וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות מקרקעי ישראל תובעת אתכם? כך תפחיתו מאות אלפי שקלים מהתביעה

בשיתוף zap משפטי

26.11.2023 / 7:24

עוה"ד מתן גור ורעות בר, המייצגים בעלי נחלות רבים מול רשות מקרקעי ישראל, מציעים לא להקל ראש אבל גם לא להתרגש מדי מתביעות שמגישה רמ"י על דמי שימוש: "יש דרכים אפקטיביות למזער את החיובים בדמי שימוש"

טרקטור חורש שדה. ShutterStock
"יש צורך בבעל מקצוע שמכיר את הפסיקה האחרונה של הרשות"/ShutterStock

רשות מקרקעי ישראל עושה בשנים האחרונות מאמצים ניכרים לפעול נגד בעלי נחלות חקלאיות ברחבי הארץ, שעושים בהן שימוש חריג ללא היתר. אחת הדרכים, שבהן פועלת הרשות במישור זה, היא באמצעות הגשת תביעות ענק נגד בעלי הנחלות החקלאיות ומי שמשתמשים בהן בפועל.

"אחד הנפגעים מהקשחת המדיניות של הרשות היה י', בעל נחלה של שבעה דונם בצפון הארץ, שבשנים האחרונות הפך אותה למגרש מכוניות", מספרים עורכי הדין מתן גור ורעות בר, שייצגו את י'. לדבריהם, לפני כמה שנים הוא "זכה" לתביעה מהרשות לתשלום דמי שימוש בגובה 1.8 מיליון שקל.

"כמו בעלי נחלות רבים אחרים, התביעה שהגישה הרשות נגדו הכניסה את י' להלם", אומרים השניים, "אבל לאחר דין ודברים שניהלנו מול הרשות, ואסמכתאות שאספנו בנושא, הצלחנו לשכנע אותה כי גודל המגרש הוא דונם וחצי בלבד, וכתוצאה מכך התשלום צנח ל-320 אלף שקל".

עורכי הדין גור ובר, העוסקים רבות בייצוג של בעלי נחלות בתביעות על דמי שימוש, מעידים שזהו לא המקרה היחידי שבו מאות אלפי שקלים "התאיידו" בתביעות מסוג זה. "עורכי דין ששולטים במטריה יכולים לשכנע את הרשות שיש לשנות את עובדות התביעה וכך למזער את הנזק".

תביעת ענק נגד הנגריה הסתיימה בחיוב של 25%

באחד המקרים ייצגו השניים אדם שהקים נגריה גדולה על שטח של 500 מ"ר, שיועד במקור לשמש כמחסן חקלאי בצפון הארץ. "באותו מקרה רשות מקרקעי ישראל הגישה נגד אותו אדם תביעה בגובה של 1.2 מיליון שקל", הם מספרים.

עם זאת, לדבריהם, "לאחר דיון הוכחות יוצא דופן וחקירה מאומצת שניהלנו נגד המפקח מטעמה של הרשות, היקף השטח שעליו היתה מבוססת התביעה ירד ל-200 מ"ר בלבד ותקופת השימוש הצטמצמה משבע שנים לארבע שנים. בסוף התיק נסגר בחיוב של 327 אלף שקל בלבד", הם אומרים.

מקרה נוסף שבו הצליחו השניים לצמצם באופן דרמטי את גובה החיוב הוא של מושבניק ממרכז הארץ שביקש לבנות בית שני על הנחלה שלו ו"זכה" לתביעה בגובה של 120 אלף שקל.

"באותו מקרה נטען בתביעה שבעל הנחלה עשה שימוש במשך שבע שנים בבית שנבנה על ידו בשטח של 180 מ"ר. אנחנו הצלחנו להוכיח על פי תצ"א ששטחו של הבית היה 120 מ"ר בלבד ושנעשה שימוש בבית במשך שלוש שנים ולא שבע שנים, מה שצמצם את היקף התביעה ל-35 אלף שקל בלבד".

לדברי עו"ד בר, "דמי השימוש שתובעת הרשות נגזרים מגודל השטח הנטען ומהתקופה שבה נעשה בו שימוש חורג. לעתים תובעת הרשות גם את הרווח היזמי של בעל הנחלה כתוצאה מהשימוש החורג, מה שעשוי לנפח עוד יותר את היקף התביעה ולגרום לכך שהיא תוגש על סכומים של מיליונים".

מביקורות שגרתיות בנחלה ועד תלונות של שכנים

תביעות על חיוב בדמי שימוש הן תביעות אזרחיות שמגישה הרשות, לרוב נגד בעלי נחלות חקלאיות ומי שעושים בהן שימוש. במסגרת תביעות אלו דורשת הרשות כי בעלי הנחלה או המשתמשים ישלמו לה "דמי שימוש ראויים" על השימוש החורג שנעשה בקרקע, בניגוד להיתר הקיים.

"תביעות מסוג זה מוגשות תמיד לאחר ביקורת שעורך במקום מפקח מטעם הרשות", אומרת עו"ד בר. לדבריה, המפקח עשוי לערוך ביקורת בנחלה בנסיבות משתנות. "זה יכול לקרות כתוצאה מבדיקה שגרתית שנערכת בנחלה או כאשר מבוצעת העברת זכויות, למשל בעת קנייה ומכירה של השטח. במקרים כאלה הרשות 'מתעוררת' ורוצה לוודא שלא נעשו בנחלה שימושים חורגים", מסבירה עו"ד בר.

נסיבות אחרות שבהן סוגיה זו עשויה להתעורר הן למשל כאשר בעל הנחלה מבקש להקים בית נוסף, שני במספר, על הנחלה, או כאשר אחד השכנים מלשין על השימוש שנעשה בשטח.

"אחרי שהמפקח מגיע לביקורת בשטח, נשלח לבעל הנחלה מכתב התראה על השימוש החורג שנעשה בו", מסבירה עו"ד בר, "ובו נדרש בעל הנחלה להפסיק את השימוש באופן מיידי ולהסדיר אותו". כלומר, בעל הנחלה נדרש להרוס את מה שבנה ללא היתר ולשלם לרשות דמי שימוש ראויים עבור השימוש שנעשה בשטח. "בשלב מאוחר יותר, אם הנושא לא יוסדר, תוגש נגד בעל הנחלה תביעה", אומרת עו"ד בר.

לדבריה, תביעות לקבלת דמי שימוש שמגישה הרשות כוללות על פי רוב את הדו"ח שחיבר המפקח מטעם הרשות בעקבות הסיור שנערך בו ושומה שנערכת על ידי שמאי חיצוני.

"לא להזניח ולפעול מיד כשמקבלים מכתב התראה"

לדברי עו"ד גור, הדבר החשוב ביותר עבור בעלי נחלות שמקבלים מכתב התראה מרשות מקרקעי ישראל הוא לא לשקוט על השמרים ולהתחיל לפעול מיד. "אסור להזניח את הטיפול בנושא, וזה השלב שבו צריך לפנות לעורך הדין מיומן הבקיא בנושא לצורך המשך הטיפול".

לדבריו, בעלי נחלות נוטים לעתים לחשוב בטעות שמדובר בנושא פשוט שניתן לטפל בו לבד, אבל האמת היא שיש צורך בבעל מקצוע מיומן הבקיא בנושא. "יש צורך בבעל מקצוע שמכיר את הפסיקה האחרונה של הרשות, מבין ממה דו"ח פיקוח מורכב, איך חוקרים את המפקח ואיך מכינים שומה נגדית לשומה של הרשות", אומר עו"ד גור.

לדבריו, למרות מורכבות הנושא, לא צריך לקבל את התביעות שמגישה הרשות כתורה מסיני, אך יש צורך להיות עם האצבע על הדופק ולהתכונן היטב לכל אחד משלבי ההליך, כולל הרגע שבו תתבקשו לעלות על דוכן העדים בבית המשפט ולעבור חקירה על ידי עורכי הדין מטעמה של הרשות.

"אני מציע לכל מי שמקבל מכתב מהרשות או שיש לו בעיה כלשהי מולה שדורשת הסדרה, לפנות לעורך דין מקצועי שיטפל בנושא. בתכנון נכון של ההליך מול הרשות אפשר לפתור את הנושא ללא תביעה ולהפחית מאוד את הדרישה לחיוב ואת זמן הטיפול בנושא וכך לחסוך גם את עוגמת הנפש הרבה המתלווה לניהול הליך מעין זה".

מחזיקים בנחלה חקלאית? הוגשה נגדכם תביעה על ידי רשות מקרקעי ישראל לתשלום דמי שימוש? פנו כאן או בטלפון - 077-8052623 למשרד עורכי הדין בר-גור ושות' המתמחה בנושא ומלווה עשרות בעלי נחלות

לעמוד הפייסבוק של משרד עו"ד בר-גור ושות'

לעמוד האינסטגרם של משרד עו"ד בר-גור ושות'

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully