וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אפשר ללמוד מקייטי פרי על החשיבות של רישום סימן מסחר

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 21.5.2023 / 17:04

מעצבת אופנה בשם קייטי פרי ניצחה בבית המשפט את הזמרת בעלת אותו שם, לאחר שהגישה נגדה תביעה על הפרת סימן מסחר. עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס מסבירה מה אפשר ללמוד מהפרשה על רישום סימן מסחר בישראל וכיצד זה רלוונטי לבעלי עסקים קטנים ובינוניים

קייטי פרי במופע מוזיקלי בטירת וינזור באנגליה לרגל הכתרת המלך צ'ארס השלישי. Chris Jackson, GettyImages
"הרגשתי שאני עומדת לאבד הכל". קייטי פרי בהופעה/GettyImages, Chris Jackson

"ניצחון של דויד מול גוליית" - כך סיכמה מעצבת אוסטרלית בשם קייטי פרי את נצחונה בקרב המשפטי מול הזמרת המפורסמת הנושאת אותו שם. תוצאות המאבק בין השתיים היוו תזכורת נוספת לחשיבות הרישום של סימן מסחרי, במיוחד עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים.

"לא נלחמתי רק עבור עצמי אלא גם עבור עסקים קטנים אחרים, רבים מהם בבעלות נשים, שלא פעם נאלצות להיאבק מול חברות ענק בעלות עוצמה פיננסית גדולה בהרבה", אמרה המעצבת בעקבות החלטת בית המשפט האוסטרלי, לפיה הזמרת הפרה את הסימן המסחרי הרשום על שמה.

הפרת סימן המסחר על מרצ'נדייז

לזמרת קייטי פרי ולמעצבת האוסטרלית שמות דומים, אך הם מאויתים באופן מעט שונה באנגלית (את שמה של הזמרת מאייתים Katy Perry לעומת שמה של המעצבת - Katie Perry). כבר בשנת 2008 רשמה המעצבת סימן מסחרי על המותג שלה - Katie Perry - שעמד במוקד הקרב המשפטי.

על פי התביעה שהגישה המעצבת לבית המשפט באוסטרליה, הזמרת הפרה את הסימן המסחרי שלה, כשמכרה במסגרת סיבוב ההופעות שלה במדינה ב-2014 בגדים הנושאים את שמה. בעקבות התביעה, הגישו עורכי דינה של הזמרת תביעה נגדית כלפי המעצבת, מה שגרם לה ללחץ גדול.

"הייתי לפני השקה גדולה כשגיליתי את דרישת עורכי הדין של פרי לבטל את רישום סימן המסחר שלי. הרגשתי שאני עומדת לאבד הכל", אמרה המעצבת לכלי התקשורת בארצה. ואולם, בהחלטה שניתנה בחודש שעבר פסק בית המשפט לטובת המעצבת וקבע כי סימן המסחר שלה הופר.

עם זאת הדגישה השופטת כי הזמרת הפרה את סימן המסחר בתום לב, ולכן היא לא חויבה בפיצויים, אלא רק החברה שלה. ההחלטה הסופית על גובה הפיצויים שישולמו אמורה להתקבל בחודשים הקרובים.

"כל מי שיש לו מותג חייב להגן עליו"

"ההחלטה מדגישה את הצורך של כל מי שיש לו מותג, ובמיוחד בעלי עסקים קטנים ובינוניים, לרשום עליו סימן מסחר", אומרת עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס, המתמחה ברישום סימני מסחר.

לדבריה, כל בעל עסק שמשיק מותג למוצר חדש או מעצב לוגו חדש לעסק שלו יודע כמה זמן, מחשבה ומשאבים כספיים מושקעים בכך, ולכן חייב להגן עליו באמצעות רישום סימן המסחר. "אותו מותג ילווה את בעל העסק שנים, וככל שהוא יצבור יותר מוניטין, הוא עלול להיות מקור לחיקוי".

עו"ד בן דוד-בוסטוס מדגישה כי מדובר בסיכון שבעל עסק קטן או בינוני אינו יכול לקחת על עצמו. "חיקוי של סימן מסחר עלול לרסק עסק", היא אומרת. לדבריה, המותג או הלוגו של בית העסק הרלוונטי הוא למעשה סימן המסחר שלו, שיכול להופיע על גבי המוצר או השירות שלו.

"סימן מסחר מיועד לאפשר לצרכנים לזהות שאותו שם המופיע על גבי המוצר או פרסומת שלו הם בבעלות עסק מסוים, מה שיאפשר לקשר בין השניים". סימן מסחר עשוי לכלול מילים, אותיות, מספרים, גרפיקה או צלילים. הוא יכול לכלול מילה אחת, מספר מילים או עיצוב גרפי כלשהו", היא מסבירה.

הגנה למשך 10 שנים שניתן להאריך

לדברי עו"ד בן דוד-בוסטוס, כדי להגן על סימן המסחר יש לרשום אותו באמצעות עורך דין המתמחה בנושא. יש לציין כי רישום של סימן מסחר בישראל יאפשר להגן עליו רק בארץ. עם זאת, ניתן להרחיב את ההגנה עליו גם למדינות נוספות באמצעות שימוש באמנות בינלאומיות.

עוד יש לציין כי ההגנה על סימן מסחר תקפה לפרק זמן של 10 שנים. "לאחר מכן, ניתן לחדש את הרישום ולבקש להאריך אותו לעשור נוסף", אומרת עו"ד בן דוד-בוסטוס.

לדבריה, אלמנט נוסף שחשוב להדגיש הוא כי ניתן לרשום את סימן המסחר ביחס לסחורות או שירותים מסוימים, וניתן יהיה ליהנות מהגנה עליו רק בתחומים אלה. "לא ניתן לרשום כל סימן מסחר שרוצים וחייב להיות לו אופי מבחין", היא מציינת. "לצורך כך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בקניין רוחני".

מעוניינים לרשום סימן מסחר או להגן עליו מפני הפרה בהליך משפטי? פנו כאן או בטלפון 053-6110332 לעו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס, המתמחה בקניין רוחני ובעלת ניסיון רב ברישום סימני מסחר ובתחומים נוספים במשפט האזרחי והמסחרי

לעו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully