וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם התקף לב בגלל משא כבד או ים סוער יכול להיחשב לאירוע ביטוחי?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 12:35

סירובה של חברת ביטוח לפצות עובד שחטף התקף לב לאחר שסחב דליי צבע כבדים עוררה את השאלה אילו נסיבות ייחשבו ל"אירוע תאונתי", המזכה בפיצוי במסגרת פוליסת תאונות אישיות

גבר סובל מכאבים בחזה. ShutterStock
"לאחר הליך גישור הסכימה חברת הביטוח לשלם לס' את מרבית כספי הפוליסה"/ShutterStock

ס', אחראי תחזוקה בחברה גדולה במרכז הארץ, לא האמין שזה קורה לו. במסגרת עבודתו, הוא נדרש לבצע מדי פעם תיקונים ועבודות שונות שאינן כרוכות במאמץ פיזי רב. לכן, כאשר נתבקש באחד הימים על ידי מנהלו לצבוע משרד בקומה השלישית, הוא הופתע מהבקשה.

במסגרת אותה מטלה, היה על ס' להרים דליי צבע כבדים ולסחוב אותם במעלה המדרגות. אף שהוא עצמו לא היה צעיר, לא היו לו קודם לכן בעיות בריאות מיוחדות, מעבר לבעיות שכמעט כל אדם בגילו סובל מהן כמו לחץ דם, שומנים בדם וכאבי גב אשר הציקו לו מעת לעת.

ס' הספיק לעלות בגרם המדרגות פעם אחת, וכאשר ניסה פעם נוספת לטפס, הוא החל לחוש כאבים ולחצים בחזה. ניידת מד"א שהוזעקה למקום פינתה את ס' לחדר המיון של בית החולים הקרוב, שם אבחנו הרופאים כי הוא עבר אוטם בשריר הלב וביצעו לו צנתור.

כתוצאה מהאירוע, תפקוד הלב של ס' נפגע קשות והוא הפך נכה בשיעור של 100% לצמיתות.
הרופאים שבדקו אותו קבעו כי אירוע הלב היה תוצאה של המאמץ החריג בעת שסחב את דליי הצבע הכבדים במדרגות. לפני האירוע, הסיכון שלו לאוטם בלב היה נמוך מאוד והמאמץ שעשה גרם לקרע ויצר קריש דם שחסם את המעבר בעורק, כלומר, הוביל לאוטם בשריר הלב.

בזמן האירוע שעבר, ס' היה מבוטח בביטוח תאונות אישיות בחברת ביטוח גדולה. והנכות הקשה בעקבות האירוע היתה אמורה לזכות אותו לפי הפוליסה בפיצוי של מאות אלפי שקלים. אולם, לאחר שפנה לחברת הביטוח, הודיעה לו זו כי לא נגרם לו "אירוע תאונתי" ולכן הוא לא זכאי לפיצוי.

"ס' שהופתע מאוד מהתשובה של חברת הביטוח פנה אלינו כדי שנייצג אותו בהליכים מולה", מספרת עו"ד מיטל בכר-ורמוכת ממשרד עורכי הדין דוד ידיד.

לפני שנגלה כיצד הסתיים סיפורו של ס' במאבקו מול חברת הביטוח, נסביר בכמה מילים מהו בכלל "אירוע תאונתי" ועל איזה בסיס ניסתה חברת הביטוח להתנער מתביעתו של ס'.

גם אירוע לב לאחר מאבק בגלי הים יכול לזכות בפיצוי

פוליסת תאונות אישיות מפצה מבוטח שנפגע בגופו כתוצאה מתאונה. אבל מהי תאונה? כל אחד מאיתנו מניח באופן אינטואיטיבי כי החלקה על רצפה רטובה, נפילה מסולם, חפץ כבד שנופל על אדם, אדם שהתנגש בהליכתו בקיר של זכוכית- כל אלו הן "תאונות אישיות" שאמורות להיות מכוסות על ידי פוליסת תאונות אישיות.

לעומת זאת, אנו מניחים כי נזק גופני שנגרם על ידי מחלה (למשל, אדם שנדבק בקורונה או שהתגלה בגופו גידול) אינו תאונה והפוליסה אינה מפצה עליו. אין ספק שאירוע לב נגרם בדרך כלל עקב מחלה, אך מה דינו של אירוע הלב של ס', שנגרם בגלל סחיבת דליי צבע כבדים?

התשובה אמורה להימצא בהגדרת המונח "תאונה" בפוליסה. בכל פוליסה קיימת הגדרה מעט שונה למונח זה, אולם המרכיבים העיקריים דומים. במקרה שלנו, אירוע התאונה צריך היה להיות "פתאומי ובלתי צפוי", הגורם לתאונה צריך היה להיות "גורם חיצוני (לנפגע) וגלוי לעין", ואותו גורם חיצוני צריך היה להפעיל "כוח פיזי". בנוסף, הפעלת אותו "כוח פיזי" צריכה היתה להיות "הסיבה היחידה והישירה" לאירוע.

במקרה של ס', אין ספק שאירוע הלב היה פתאומי ושהוא נגרם, בעיקרו לפחות, מגורם חיצוני - דליי הצבע. אבל האם ניתן לומר שדליי הצבע הפעילו על ס' "כוח פיזי"? כבר בשנת 1893 פסקו בתי המשפט באנגליה כי גם אם המבוטח הוא שהפעיל כוח על חפץ אחר, ניתן לראות בכך אירוע שנגרם עקב "אמצעי אלימות חיצוני".

מסיבה זו בעל פאב שהתאמץ להוציא מהפאב שיכור כבד גוף ועבר אירוע לב הוכר על ידי בית המשפט האנגלי כמי שעבר תאונה. בתי המשפט בישראל פסעו על אותו נתיב, וכאשר הגיע לדיון בבית המשפט העליון מקרה של איש עסקים שנקלע לריב מילולי חריף עם אדם אחר ועבר אירוע לב, פסק בית המשפט כי דין אלימות מילולית כדין אלימות פיזית.

במקרה אחר דן בית המשפט השלום (ת.א. 927/08 עזים נ' A.I.G) במקרה של אדם שנכנס לטבול בים, אולם ככל הנראה נקלע למצוקה עקב הגלים וכתוצאה ממנה עבר אירוע לב וטבע. בית המשפט פסק שגלי הים היו גורם חיצוני שהפעיל עליו "אלימות", שגרמה לו חרדה והביאה למותו.

חברת הביטוח לא רצתה לקחת סיכונים מיותרים

בעניינו של ס' הוגשה תביעה לבית משפט השלום בתל אביב כנגד חברת הביטוח. כל המומחים הרפואיים שבדקו את ס' (רופאים מטעם התובע, מטעם הנתבעת ומטעם הביטוח הלאומי) הגיעו למסקנה כי אירוע הלב נגרם על ידי המאמץ בסחיבת דליי הצבע.

חברת הביטוח חששה ובצדק להעמיד למבחן משפטי את השאלה האם דליי הצבע היו גורם חיצוני שהפעיל כוח פיזי, שגרם לאירוע הלב. היא הניחה, לאור הפסיקה בישראל ובעולם, כי קיים סיכוי גבוה מבחינתה שבית המשפט יקבל את התביעה.

"לאחר הליך גישור הסכימה חברת הביטוח לשלם לס' את מרבית כספי הפוליסה בסך מאות אלפי שקלים", מסכמת עו"ד בכר-ורמוכט. "אמנם אירוע לב נגרם בדרך כלל עקב מחלה, אבל ממקרה זה אפשר להבין כי לעתים הוא יכול להיחשב גם ל'אירוע תאונתי', שמזכה בפיצוי".

עברתם תאונה? נגרם לכם נזק גוף? זקוקים לסיוע במיצוי הזכויות שלכם מול חברות הביטוח? פנו כאן או בטלפון - 053-9374940 לדוד ידיד - משרד עורכי דין המתמחה בנושא, להיוועצות ראשונית

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully