וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעסיקים, זהירות! הפרת זכויות של עובדים פלשתינאים עלולה לעלות לכם ביוקר

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 9:59

מתשלום פיצויים ועד ביטול היתר העסקה - מעסיקים עלולים לשלם ביוקר על הפרת זכויות של עובדים פלשתינאים. על זכויות העבודה העיקריות המגיעות לפלשתינאים ואיך שומרים עליהן, בכתבה הבאה

עובדי בניין. ShutterStock
שמירה על זכויות עובדים פלשתינאים היא קריטית/ShutterStock

בשנים האחרונות, על רקע הקושי של מעסיקים בישראל לגייס עובדים בתחומי הבניין, החקלאות והמסעדנות, נמצא מספר העובדים הפלשתינאים בארץ בעלייה מתמדת. נכון לאמצע 2020, עבדו בארץ יותר מ-80 אלף עובדים פלשתינאים קבועים, מתוכם כ-60 אלף בענף הבניין.

למרות המספר הגדול של העובדים והתרומה שלהם למשק בענפים נרחבים, רבים מהם אינם מודעים לזכויותיהם, וכתוצאה מכך לא יודעים איך למצות אותן. גרוע מכך, חלק מהמעסיקים אינם טורחים לשלם לעובדים את כל המגיע להם.

אם אתם מעסיקים עובדים פלשתינאים, או שוקלים להעסיקם בקרוב, כדאי שתדעו: שמירה על זכויות עובדים אלה היא קריטית, ואם תפרו אותן, אתם עלולים לספוג סנקציות קשות, החל מפיצויים וכלה בביטול ההיתר שניתן לכם להעסקת אותם עובדים.

בשורות הקרובות נבקש להסביר, באמצעות עו"ד אורנה שמריהו, מה הן הזכויות המגיעות לעובדים פלשתינאים לפי דיני העבודה ואיך צריכים מעסיקים לנהוג כדי להימנע מהפרתן.

"העובדים חייבים לקבל את הכסף בהעברה בנקאית"

"עובדים פלשתינאים המועסקים בישראל זכאים לרוב המכריע של תנאי עבודה שלהם זכאים עובדים ישראלים", אומרת עו"ד שמריהו. "עם זאת, יש כמה הבדלים שחשוב לשים אליהם לב".

לדבריה, למעסיקים חשוב לדעת בראש ובראשונה שניתן להעסיק עובדים פלשתינאים רק עם היתר העסקה. "בנוסף, מי שמעסיק פלשתינאי חייב להעסיק אותו במשרה מלאה ובהעסקה ישירה. כלומר, אסור לו להעביר את העובד לעבוד אצל מעסיק אחר או לקבלן כוח אדם".

כל חקיקת המגן שעומדת לעובדים ישראלים רלוונטית גם לפלשתינאים. "זה אומר שהם זכאים לשכר מינימום, לשעות נוספות, לחופשה שנתית, לדמי הבראה, לתשלום עבור דמי מחלה, תגמול עבור העסקה במנוחה השבועית ובימי חג, פיצויי פיטורים, הפרשות לפנסיה ועוד", אומרת עו"ד שמריהו.

עו"ד שמריהו מציינת כי על פי הוראה חדשה, שחלה החל מ-1 בינואר 2023, מעסיקים נדרשים להעביר לעובדים פלשתינאים שכר אך ורק באמצעות העברה בנקאית, שנעשית מחשבון הבנק של המעסיק בישראל ישירות לחשבון הבנק של העובד ברשות הפלסטינית.

"בעבר, עובדים קיבלו כסף במזומן וכתוצאה מכך לא תמיד קיבלו את כל התשלומים המגיעים להם", אומרת עו"ד שמריהו. "מטרת ההוראה הזו היא להגביר את השקיפות ולוודא שהעובדים יקבלו את כל התשלומים המגיעים להם ישירות לכיסם, במקום שאלה ייתקעו בדרך".

מהפרשות לביטוח לאומי ועד זכויות פנסיוניות

בדומה לעובדים ישראלים, גם עובדים פלשתינאים מבוטחים בביטוח לאומי, בין היתר, כנגד תאונות עבודה ופשיטת רגל של המעסיק. המעביד נדרש להעביר לרשות האוכלוסין וההגירה את דמי הביטוח הלאומי עבור העובד - גם את החלק שלו וגם את החלק של העובד.

בנוסף, זכאים העובדים הפלשתינאים גם להפרשות לפנסיה, ועובדים שהופרשו עבורם כספים יהיו זכאים לקצבה חודשית מגיל הפרישה ולקצבת נכות במקרה של אובדן כושר עבודה. אם חלילה ילכו לעולמם, בני המשפחה שלהם יהיו זכאים לקצבת שארים מקרן הפנסיה, בדומה לעובדים ישראלים.

בנוסף למס הכנסה וביטוח לאומי, נדרש המעסיק לנכות מדי חודש משכר העובדים גם דמי ביטוח בריאות. את ניכוי זה נדרש המעסיק להעביר לרשת האוכלוסין שמעבירה לעובדים אישור, שבאמצעותו הם יכולים לקבל שירותי בריאות ברשות הפלסטינית.

רוצים לפטר עובד פלשתינאי? גם הוא זכאי לשימוע

"יש להתייחס לעובדים הפלשתינאים בדיוק כמו אל עובדים ישראלים ולא כאל עובדים סוג ב'", אומרת עו"ד שמריהו. "לכן, בדומה לעובד ישראלי, מעסיק שרוצה למשל לפטר עובד פלשתינאי חייב לערוך לו שימוע ולשמוע את טענותיו בלב בפתוח ובנפש חפצה".

מי שרוצה לפטר עובד פלשתינאי חייב לתת לו הודעה מוקדמת על פי הוותק שלו ולשלם לו פיצויי פיטורים. "עובד שלא מקבל את מלוא זכויותיו יכול לתבוע אותן בבית הדין לעבודה ויכול גם להגיש תלונה נגד המעסיק ליחידת האכיפה של חוקי העבודה", אומרת עו"ד שמריהו.

זקוקים לעובדים? שוקלים העסקה של עובדים פלשתינאים? פנו כאן או בטלפון - 077-9977542 להיוועצות ראשונית עם עו"ד אורנה שמריהו המסייעת למעסיקים רבים להוציא את כל ההיתרים הדרושים בנושא

לעמוד המשרד באתר משפטי

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully