וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייבים בהוצאה לפועל? הסעיף החדש בחוק שחשוב שתכירו

בשיתוף zap משפטי

30.5.2023 / 13:50

בתקופת הקורונה אפשרה המדינה לחייבים לפרוש את חובותיהם, לעתים עד לתקופה של שבע שנים. עו"ד עמירם אלקובי מסביר על הסעיף המיוחד והמשתלם בחוק שרוב הישראלים לא מכירים

מסמכים. ShutterStock
"מרגע שפרצה הקורונה, אפשרו לאנשים לפרוש את החוב לתקופה של עד שבע שנים"/ShutterStock

יוקר המחיה המטפס וההשפעות של משבר הקורונה הובילו ישראלים רבים למציאות כלכלית מורכבת שמקשה על חייהם. חלק מהישראלים שקעו בחובות, אחרים נאלצו לפתוח בהליכי חדלות פירעון, אבל יש משהו שמשותף למרבית הישראלים - הם אינם יודעים שסעיף מיוחד בחוק, שאושר בתקופת הקורונה, מאפשר להם לפרוש את חובותיהם לתקופות ארוכות יותר ולפעמים קרובות אף ממש מסייע בשיקומם הכלכלי.

עו"ד עמירם אלקובי, המתמחה בליווי לקוחות בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, מסביר כי עד שפרצה הקורונה ניתן היה לפרוש את החוב בהוצאה לפועל לתקופה של שלוש שנים בלבד, אך "בתקופת הקורונה אפשרו לחייבים בהוצאה לפועל לפרוש את החובות שלהם לתקופה ארוכה יותר משלוש שנים והפרישה הרחבה אושרה לזמן מוגבל, כהוראת שעה בלבד".

עו"ד אלקובי מוסיף כי "מרגע שפרצה הקורונה, אפשרו לאנשים לפרוש את החוב לתקופה של עד שבע שנים. כך, חובות עד 100 אלף שקל ניתן לפרוש עד לתקופה של שש שנים וחובות של יותר מ-100 אלף שקל ניתן לפרוש לתקופה של עד שבע שנים.

כששתי האופציות אינן מתאימות, קיימת גם אפשרות שלישית והיא הליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הבשורה האמיתית היא שהחל מיום 9.2.23, הסעיף המיוחד הזה בחוק כבר אינו הוראת שעה והוא סעיף קבוע בחוק. ואולם, "אף על פי שכיום זה סעיף קבוע שהוסדר בחוק, לא כולם מכירים את האפשרות הזו", מציין עו"ד אלקובי.

מה היתרון של הסעיף המיוחד הזה?

"להליך החדש יש הרבה מאוד יתרונות, החל מזה שמדובר בהליך שלא צריך לשלם בגינו אגרה. זאת, לעומת הליך חדלות פירעון לדוגמה, שם יש אגרה, יש הוצאות, לרוב יש מינוי של בעל תפקיד מטעם המדינה שמקבל שכר מתוך התיק של החייב. בהליך החדש הזה, אין מינויים ותוספות או הפתעות, וההליך כולו זול יותר".

עו"ד אלקובי מוסיף: "גם לי כעורך דין יש יותר ודאות בהליך הזה ותוך פחות מחודש כבר יש תוצאה - גם אנחנו וגם הלקוחות יודעים בדיוק איך מתחילים ואיך מסיימים, מה שאומר שאפשר לעשות תיאום ציפיות מדויק יותר מול הלקוח".

לדבריו, "מעבר לעובדה הפשוטה שבמסגרת ההליך החדש החייבים מקבלים אפשרות לשלם את החובות בפרישה ארוכה יותר, גם הריביות בהליך נמוכות מאוד ובמקרים מסוימים פרישת החובות תהיה אפילו ללא ריבית כלל".

עורך דין עם מסמכים. ShutterStock
"את ההליך מומלץ מאוד לעשות בליווי עורך דין מנוסה"/ShutterStock

מה עולה כל הטוב הזה?

"העלויות שאנו גובים הם פחות משליש ואפילו פחות מרבע שכר הטרחה שבהליכי חדלות פירעון, כך שהמחיר אינו שיקול כלל עבור החייבים שמתאימים למסלול הזה", מבהיר עו"ד אלקובי. הוא ממחיש עד כמה ההליך החדש עדיף ללקוח: "אמנם רק לאחרונה אושר החוק באופן קבוע, אבל רק אצלנו במשרד יש מאות לקוחות שכבר מרוצים מההליך".

האם ההליך מתאים לכל מצב של חובות?

"לא כולם מתאימים. למשל, עשוי להיות מישהו שהחובות שלו לא מאפשרים לו לעמוד בפירעון התשלומים, וגם אם פורשים אותם לשבע שנים הוא לא יצליח לעמוד בהחזר. במקרה כזה אנו פונים להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי שמאפשר לכל אחד שיש לו חוב מעל 50,000 שקל לסיים עם החובות אחת ולתמיד".

האם כדי ללכת להליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי צריך שיהיו לי תיקים בהוצאה לפועל?

"זהו, שלא! גם אם אין תיקים פתוחים בהוצאה לפועל אתה יכול לבקש להיכנס להליך. לדוגמה, כאשר אדם שחייב 140,000 שקל לבנק, לחברת האשראי, בגל הלוואה חוץ בנקאית וכדומה, פונה לכל אחד מהגובים האלה ומבקש מהם להחזיר את ההלוואות בפרישה נוחה יותר, יחייבו אותו לשלם ריביות גבוהות יותר שעשויות להגיע לעשרות ואפילו למאות אלפי שקלים. מנגד, אם הוא יפנה להליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, יבחנו את יכולת ההחזר שלו כך שבכל חודש הוא יחזיר בהתאם ליכולת האמיתית שלו מבלי שקרן החוב צוברת ריבית".

ניתן לעשות את ההליך לבד?

"את ההליך מומלץ מאוד לעשות בליווי עורך דין מנוסה, כיוון שכמו בכל תחום, תמיד מתעוררת שאלה, הבהרה, תקלה, מידע או מסמך חסר, ובכל אלה עורך דין יכול לטפל מיידית. מובן שישנם מסמכים שמצריכים חתימה, תצהיר וכתיבה משפטית שדורשים התערבות של עורך דין, מה גם שעורך דין יידע להגיש את הבקשה באופן שתחול על כל תיק ותיק ואף ולוודא שעיכוב ההליכים או ביטול ההגבלות יחולו על כל התיקים. יתרה מכך, גם אם תוך כדי ההליך נפתח תיק נוסף, או שהתעוררה סוגיה נוספת, יכול עורך הדין לבקש לצרף גם את התיק החדש ולפתור במהירות את הבעיה".

עוד אלקובי מסכם: "מאותה הסיבה שלא קושרים את השן לדלת אלא הולכים לרופא שיניים כדי לעקור את השן, אלה לא דברים שכדאי לעשות לבד, וכמו בכל הליך תמיד מומלץ לקבל ליווי של בעל מקצוע מנוסה. מי שחשוב לו למנוע עיקולים, להפחית את הריביות ולפרוש את החוב בצורה נכונה שתשפיע גם על העתיד, נכון יהיה שיפנה למשרד עורכי דין מנוסה שכבר הצליח לספק תוצאות מצוינות במאות הליכים כאלה".

משרד עו"ד עמירם אלקובי מתמחה בליווי חייבים בהוצאה לפועל, עיקולים והגבלות, הליכי פשיטת רגל והליכי חדלות פירעון. ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו כאן או בטלפון - 0776-707389

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully