וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתלונת שווא על אלימות במשפחה יש מחיר יקר

בשיתוף zap משפטי

4.7.2023 / 13:50

החוק למניעת אלימות במשפחה משמש מגן מיידי למי שחש מאוים מבן משפחה. עם זאת, מתברר שיש מי שעושה בחוק שימוש לרעה ובתי המשפט לא מבליגים על כך

רכב משטרה. ShutterStock
"הקלות שבקבלת צו הגנה במעמד צד אחד יוצרת מצב שבו באופן מיידי בן הזוג מורחק מהבית ומילדיו"/ShutterStock

בחודש יוני 2023 הוגשה לבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע בקשה לקבלת צו הגנה לאם ולשלושת ילדיה הקטנים כנגד בעלה ואב הילדים. לדברי האישה, לאחר שהודיעה לבעלה על רצונה להתגרש, יצא זה האחרון מכלל שליטה, נהג כ"פסיכופת" ויממה קודם לכן הגיע לביתם בחצות הליל ואיים כי יפגע בכל דרך בה ובילדים.

בית המשפט נתן במעמד צד אחד, כלומר לאחר ששמע את האישה בלבד, צו הגנה אשר אסר על האב להיכנס לבית המשותף ואסר עליו להתקרב לאשתו ולילדיהם עד למועד הדיון בבקשה, במעמד שני הצדדים.

"רגע לפני שסגרנו את המשרד בערב, הגיע אלי לקוח", מספר עו"ד דן מלכיאלי, "עם צו הגנה שניתן נגדו בבית משפט לענייני משפחה. קשה לתאר במילים כמה נסער ומושפל הוא הרגיש למקרא הטענות שהוטחו כלפיו בבקשה לצו הגנה על ידי רעייתו".

עו"ד מלכיאלי מבקש לציין כי "צו הגנה, מכוח חוק למניעת אלימות במשפחה, ניתן כמעט כדבר שבשגרה במעמד צד אחד. בית המשפט לא ייקח אף סיכון כאשר מגיע בן זוג ומצהיר כי בן משפחתו נהג כלפיו באלימות או איים עליו, או כי הוא חש איום פיזי ממשי מצד בן הזוג האחר.

"לפיכך, הקלות שבקבלת צו הגנה במעמד צד אחד יוצרת מצב שבו באופן מיידי בן הזוג מורחק מהבית ומילדיו - זוהי תוצאה בעלת משמעויות כבדות, הן במציאות הפיזית והן בזו המנטלית של האב. לכן, חייבים לוודא שלא ייעשה שימוש לרעה בחוק וכי הוא ישמש מגן לקורבנות שבאמת זקוקים לו באמצעות הרחקתו לאלתר של בן המשפחה האלים מהבית בצו".

באותו מקרה, היו בני הזוג בהליך גירושין מספר חודשים. לדברי האישה, כאשר הודיעה לבעלה על רצונה להתגרש, הוא אמר לה כי היא "לא תהיה גרושה" והתנהג כפסיכופת לכאורה, עם נטיות אובדניות וכמי שיצא מכלל איזון.

במסגרת הבקשה לצו הגנה הצהירה האישה כי כשבעלה הגיע הביתה בחצות הליל, הוא איים עליה ברצח ובאלימות, אמר שיפגע בה וביזה אותה. לבעל - איש כוחות הביטחון - גם היה רישיון לנשק והאישה טענה כי היא חוששת לחייה וביקשה בעקבות המצב שבעלה יפקיד את הנשק בתחנת משטרה.

האשמותיה של האישה נראות חמורות?

"בהחלט", מסכים עו"ד מלכיאלי. "יש להניח כי כל שופט משפחה היה נותן במקרה שכזה צו הגנה במעמד צד אחד. העניין הוא שלא תמיד יש גרעין אמת בטענות, וכך היה במקרה הזה. לכן, לדיון במעמד שני הצדדים בצו ההגנה הגענו, עו"ד צחי פנקס ממשרדי ואני, מוכנים ומצוידים בשניים אלה: ראשית, שלחנו את הבעל מבעוד מועד לפסיכיאטר שבדק אותו והכין בעניינו חוות דעת פסיכיאטרית ששללה 'נטיות אובדניות' או מסוכנות מצידו. שנית, הצגנו בבית המשפט הקלטה של האירוע נשוא הבקשה לצו הגנה - הקלטה אשר הפריכה לחלוטין את טענות האישה בדבר איומים או גילויי אלימות כלשהם".

עו"ד מלכיאלי ממשיך ומתאר: "השופט שי שמואל שמע את ההקלטה המוכיחה שהשניים ניהלו שיח רגוע ללא הרמת קול ושהבעל לא איים, ולו ברמז, על חייה של האישה. אחרי שמיעת ההקלטה, ולאחר שחקרנו את האישה בחקירה נגדית והטחנו בה כי היא אינה דוברת אמת, השופט קיבל את טענתנו כי מדובר בבקשה לצו הגנה שקרית באופן קיצוני, ופסק מפורשות כי היא הוגשה בחוסר תום לב, עיוותה לחלוטין את האירוע וכי מדובר היה - פשוטו כמשמעו - בניצול לרעה של החוק למניעת אלימות במשפחה".

בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע ראה בחומרה רבה את המקרה ואת התנהלותה חסרת תום הלב של האישה, ועל מנת להרתיע מפני הישנות בקשות שווא שכאלה, חייב את האישה הן בהוצאות הבעל בסך של 10,000 שקל והן בהוצאות לטובת אוצר המדינה בסך של 5,000 שקל בשל בזבוז הזמן השיפוטי היקר.

מה היית ממליץ לאנשים שנמצאים במצב דומה?

"המקרה הזה הביא עימו סיפוק רב משום שהוצאנו את האמת אל האור, אך עדיין מנקרת בי המחשבה שיש מקרים דומים שבהם אין בנמצא הקלטה, וכפועל יוצא נוצר מצב של מילה מול מילה ופעמים רבות הבעל מורחק מביתו על לא עוול בכפו ולעתים מורחק גם מילדיו באופן שמותיר בו צלקת עמוקה ופוגע במארג היחסים במשפחה כולה".

עו"ד מלכיאלי מבקש לסכם: "אני מברך על קיומו של החוק למניעת אלימות וקורא לכל מי שחש מאוים בגופו ובחייו מצד בן משפחתו לפנות לבית המשפט בבקשה לקבלת צו הגנה מיידי. במקביל הייתי ממליץ, למי שאתרע מזלו ומנהל הליך גירושין שלא על מי מנוחות, לתעד מפגשים עם בן או בת הזוג, כמובן באמצעים העומדים לרשותו על פי חוק, כדי למנוע עיוותי דין בעתיד".

ליצירת קשר עם עו"ד דן מלכיאלי, בעל ותק של 30 שנה בדיני משפחה ומי שייצג בתיקים לעיל, ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9376362

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully