וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינויים בהסדרי השהות: זכותם ואחריותם של שני ההורים לקשר עם ילדיהם

בשיתוף zap משפטי

29.5.2023 / 13:50

לא מרוצים מהסדרי השהות? שתי החלטות שניתנו לאחרונה בבית משפט לענייני משפחה, בעניין מארג הזכויות והחובות של הורים גרושים, מאותתות על שינוי מגמה מפתיע

הורים רבים לעיני בנם. ShutterStock
"המסר לשני ההורים הוא 'רואים אותך, שומעים אותך'"/ShutterStock

במשך שנים רבות, מרבית ההחלטות בבתי המשפט לענייני משפחה ביחס להסדרי שהות של ילדי גירושין עם הוריהם ביטאו מחד העדפה בולטת לקשר עם הורה אחד, תוך שההורה השני נותר עם תחושת תסכול וריק גדול, ומאידך הטילו את מרבית עול הטיפול בילדים על אמהות, גם כאשר מדובר באם עובדת שמתחננת לחלוקת הנטל עם האב על מנת שעבודתה לא תיפגע.

עו"ד דן מלכיאלי, ממשרד עורכי דין דן מלכיאלי, המתמחה בדיני משפחה, מסביר כיצד שתי החלטות שניתנו לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, ע"י סגנית הנשיא השופטת רותם עיאש קודלר, אשר הכירו בזכותם ובאחריותם של שני ההורים לקשר תקין עם ילדיהם, עשויות לשנות את התמונה בסוגיית הסדרי השהות.

מה קבע בית המשפט לענייני משפחה?

במקרה הראשון, מספר עו"ד דן מלכיאלי, בית המשפט דן בבקשה לקביעת הסדרי שהות זמניים לגבי שני ילדים, בהם פעוט כבן שנתיים. האם ביקשה, מאילוצי עבודתה, כי הסדרי השהות של האב עם הילדים יכללו לינה גם באמצע השבוע וכי בימים שבהם ישהו הקטינים עם אביהם, הוא יאסוף אותם ישירות ממוסדות החינוך על מנת שהיא לא תצטרך לצאת גם בימים אלה לפני סיום יום עבודתה.

האב טען כי הוא מתגורר אצל הוריו ואינו יכול להלין את ילדיו שם וכי אם הילדים ילונו אצלו, הוא לא יספיק להגיע בזמן למקום עבודתו. האב גם ביקש לאסוף את ילדיו באמצע השבוע מהשעה 17:00 (על מנת שיספיק להגיע לאחר סיום עבודתו) ולא ישירות ממוסדות החינוך.

בית המשפט הכיר באילוצי האם ובזמני עבודתה וקבע כי פעמיים בשבוע האב יאסוף את הילדים ישירות ממוסדות החנוך וכי הסדרי השהות באמצע השבוע יכללו לינה, וזאת גם אם בשל כך האב יצטרך לצאת מוקדם יותר ממקום עבודתו או להגיע מאוחר יותר למקום עבודתו.

בית המשפט הדגיש כי עבודתו של האב אינה חשובה יותר מעבודתה של האם, שגם היא צריכה לעבוד ולהתפרנס, ועל כן הוא חייב את האב לקיים הסדרי שהות נרחבים עם ילדיו למרות שהאב התנגד לכך.

בית המשפט קבע באופן חד משמעי כי ילדיהם של הצדדים באו לעולם מהחלטה משותפת ומעשה משותף של שני ההורים, ולכן החובות והזכויות של שני ההורים, כלפי ילדיהם, צריכים שיהיו מאוזנים. בית המשפט הוסיף וקבע כי אין הצדקה שהאם - אשר עובדת לפרנסתה - תצטרך למצוא פתרונות לילדים גם בימים שבהם מתקיימים הסדרי שהות עם האב, כדי שהאב יוכל להתקדם בעבודתו. לעניין זה קבע בית המשפט כי "מימוש ההורות טומן בחובו את ההכרה לשאת בחובות ההוריים ולא רק ליהנות מזמן בילוי עימם". החלטה זו אפשרה לאם, לפחות פעמיים בשבוע, לעבוד בימי עבודה מלאים.

במקרה השני ביקש אב להלין את בנו בן השנה אצלו בכל סוף שבוע שני, ואילו האם התנגדה בטענה כי הילד עודנו יונק. בית המשפט בחן את הנסיבות, הביא בחשבון את גילו של הפעוט ואת העובדה שהוא שוהה ממילא יום שלם בפעוטון ללא הנקה, וקבע כי אין מניעה להרחיב את השהות אצל האב כך שהילד ילון אצלו במסגרת הסדרי השהות.

ההחלטה עלולה להיתפס כשנויה במחלוקת. האומנם?

"לכאורה, אבל כשבוחנים אותה לעומק, כמו גם את ההחלטה הראשונה, רואים שהיא מתיישבת עם עקרון טובת הילד ומכירה בחשיבות הקשר התקין עם שני ההורים, כזכות בסיסית של הילד", מדגיש עו"ד מלכיאלי ומוסיף הסתייגות: "הנסיבות הספציפיות וההנחה שבגיל שנה הפעוט ממילא עומד בפני שינויים בסדרי הנקה, אפשרו באותו מקרה את הרחבת הסדרי השהות כך שיכללו לינות".

מהו החידוש בהחלטה ביחס להסדרי השהות?

"הקביעה כי זכות הילד לקשר תקין עם האב גוברת על זכותו לינוק היא מרחיקת לכת ולא פחות ממהפכנית", מסביר עו"ד צחי פנקס ממשרדו של עו"ד מלכיאלי. "עד היום, מרבית הפסיקות הנוגעות להסדרי שהות התבססו על ההנחה שהאם היא המטפלת העיקרית כאשר מדובר בפעוטות, ולא היה עולה על הדעת להעמיד לבחינה את סוגיית ההנקה".

כעת, לדברי עו"ד פנקס, "בית המשפט עשה צעד משמעותי לקראת שוויון מגדרי, הכיר בחשיבות של מעורבות האב בחיי הילד, בחן את הנסיבות ואיזן בין האינטרסים של שני ההורים וזכותם השוויונית לקשר תקין עם הילד".

עו"ד פנקס מוסיף: "מובן שההחלטה אינה באה להפחית מחשיבות תפקידה של האם בגידול הילד או להקטין מחשיבות ההנקה, שכידוע מספקת חומרים מזינים חשובים ומטפחת קשר בין האם לילד. עם זאת, בית המשפט הכיר בכך שקיימות דרכים אחרות לאם ליצור קשר עם ילדה, וכי למניעת הגישה של האב לילדו עלולה להיות השלכות שליליות הן על האב והן על הילד".

מהי המגמה המסתמנת משתי ההחלטות הללו ביחס להסדרי שהות?

"חוט מקשר ברור עובר בין שתי ההחלטות הללו", מסביר עו"ד פנקס. "ראשית, ערעור על התפיסה המסורתית שהאם היא המטפלת העיקרית, ושנית, הכרה ברורה במארג הזכויות והחובות של שני ההורים, תוך איזון ביניהם הן כהורים והן כבני אדם שרוצים לצאת לעבוד ולהגשים את עצמם.

"המסר לשני ההורים הוא 'רואים אותך, שומעים אותך'. לכן, אם האם צריכה לצאת ולעבוד, יתחשבו בכך ויחייבו את האב לקחת חלק בנטל הטיפול בילדים. כמו כן, אם האב רוצה לקחת חלק משמעותי בגידול הילדים ולהלין אותם עימו גם כשהם רכים בשנים ואפילו עדיין יונקים, יאפשרו לו זאת. זכותו של האב לממש את הורותו - כמו גם זכותו של הילד לשהות במחיצת אביו גם בלילות - תגבר על זכות הילד ליניקת לילה".

לסיכום, אומר עו"ד מלכיאלי, "ההחלטות שניתנו על ידי בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע מבטאות שינוי תפיסה ביחס לאחריות ההורית המשותפת וצעד חשוב לעבר שוויון והכרה בחשיבות תפקידם ומעורבותם של שני ההורים בחייו של הילד, כזכות בסיסית".

ליצירת קשר עם עו"ד דן מלכיאלי, בעל ותק של 30 שנה בדיני משפחה ומי שייצג בתיקים לעיל, ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9376362

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully