וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקף לב בבית: האם הוא שווה לכם כסף?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 15.1.2024 / 7:53

במדינת ישראל, התקף לב בזמן העבודה יחשב לתאונת עבודה בתנאי שניתן להוכיח כי ההתקף היה כתוצאה ישירה של אירוע חריג בעבודה. אולם, מה קורה במקרה של התקף לב בבית? האם גם במקרה זה מדובר בתאונת עבודה?

עשהאל בר נס. יח"צ,
עשהאל בר נס/יח"צ

הידעתם? אם תצליחו להוכיח כי קיים קשר בין התקף לב או אירוע מוחי שעברתם בבית לבין מקרה שארע לכם בעבודה, הביטוח הלאומי עשוי להכיר זאת כתאונת עבודה ובכך תהיו זכאים לקבלת קצבת נכות לכל החיים - דבר שיכול להיות שווה לכם כסף רב. כידוע, במדינת ישראל, התקף לב בזמן העבודה נחשב בדרך כלל לתאונת עבודה אך זאת רק בתנאי שניתן להוכיח כי ההתקף היה כתוצאה ישירה של אירוע חריג בה. בידיעה הבאה נעלה מספר מקרים בנושא, שישפכו אור על השאלות התכופות שלכם בנושא.

על פי חוק הביטוח הלאומי, תאונת עבודה היא "אירוע פתאומי ובלתי צפוי, שאירע לעובד במהלך עבודתו או עקב עבודתו, וגרם לו נזק גוף". על מנת להכיר בהתקף לב בבית כתאונת עבודה, יש להוכיח את הדברים הבאים: ההתקף היה תוצאה ישירה של אירוע חריג בעבודה, וכי האירוע החריג היה מעבר לנסיבות העבודה הרגילות.

באילו מקרים מדובר באירוע חריג?

ישנם מגוון מקרים אשר נקראים ''חריגים'' ונכנסים תחת הכותרת של מקרים בעקבותם עובד עבר התקף לב בבית. לדוגמה, עובד שקיבל בשעות העבודה זימון לשימוע לפני פיטורים, וחשש מפני אובדן מקום העבודה שלו. מקרה נוסף יכול להיות אצל עובד שהיה עד לתאונה קשה בעבודה, וחווה טראומה בעקבותיה. מקרה אחר למשל יכול להיות אצל עובד שקיבל בעבודה הוראה לבצע משימה מסוכנת או קשה, שגרמה לו ללחץ נפשי רב.

כמו כן, ניתן להכיר בהתקף לב בבית כתאונת עבודה גם במקרים בהם ההתקף היה תוצאה ישירה של גורם תעסוקתי, כגון חשיפה לחומרים מסוכנים או עבודה פיזית מאומצת או אם ההתקף היה תוצאה של מאמץ מיוחד שנעשה בעבודה, כגון עבודה בתנאים קשים או במצבי חירום. במקרים אלו, יש להוכיח כי מקום העבודה היה הגורם הישיר להתקף הלב או האירוע המוחי שעברתם בבית.

עשהאל בר נס הוא עורך דין ונוטריון המתמחה בנזקי גוף, טלפון: 053-6245498

הכתבה באדיבות Zap משפטי

כיצד להגיש תביעה להכרה בהתקף לב בבית כתאונת עבודה?

עובד שחווה התקף לב בבית, וסבור כי מדובר בתאונת עבודה, יכול להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. התביעה צריכה לכלול את המסמכים הבאים: טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה, תעודת אי כושר, חוות דעת רפואית של רופא מומחה בתחום הקרדיולוגיה ובנוסף, יש צורך להסביר בתביעה כיצד האירוע החריג בעבודה גרם להתקף הלב.

לאחר מכן, המוסד לביטוח לאומי יבדוק את התביעה, ויחליט האם להכיר בה כתאונת עבודה. במקרה שהתביעה תתקבל, העובד יהיה זכאי לדמי פגיעה, כפי שמגיעים לעובד שנפצע בעבודה. לאחר מכן העובד יעמוד בפני ועדה רפואית שתקבע את אחוזי נכותו.

מדוע מומלץ לבצע את הפניה לביטוח לאומי בעזרת עורך דין?

חשוב לפנות לעורך דין המנוסה בתביעות הנוגעות לנזקי גוף בכדי שיהיה מישהו אשר ילווה אתכם בתהליך ויסביר מה צריך לעשות במהלך הפניה. ראשית עליכם יהיה לדווח לו על מה שהתרחש בימים שקדמו להתקף הלב. לאחר מכן, עורך הדין ינסה לבחון אם התרחש אירוע יוצא דופן בעבודה, אחד כזה שגרם לכם לחוש במצוקה או חרדה. למעשה, עורך הדין ינסה לעגן את הקשר בין התקף הלב לבין מקום העבודה שלכם. בשלב הבא תמלאו טפסים לתביעה בביטוח הלאומי, שעליהם יחתום גם המעסיק שלכם.

המעסיק מסרב לחתום. מה עושים?

ראשית, אל תיכנסו ללחץ מאחר ואפשר להגיש את התביעה לביטוח הלאומי ללא חתימתו והביטוח הלאומי יבדוק זאת מולו. בשלב הבא, נציג מטעם הביטוח הלאומי יחקור אתכם ואת העדים שלכם כדי לאמת את הדיווח ולבסוף יקבע האם הוא מכיר בתביעה או דחה אותה. כך או כך, תקבלו הסברים להחלטה שנקבעה. חשוב לדעת כי ההליך מתנהל בביטוח לאומי בלבד והוא עשוי לארוך כשנה. מנגד, במידה וההליך מחייב גם פנייה לבית דין, הוא צפוי להימשך שנתיים ומעלה.

מה עושים אם הביטוח הלאומי ידחה את התביעה שלכם?

במקרה כזה תגישו, עם עורך הדין שלכם, תביעה לבית דין לעבודה, אליו תגיעו עם תצהירים שלכם ושל העדים. הם יחקרו, ואם בית הדין ישתכנע שבאמת קרה אירוע יוצא דופן, הוא ימנה רופא מטעם בית הדין, שיבדוק מה בדיוק קרה לכם. כך למשל, במידה והסיבה להתקף הלב היא אוטם בשריר הלב, הרופא יבדוק מה חומרת האוטם? האם מדובר בתהליך הדרגתי? והאם הוא קשור למה שקרה לכם בזמן העבודה? במידה והרופא יקבע שאכן יש קשר, בית הדין יכיר בכך כתאונת עבודה. לאחר מכן תחזרו לביטוח לאומי ומשם תמשיכו לועדה רפואית, בה עורך הדין יסייע לכם.

מה תחליט הוועדה?

אחרי התקף לב בבית, הביטוח הלאומי בדרך כלל קובע אחת מבין שתי האופציות הבאות: נכות של עד 19% - במקרה זה התובע יקבל מענק חד פעמי בלבד או נכות של 20% ומעלה שתזכה את התובע בקצבה לכל החיים.

לסיכום, התקף לב בבית יכול להיחשב לתאונת עבודה במקרים מסוימים ועל מנת להוכיח זאת, יש להראות כי ההתקף היה תוצאה ישירה של אירוע חריג בעבודה - חשוב לציין כי תביעה להכרה בהתקף לב בבית כתאונת עבודה הינה מורכבת מאד, ולכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום.

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

לפרטים נוספים והתייעצות בנושא חייגו: 052-2610226.

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • התקף לב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully