וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאים בחובות? הליך חדלות פירעון הוא כנראה הכתובת שלכם

בשיתוף zap משפטי

14.6.2023 / 13:50

מהו הליך חדלות פירעון, במה הוא שונה מפשיטת רגל ומה כדאי לדעת על התוכנית לשיקום כלכלי? עו"ד אסף ברבי מסביר

בווידאו: עו"ד אסף ברבי מסביר על חדלות פירעון/עריכה: גלעד מן מנהיים

חייבים כספים או שחייבים לכם? כדאי שתכירו את צמד המילים חדלות פירעון. באיזה הליך מדובר, במה הוא שונה מהליך של פשיטת רגל ומהי התוכנית לשיקום כלכלי? עו"ד אסף ברבי העוסק בחדלות פירעון בהוצאה לפועל הסביר על הנושא בהרחבה באולפן וואלה!

מהו הליך חדלות פירעון ובמה הוא שונה מפשיטת רגל?

הליך חדלות פירעון נועד כדי לאפשר לאדם חייב או תאגיד להשתקם מהחובות. אדם שנקלע למצוקה כלכלית, למשל, יכול לעצור את העיכולים, ובמסגרת ההליך לקבל תוכנית בהתאם למידותיו הכלכליות ובסופו של יום לצאת לדרך חדשה. "ההבדל המרכזי לעומת מה שבעבר היה הליך של פשיטת רגל, הוא שלמעשה שמו דגש על הנושא השיקומי של החייב", מסביר עו"ד ברבי". "אם בעבר בהליכי פשיטת רגל, הדגש היה שהחייב ישלם עד כמה שניתן וכמה שיותר, בהליכי חדלות פירעון, הדגש על ההליך השיקומי משמעותי יותר והוא המטרה העיקרית של ההליך".

מהם התנאים שעל החייב לעמוד כדי להתחיל בהליך של חדלות פירעון?

גובה החוב המינימילי עומד כיום על 53,000 ש"ח. במסגרת הבקשה שמוגשת לידי הממונה - הגוף הממשלתי האחראי על הליכים אלו - יש לפרט את ההכנסות של החייב, ההוצאות והנכסים, ולאחר מכן ניתן צו לפתיחת הליכים, במסגרתו מתמנה נאמן ונקבע צו תשלום חודשי.

עורך דין ולקוח עם פטיש בית משפט. ShutterStock
"לחייב בעל חובות גבוהים עדיף ללכת להליך של חדלות פירעון"/ShutterStock

מהו הליך איחוד תיקים?

"הליך זה כבר לא קיים במתכונת שהייתה קיימת בעבר", מוסיף עו"ד ברבי. "בעבר אדם יכול היה להיכנס להליך של איחוד תיקים, כלומר לאחד את כל התיקים בהוצאה לפועל ולקבל צו תשלומים שיכול להיות גם בסדר גודל של 150-200 ש"ח לתקופה של עשרות שנים. הגיעו למסקנה שהליך זה לא רלוונטי וכיום, לחייב בעל חובות גבוהים עדיף ללכת להליך של חדלות פירעון".

בהליך של איחוד תיקים, שקיים כיום במתכונת שונה, ניתן לפרוס חובות של עד 100,000 ש"ח לבין 36 ועד 72 חודשים במקרים חריגים. אם מדובר על סכום גבוה מ-100,000, מ-48 תשלומים ועד 84 תשלומים במקרים חריגים. "ההבדל המרכזי הוא שבהליך זה החייב יידרש לשלם את כל החוב לעומת הליך חדלות פירעון שבו החייב משלם על פי יכולתו הכלכלית לתקופה קצרה יותר", אומר עו"ד ברבי.

מהי התוכנית לשיקום כלכלי?

ברגע שאדם מגיש בקשה להליך של חדלות פירעון, ניתן לו צו לפתיחת הליכים. בתוך שנה אמור להיקבע דיון, שבמסגרתו נקבעת ההתוכנית לשיקום כלכלי, או צו שיפור כלכלי. במסגרת אותה תוכנית, שאורכת בדרך כלל 36 חודשים, ישנו צו תשלומים על פי יכולותיו הכלכליות של החייב.

מי קובע את התוכנית?

עו"ד ברבי אומר: "בית המשפט קובע אותה, לאחר הגשת דו"ח עם המלצה מטעם הנאמן, ודו"ח מטעם הממונה".

מה קורה לאחר ההליך?

"החייב פטור מהחובות והוא יוצא לדרך חדשה", מחדד עו"ד ברבי. "כל המגבלות מוסרות והכול פתוח בפניו. כמובן, שכשהוא יפנה לגוף פיננסי כזה או אחר, ניתן לראות שהוא היה מעורב בהליך כזה, והתנאים יהיו קשים יותר. לכל לקוח שמגיע אליי למשרד אני אומר שנכון להתנהל בצורה כלכלית נכונה".

עד כמה חשוב לפנות לעו"ד שזהו תחום עיסוקו לפני תחילת ההליך?

"מניסיוני, זה חשוב מאוד", מסכם עו"ד ברבי. "אנשים לעתים נכנסים להליך ולא לגמרי מבינים מה הם צריכים להציג במסגרת ההליך. תיקים רבים נופלים בגלל דברים טכנים. לא מדובר בהליך משפטי רגיל, יש פעילות לכל אורך ההליך ולכן חשוב שההליך ילווה על ידי עו"ד ובטח עו"ד שעוסק בתחום".

עומדים בפני הליך חדלות פירעון? זקוקים לליווי משפטי מקצועי שיאפשר לכם לצאת לדרך חדשה? פנו כאן או בטלפון - 053-9377802 לעו"ד אסף ברבי לייעוץ ראשוני בנושא

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully