וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר הלא פשוט שזוגות מתגרשים נאלצים לשלם בעקבות המצב

בשיתוף zap משפטי

3.9.2023 / 11:15

ההחלטה להתגרש היא לרוב החלטה רגשית ולא רציונלית, אבל בתקופות של יוקר מחיה שמזנק לשמיים היא עלולה גם לגבות מחיר לא פשוט שרבים לא מודעים אליו. אילו מכשולים עומדים בדרך?

בני זוג חותמים על הסכם גירושים וחלוקת רכוש. ShutterStock
"לרוב, מי שמתגרש נמצא במצב פחות טוב מבחינה כלכלית מזה שהיה בו טרם הגירושים"/ShutterStock

זוגות ששוקלים להתגרש בימים אלה נמצאים בסיטואציה חריגה ויוצאת דופן. לצד הקושי הטבעי הניצב ממילא בפני שעומד להתגרש, נמצא גם קושי מסוג אחר, קושי כלכלי הנובע מהאינפלציה המזנקת ומיוקר המחיה הגורמים לכך שההחלטה להתגרש הופכת לקשה ולמורכבת הרבה יותר.

"זוגות שעומדים בפני גירושין מגיעים ממקום מאוד אמוציונלי, ולא תמיד מביאים בחשבון את מלוא המשמעויות של ההחלטה להיפרד", אומרת עו"ד רינה פוליטי, העוסקת בדיני גירושין. "ההחלטה להתגרש היא לא פשוטה רגשית, אך יש לה גם מחיר כלכלי שצריך להיות ערים אליו".

לגרושים יש הרבה יותר הוצאות

לדברי עו"ד פוליטי, צריך להיות מודעים לכך שגירושין גורמים להכבדה כלכלית עבור בני הזוג, לפחות בהתחלה, עד שהם מצליחים "לעמוד על הרגליים". "לרוב, מי שמתגרש נמצא במצב פחות טוב מבחינה כלכלית מזה שהיה בו טרם הגירושים, מה שיכול להוביל לקושי נפשי", היא אומרת.

"בפועל, מכלכלת בית אחד משתי משכורות עוברים לכלכל בית אחד עם אותו מספר ילדים ממשכורת אחת, וזה לא פשוט. כל אחד מהצדדים צריך לדאוג לעצמו לדיור ולמזון ולרווחת המשפחה, ההוצאות הרבה יותר גבוהות והמבנה המשפחתי הרבה פחות יעיל מבחינה כלכלית. זה לא אומר שמי שמתגרש הופך להיות עני אך בהחלט צריך להביא בחשבון את התוצאות הכלכליות הנובעות מהליך זה", אומרת עו"ד פוליטי.

ישראל, שבה הקצב השנתי של האינפלציה גבוה מאוד, לא צועדת לבד. אחרי הקורונה והמלחמה באוקראינה, בכל העולם מתמודדים עם עליות מחירים. עם זאת, העובדה שהמחירים בארץ היו יקרים מאוד גם קודם לכן מקשה עוד יותר על הסיטואציה ואנו ערים לכך היום שבעתיים.

המשמעות של אינפלציה גבוהה היא שערך הכסף הולך ונשחק. כלומר, היכולת של כל משק בית לקנות אותם מוצרים ולצרוך אותם שירותים לאורך זמן נפגעת. בשקט בשקט יכולה להיות לאינפלציה השפעה דרמטית לאורך מספר שנים על תפקוד כל משק בית, במיוחד אם הוא יחידני ובעיקר לאלה המשלמים מזונות הצמודים למדד המחירים לצרכן, אשר הושפעו באופן משמעותי מהעלייה.

ניתן לדרוש את ההצמדות בהוצאה לפועל

"עליות המחירים הן שיקול שתמיד מובא בחשבון בהסכמי גירושין", אומרת עו"ד פוליטי. "עם זאת, בתקופות של היפר-אינפלציה, צריך לחדד עוד יותר את החושים ולשים לב טוב יותר אילו מהרכיבים של ההסכם בוחר כל אחד מהצדדים להצמיד למדד וכל כמה זמן מעדכנים אותו".

לדברי עו"ד פוליטי, בהסכמי גירושין רבים עדכון המדד נעשה כל שלשוה חודשים, ובתקופות של אינפלציה גבוהה יש מקום לביצוע עדכונים תכופים יותר.

היא מדגישה כי אישה שלא מקבלת מהגרוש שלה תשלומים המוצמדים למדד יכולה לדרוש אותם בהוצאה לפועל. עם זאת, בשל המצב שנוצר, ראוי שתשקול להתחשב באבי ילדיה, אם היא מודעת לכך שמצבו הכלכלי קשה, וזאת על מנת שיוכל להמשיך ולהתמיד בתשלום המזונות.

"לעתים צדדים אינם שמים לב לכך כי הסכום מוצמד למדד ומתעוררים שנים לאחר ששולם סכום המזונות", אומרת עו"ד פוליטי. "במקרה כזה, לא ניתן לעשות תכניות חיסכון על יסוד ההצמדה ובלשכת ההוצאה לפועל נוהגים לאפשר הצמדה שנתיים לאחור אם אכן יודעים לטעון את הטענות הנכונות".

מתנודתיות בפנסיה ועד צלילה במחירי הנדל"ן

הזינוק באינפלציה יוצר הרבה אי שקט עבור זוגות בכלל, וקל וחומר עבור זוגות שמתגרשים. ניתן לראות זוגות שהגיעו לסכסוך עקב מצב כלכלי שהורע משמעותית בגלל העליות במחירים והרעה משמעותית ברווחה הכלכלית שהיתה עד השינוי.

"אם יש משכנתא לנכס שנרכש במשותף, אז היא קופצת. בתקופות של חוסר ודאות יכולים מחירי הנדל"ן לעלות או לרדת בחדות, וגם קרנות הפנסיה וההשתלמות", אומרת עו"ד פוליטי.

לדבריה, במיוחד בתקופות כאלו, צריך לחשוב טוב איך מאזנים את הנכסים ואולי לחכות קצת עד שהשוק יתייצב ולהשהות את המכירה של חלק מהנכסים במגמה למזער את הנזקים גם בהליך גירושין.

יוקר המחיה מכביד מאוד על גידול הילדים בכל משפחה, ועוד יותר כאשר מדובר בבני זוג גרושים. "לכן, כל אחד שעומד לחתום על הסכם גירושין צריך להריץ בראש גם תסריטים קיצוניים ולא לקחת על עצמו התחייבויות שעלולות להיות כבדות מדי בהמשך", מדגישה עו"ד פוליטי.

לדבריה, "בכל מקרה צריך להשאיר מקום לגמישות, למשל בענייני חוגים או טיפולים לא הכרחיים, וניתן לוותר עליהם בהסכמה במקרה של החרפה כלכלית".

עו"ד פוליטי מציינת כי במקרה של הרעה כלכלית משמעותית עשוי אחד הצדדים לפנות לבית המשפט ולבקש לערוך שינויים בהסכם הגירושין, כך שסכום המזונות המוטל עליו יופחת. "עם זאת, צריך להבין שכדי לפתוח את ההסכם בענייני המזונות, יש להוכיח שחל שינוי נסיבות מהותי המצדיק את השינוי, וזה לא דבר של מה בכך", היא מסכמת.

עומדים להתגרש? זקוקים לייעוץ משפטי איכותי בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה? פנו כאן או בטלפון - 053-9374039 להיוועצות עם עו"ד רינה פוליטי, העוסקת בדיני משפחה וירושה

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully