וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגליזציה של האהבה: נישואין חד מיניים לזוגות ישראלים באירופה

בשיתוף zap משפטי

30.5.2023 / 13:50

בישראל עדיין לא ניתן להינשא בנישואין חד מיניים, אך המדינה מאפשרת רישום כזוג נשוי לזוגות חד מיניים שנישאו בחו"ל. "עכשיו זה כבר הרבה יותר פשוט", מסבירה עו"ד מאיה לנקר ירדני

זוג הומואים גייז. ShutterStock
חתונה בחו"ל היא תהליך לא פשוט שדורש תכנון והכנה מדוקדקים/ShutterStock

נישואין בין בני זוג מאותו מין הפכו בשנים האחרונות לנושא מדובר יותר ויותר בעולם. מדינות מסוימות החליטו להתיר את הדבר באופן רשמי, בעוד אחרות שומרות על צביונן השמרני ומתנגדות לכך בכל תוקף. ואיפה ישראל נמצאת? כנראה איפשהו באמצע. מצד אחד, אין בישראל אפשרות להינשא לבן או בת זוג מאותו המין, אך מהצד האחר משרד הפנים מאפשר לזוגות חד מיניים שנישאו במקום אחר, המכיר בנישואין כאלה, להירשם בישראל כזוג נשוי לכל דבר ועניין.

עו"ד מאיה לנקר ירדני, המתמחה בנישואין חד מיניים, מסבירה כי בעוד שבישראל לא ניתן להתחתן בנישואין חד מיניים, נישואים בוינה או בליסבון מאפשרים לבני הזוג להירשם במשרד הפנים הישראלי כזוג נשוי, בדיוק כמו כל זוג הטרוסקסואלי אחר. "המשמעות היא שקיימת שקיפות מלאה ברישום ובדיווח של משרד הפנים הישראלי", היא אומרת. "זוג שמתחתן באחת המדינות האלו אינו עושה זאת במחשכים, אלא הנישואים של בני הזוג יהיו מוכרים ורשומים ויעניקו להם אותן זכויות רישום חוקיות כמו לכל זוג נשוי אחר".

עם זאת, חתונה בחו"ל היא תהליך לא פשוט שדורש תכנון והכנה מדוקדקים. "את התהליך יש להתחיל חצי שנה עד שמונה חודשים לפחות לפני המועד הרצוי, שכן הוא כולל הכנת מסמכים, קבלת אישורים ממשרד החוץ הישראלי וכן מהרשות בוינה או בליסבון", מסבירה עו"ד לנקר. "הדגש הוא רק מבחינת זמן ההכנות. מובן שאנחנו במשרד דואגים לכל הניירת, המסמכים והאישורים הדרושים. בני הזוג צריכים להגיע רק עם דרכון בתוקף".

חתונה מרגשת באווירה אירופאית

אז מה קורה ביום המרגש? טקס החתונה עצמו אורך בין חצי שעה לשעה והוא נערך בשפה המקומית, כלומר גרמנית או פורטוגזית, תלוי איפה בחרתם להתחתן. "כמובן, במסגרת השירות ניתנים עורך דין מטעמנו, מתרגם ועדים מקומיים והכל מטופל מבחינת ההליך", מרגיעה עו"ד לנקר. "המטרה שלנו היא לפשט את כל התהליך עבור בני הזוג ושהם יתמקדו רק באושר וביחד שלהם".

מבחינת הזוג המאושר, עו"ד לנקר מסבירה כי עליו להגיע למדינה שבה ייערכו הנישואין לפחות יום אחד לפני מועד החתונה. את החתונה עצמה ניתן לערוך עם משפחה וחברים או לבד באינטימיות, הכל לפי העדפת בני הזוג. בתום החתונה, לאחר הטקס, דואג הנציג להנפקת אישור וחתימה בחותמת אפוסטיל, המאשרת את הרישום מחוץ לגבולות אותה מדינה. כשהאישור מוכן, הוא נשלח בחזרה לעו"ד לנקר, שמתרגמת אותו לעברית, ואז קובעת פגישה עם בני הזוג במשרד הפנים הישראלי לרישום הנישואין. מרגע זה, הם נשואים לכל דבר ועניין.

שתי בנות עם שמלות כלה. ShutterStock
באירופה, נישואים חד מיניים עשו כברת דרך בשנים האחרונות/ShutterStock

מי מלווה את הזוג לחופה?

אירוע חתונה הוא בין האירועים המיוחדים והמרגשים ביותר שחווה אדם בחייו, וכולנו רוצים שהוא ייערך בצורה חלקה, זורמת ועם כמה שפחות בעיות. לכן, כל זוג חייב לשאול את עצמו מי מלווה אותו, לא רק מבחינת האורחים אלא מבחינת התהליך עצמו.

בעוד שבאופן טכני מותר לעשות את התהליך באופן עצמי, בחירה כזאת עלולה להיות מתכון לבעיות רבות. "נכון, אמנם השירות המשפטי והמקיף שלנו עולה כמה אלפי שקלים, אך הוא מבטל את החשש מבלת"מים לא נעימים שעלולים להרוס את השמחה", אומרת עו"ד לנקר. "כך, בני הזוג לא צריכים לעשות דבר מלבד להופיע ולהתחתן בראש שקט, וכמובן להיות רגועים ובטוחים שהרישום יתבצע בישראל באופן חלק וללא בעיות".

שיהיה במזל!

בסופו של יום, ברור שיש עוד לאן להתקדם בישראל. באירופה, נישואים חד מיניים עשו כברת דרך בשנים האחרונות, כאשר מדינות מסוימות מאפשרות אותם והכירו בהם כאיחוד משפחתי חוקי. בארץ, עדיין לא קיימת האפשרות, אבל העובדה כי המדינה מכירה בנישואין חד מיניים שהתבצעו במקום אחר מאפשרת גם לזוגות גאים הכרה ורישום משפטיים, וזהו עניין חשוב מאין כמוהו.

עו"ד לנקר מסכמת: "אני שמחה לאפשר דרך מקיפה ונטולת מתחים לזוגות חד מיניים בישראל להינשא באירופה ולקבל הכרה בנישואיהם כחוק. בסופו של דבר - לכולם, ללא הבדל, מגיעה אהבה".

לפרטים נוספים ניתן לפנות בטל': 03-5052141, באתר ובדף הפייסבוק. כתובת: הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) תל אביב

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully