולש סערה: מאות פשיטות שנערכו על מחסנים חקלאיים בעיר חשפו שימוש חורג ועבודות בנייה בלתי חוקיות בהיקף עצום. התוצאה: קנסות של עשרות מיליוני שקלים שהוטלו על בעלי המחסנים ומי ששכרו מהם שטחים ונותרו אובדי עצות.

"אני עלול לפשוט רגל", אמר י', שהפעיל במחסן, שיועד לשמש במקור כאורווה, עסק לשילוח מוצרים פופולריים המוזמנים באינטרנט. כמו רבים אחרים, הוטל על י' קנס כבד של 900 אלף שקל על שימוש חורג ועבודות בנייה. "כמו י' יש עוד רבים אחרים", אומר עו"ד מתן גור ממשרד בר-גור, המלווה עשרות חקלאים ובעלי עסקים ששכרו מהם שטחים וספגו קנסות ענק בשנים האחרונות. "המקרה הזה הוא רק דוגמה אחת ליד הקשה שנוקטת היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה בעקבות חוק קמיניץ".

החוק, שהחמיר מאוד את הענישה הכלכלית על עבירות בנייה, גרם לאלפי בעלי מחסנים ושוכרים בארץ חוסר אונים מול המדינה. "אלפים שמוגדרים כעברייני בנייה מתקשים להתמודד עם סנקציות שמאיימות למוטט אותם אבל צריכים לדעת שיש תקווה וניתן להתמודד עם הקנסות".

הרחבה משמעותית של סמכויות הפקחים

חוק קמיניץ הוא השם הלא רשמי של תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה שבא לעולם בשנת 2017 על מנת להיאבק בתופעת הבנייה הבלתי חוקית. החוק בא לעולם בעקבות פעולתה של ועדה בראשות המשנה ליועמ"ש לשעבר, ארז קמיניץ, שעסקה בנושא הסדרת בנייה בלתי חוקית.

התיקון לחוק התכנון והבנייה התמקד בצורך להגביר את האכיפה כלפי בנייה בלתי חוקית, שהפכה למכת מדינה. אחת ממסקנות הוועדה היתה שכדי לייצר יותר הרתעה כלפי עברייני בנייה, יש להחמיר באופן משמעותי את הענישה הכלכלית בנושא ולהטיל על אותם אנשים קנסות כבדים. אם בעבר מי שביצעו עבירות בנייה או עשו שימוש חורג במחסנים חקלאיים ספגו קנסות קלים של אלפי שקלים בלבד, שהפכו את התופעה למשתלמת, הרי שכיום הקנס הראשוני על ביצוע עבירת בנייה עומד על 300 אלף שקל (או 600 אלף שקל לחברה), והסכומים רק עלולים לגדול ולצמוח.

"במסגרת התיקון, פרט לסנקציות הורחבו מאוד גם הסמכויות של מפקחי בנייה של היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה", אומר ע"ד גור. "בעקבות התיקון יכול פקח, בין היתר, לחקור כל אדם במקום ביצוע העבירה, לפרוץ למבנה בלי להודיע מראש ולתפוס ציוד חיוני".

מביטול קנסות מוחלט ועד צמצומם למחצית

לדברי עו"ד גור, בשנים האחרונות הוחמרה מאוד האכיפה בנושא וגם בתי המשפט יישרו קו והחמירו את העונשים המוטלים על בעלי המחסנים ומי שעושה שימוש בשטחם. תחילה מוטל על בעלי השטח או השוכר קנס מנהלי, ובידיו הברירה אם לשלמו או לבקש להישפט ולפנות להליך פלילי.

"במקרים רבים מוטלים על בעלי מחסנים חקלאיים ומי ששוכרים מהם שטחים קנסות גדולים, אבל לא צריך להתייחס לאלה כאל סוף פסוק", אומר עו"ד גור. "בעזרת ליווי נכון של עורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא, ניתן בהחלט לצמצם את הקנס, ובמקרים מסוימים אפילו לבטלו".

עו"ד גור ממחיש זאת באמצעות מקרה של לקוח לא שגרתי ממרכז הארץ שלו סייעו הוא ושותפתו, עו"ד רעות בר. "מדובר בלקוח שעשה שימוש במחסן חקלאי לצורך אחסנה מאוד לא שגרתית של ציוד בטחוני רגיש, ששימש את מערכת הביטחון.

"כתוצאה מהשימוש שעשה הלקוח במחסן, ספגה החברה שלו קנס ענק, שעלול היה לסכן אותה ובעיקר את החוזה שלה עם מערכת הביטחון. אם החברה היתה מורשעת בדין פלילי היא לא היתה יכולה להמשיך לגשת למכרזים של משרד הביטחון".

בסופו של דבר, הגישו עורכי הדין גור ובר בקשה לביטול הקנס, מה שאכן הוביל לביטולו. "למרבה המזל, הקנס בוטל בסופו של דבר, והחרב שהונפה מעל צווארו של הלקוח הוסרה ממנו".

מקרה אחר שבו טיפלו נגע לחקלאי שהקים בשטחו חדרי אירוח ונקנס ב-900 אלף שקל על שימוש חורג. "כשבדקנו את המקרה", מספרים עורכי הדין, "גילינו שאותו אדם כלל לא נחקר בצורה מסודרת, מה שהדליק אצלנו נורות אדומות כיוון שמדובר בהליך פלילי".

עורכי הדין בר וגור דרשו לבטל את הקנסות שהוטלו על החקלאי וטענו שכיוון שמדובר בהליך פלילי, על המערכת היה לנהוג במשנה זהירות, אך לעומת זאת היא רמסה את זכויות הנאשם. "בסופו של דבר, לאחר שהגשנו לפרקליטות בקשה שמסבירה את המחדלים בחקירה - הקנסות בתיק בוטלו".

גם במקרה של לקוח שעשה שימוש במחסן חקלאי לצורך בניית רהיטים הצליחו השניים לבטל קנס גדול. "באותו מקרה, הלקוח לא מיהר לטפל בקנס ודי הזניח אותו, ובכל זאת שנה לאחר מכן הצלחנו לבטל את הקנס באמצעות בקשה שהגשנו לפרקליטות".

לא בכל מקרה ניתן לבטל את הקנס המוטל על ידי היחידה הארצית, אך במקרים רבים הצליחו עורכי הדין לצמצם באופן משמעותי קנסות שהוטלו על בעלי מחסנים חקלאיים ומשתמשים. "זה קרה למשל במקרה של מוכר ברזל מהמגזר הערבי, שביקש להישפט לאחר שקיבל את הקנס", נזכר עו"ד גור.

לדבריו, באותו מקרה, "הבחנתי שבעל המקרקעין עצמו לא נחקר בתיק, אלא רק מוכר הברזל ששכר ממנו את השטח. לכן, טענתי בבית המשפט לאכיפה בררנית ולמחדלים של חוקרי היחידה הארצית, ובטיעונים לעונש קבע השופט שהקנס יופחת מ-300 אלף שקל ל-150 אלף שקל".

חשיבות הפנייה לעו"ד לפני חקירה פלילית

לדברי עו"ד גור, היכולת להתמודד עם קנסות הענק שמטילה המדינה, ובחלק מהמקרים אף לבטלם, ממחישה עד כמה חשוב לבעלי שטחים חקלאיים למהר להתייעץ עם עורך דין בנושא זה.

"רבים מזלזלים בליווי של עורך דין או רואים בכך נטל כספי, אבל החשיבות של ליווי על ידי עורך דין בחקירה פלילית ובניית אסטרטגיה נכונה עבור הלקוח היא עצומה", מציין עו"ד גור. "עורך הדין מסביר ללקוח מה להגיד, איך ומתי, וזה יכול להיות ההבדל בין עונש קשה לביטול מלא של הקנס".

לדברי עו"ד גור, תיקים מסוג זה עשויים להתנהל לעתים באופן מהיר ודינמי. "בא מישהו ואומר לך 'אדוני, אתה מוזמן לחקירה', והחקירה עצמה עשויה להיערך שבוע או שבועיים לאחר מכן. זה בדיוק השלב שבו חייבים לפנות לעורך דין, אחרת עלולים לעשות טעויות קריטיות".

עו"ד גור מדגיש כי "בכל מקרה כשמזמינים בעלי מחסן חקלאי או שוכר שטח לחקירה, צריך להיות עם האצבע על הדופק. אסור להזניח את הטיפול. ככל שממתינים זמן רב יותר ודוחים את ההתמודדות עם הנושא, הנזק בסופו של דבר גדול יותר וכך גם הקנס שתשלמו".

משכירים שטחים חקלאיים? זקוקים לליווי עקב הליך שמתנהל נגדכם בעקבות שימוש חורג או עבירת בנייה? פנו כאן או בטלפון - 077-8052623 למשרד עורכי הדין בר-גור המתמחה בנושא ומלווה עשרות בעלי שטחים

לעמוד הפייסבוק של משרד עו"ד בר-גור ושות'

לעמוד האינסטגרם של משרד עו"ד בר-גור ושות'

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • מטען חורג
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully