וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחות גרמנית ל-80 צאצאים של אדם שנמלט מגרמניה

בשיתוף zap משפטי

18.7.2023 / 13:50

בזכות תיקון חוק המרחיב את היקף הזכאות, הרשויות בגרמניה קיבלו במקביל את 80 הבקשות לאזרחות גרמנית שהגיש משרדו של עו"ד ניר לנקר

אזרחות דרכון גרמני. ShutterStock
השינויים בחוק האזרחות הגרמני מאפשרים לישראלים רבים להגיש בקשה ולקבל אזרחות/ShutterStock

הרשויות בגרמניה אישרו לאחרונה 80 בקשות לקבלת אזרחות של בני משפחה אחת. מדובר בשיא ישראלי וככל הנראה גם עולמי של מספר בקשות של בני משפחה אחת המאושרים לאזרחות. הליווי המשפטי, שכלל את הגשת הבקשות וההתנהלות מול הרשויות בגרמניה, נעשה על ידי משרדו של עו"ד ניר לנקר, המשרד הוותיק והמוביל בתחום הממוקם במגדלי אלקטרה סיטי במרכז תל אביב.

לדברי עו"ד לנקר, זכאות בני המשפחה לקבלת אזרחות נובעת משינויים בחוק הגרמני המאפשרים כעת גם למי שהיו תושבים במדינה, ולא רק אזרחים, ונמלטו ממנה בשל עליית הנאצים, להוציא אזרחות.

"אב המשפחה", מספר עו"ד לנקר, "הוא יליד פולין שעבר להתגורר בגרמניה בטרם עלו הנאצים לשלטון. מרכז חייו היה בגרמניה, אך הוא לא היה אזרח במדינה כי אם תושב קבע. עם עליית הנאצים לשלטון, נמלט אבי המשפחה לישראל, כאן הקים משפחה גדולה. כמה מצאצאיו התעניינו בעבר בהוצאת אזרחות גרמנית אך לא היו זכאים בהתאם לחוק דאז, ואולם, עם השינוי בחוק בשנת 2021 הפכו זכאים. הזכאות לאב המשפחה (שנפטר בינתיים) מקנה זכאות גם לילדיו, לנכדיו ולניניו".

הרשויות בגרמניה קיבלו את 80 הבקשות שהגיש עו"ד לנקר על בסיס סעיף חדש בחוק הגרמני. עד שנת 2021 מי שהתגורר בגרמניה כתושב ולא כאזרח, צאצאיו לא היו זכאים להוצאת אזרחות. "בשנת 2021", מפרט עו"ד לנקר, "חוקק סעיף חדש לחוק האזרחות הגרמני שבו נקבע שתחת תנאים מסוימים, מי שהוא צאצא למי שנמלט מגרמניה עקב רדיפות הנאצים יוכל לקבל אזרחות, גם אם אותו אדם היה רק תושב. המטרה של הרשויות בגרמניה היא להטיב עם הצאצאים של מי שנאלצו להימלט מאימת הנאצים. חשוב להבין כי מדובר במי שהתגורר בגרמניה ערב המלחמה וביסס לעצמו חיים שם, גם כתושב ולא רק אזרחים".

השינוי עבור ישראלים רבים הוא משמעותי. זאת בשל העובדה כי בתקופה הזו בגרמניה התגוררו בה יהודים רבים ללא אזרחות, מי שחיו ועבדו במדינה כתושבי קבע. רבים מהם הגיעו לגרמניה מפולין, מליטא, מצ'כיה וממדינות אחרות ממזרח אירופה. כשהנאצים עלו לשלטון, תושבים אלה היו הראשונים שגורשו, כי הם לא היו אזרחי המדינה. "הם אמנם השאירו במדינה את כל כספם ורכושם בעת הגירוש", מוסיף עו"ד לנקר, "אך למעשה ניצלו מזוועות השואה. רבים מהם הגיעו לישראל והקימו כאן משפחות".

באשר ל-80 בני המשפחה שקיבלו כעת אזרחות גרמנית, מוסיף עו"ד לנקר כי הבקשות בעניינם הוגשו סמוך לחקיקת החוק וכשנה וחצי לאחר מכן הן אושרו.

הייחודיות במשרד עו"ד ניר לנקר הוא בליווי ההדוק למגישי הבקשות. בניגוד למשרדים אחרים, בהם מתבקשים המבקשים לפנות באופן עצמאי לקבל את המסמכים הדרושים, במשרדו של לנקר, פרט לחתימה על ייפוי הכוח, כלל התהליך והמעקב אחריו מתבצע על ידי אנשי המשרד.

"זה מונע הרבה טעויות במסמכים ומונע סחבת", אומר עו"ד לנקר. "בגלל שאנחנו עושים את זה, משיגים את המסמכים מישראל ומגרמניה, הבקשות מוגשות מהר, לרוב מקסימום תוך 60 יום, ואנחנו מספקים ליווי מלא ומקיף עד קבלת ההתאזרחות מגרמניה".

איך לבחור משרד עורך דין להוצאת דרכון גרמני

השינויים בחוק האזרחות הגרמני וההקלות שנכנסו לתוקפן בשנים האחרונות מאפשרים לישראלים רבים שלא היו זכאים בעבר לאזרחות גרמנית להגיש בקשה ולקבל אזרחות ודרכון אירופי זר, ונראה כי אכן רבים מבקשים לעשות זאת. אולם, היכן שיש ביקוש, יש גם היצע של עורכי דין או חברות כאלו ואחרות שמבקשים להיכנס ל"חגיגה".

איך, אם כן, מוצאים את עורך הדין המקצועי והמנוסה שילווה את התהליך בצורה הטובה ביותר? עו"ד לנקר, שמשרדו הוותיק ליווה כבר אלפי לקוחות לקבלת האזרחות הגרמנית, הסכים לשתף אותנו בכמה עצות שימושיות בבחירת עורך הדין.

"יש משרדים רבים המציגים עצמם כמומחים לדין הגרמני", הוא אומר, "אך לפני שמבררים את המחיר לתהליך זה, חשוב לוודא שהגענו למקום הנכון".

1. הרשימה של שגרירות גרמניה - באתר שגרירות גרמניה בישראל יש רשימה של משרדים המתמחים בדין הגרמני המומלצים על ידה. "בטרם תפנו לעורך דין מסוים, בידקו את הרשימה, ודאו כי הוא מופיע בה ורק אז תסכימו לקבל ממנו שירות".

2. הרשימה המומלצת של לשכת עורכי הדין - רשימה חינמית המופיעה באתר לשכת עורכי הדין ובה ניתן לאתר מומחים בדין הזר, בחלוקה לפי מדינות. "אם אתם מעוניינים ללכת למשרד עורך דין מסוים", מסביר עו"ד לנקר, "מומלץ לוודא שהוא אכן מופיע ברשימת המומחים לדין הגרמני באתר הלשכה".

3. התמחות בדין הגרמני - "אם אתם פוגשים עורך דין שעוסק גם בדרכונים גרמניים, גם באזרחות פורטוגלית וגם בדין הצרפתי, זוהי נורת אזהרה עבורכם", מתריע עו"ד לנקר. "אני לא מדבר על הפירמות הגדולות שמעסיקות מאות עורכי דין ושיש להן מחלקות שונות, אלא על משרדים קטנים שמציגים עצמם כמומחים בדינים זרים ללא קשר זה לזה".

עו"ד לנקר מזהיר גם ממאעכרים, עסקנים שמחפשים טרנדים כלכליים. "אל תלכו ליועצים למיניהם שאפילו אינם עורכי דין", מזהיר עו"ד לנקר. "הגשת בקשה לאזרחות נמשכת בין שנה וחצי לשלוש שנים ואתם רוצים מישהו שילווה אתכם בכל ההליך ולא ייעלם לכם באמצע, כשהאופנה הזו תגווע".

4. ודאו שעורך הדין מבין ודובר גרמנית - "זה נשמע כמעט טריוויאלי", אומר עו"ד לנקר, "אבל תופתעו כמה עורכי דין שאינם מבינים כלל גרמנית מציגים עצמם כמומחים בהוצאת אזרחות ודרכון גרמניים. חובה לבדוק שעורך הדין שבחרתם דובר גרמנית על בוריה. אם הוא אינו יודע - אתם במקום הלא נכון. לא ניתן לעסוק בדין הגרמני בלי לדעת גרמנית, זה לא רציני ולא מקצועי".

עורך דין ניר לנקר - אזרחות גרמנית ל-80 מצאצאיו של מי שנמלט מגרמניה. נימרוד כהן,
עורך דין ניר לנקר - אזרחות גרמנית ל-80 מצאצאיו של מי שנמלט מגרמניה/נימרוד כהן

למי מגיעה אזרחות גרמנית?

מי בכלל זכאי לאזרחות גרמנית בהתאם לחוקים החדשים? סעיפי החוק החדשים של חוק האזרחות הגרמני מרחיבים את היקף הזכאות לאזרחות ומאפשרים למי שלא היה זכאי בעבר לקבל אותה, לעשות כן. עו"ד לנקר מבהיר כי מי שיש לו כל קשר גרמני והוא מעוניין בהוצאת דרכון, חשוב שיבדוק אם הוא עומד בקריטריונים החדשים.

"אל תתמהמהו", הוא מבהיר, "בידקו ופעלו כבר עכשיו. חוקים הם דינמיים ומשתנים ואין לדעת מה יוליד יום וכיצד גרמניה תנהג בעוד שנה או שנתיים". שלושה שינויים עיקריים נערכו בחוק האזרחות הגרמני ויצאו הקלות משמעותיות:

עד לפני מספר שנים קבע החוק הגרמני כי מי שנולדו לאב גרמני שלא היו נשוי ונמלט מאימת הנאצים אינם זכאים לאזרחות. כיום, גם אם אתה צאצא של מי שלא התחתן - תוכל לקבל אזרחות.

עד 2019 הופלו בצורה מובנית צאצאי נשים. צאצא לאישה גרמניה שנמלטה עקב עליית הנאצים לשלטון, שנולד לפני שנת 1953, לא היה זכאי לקבלת אזרחות. חוק זה יצר מצבים אבסורדיים שבהם הבן הבכור שנולד לאישה גרמניה לפני שנת 1953 לא היה זכאי לאזרחות ואילו בניה הצעירים יותר, שנולדו לאחר מכן, כן היו זכאים.

ההקלה המהותית ביותר עבור מי שמבקש להוציא אזרחות גרמנית נכנסה לתוקף, כאמור, בשנת 2021. תיקון החוק קובע כי לא רק צאצאים של מי שהיו אזרחים גרמנים ונמלטו מפני אימת הנאצים זכאים לאזרחות גרמנית אלא גם מי שהיו תושבי גרמניה, במעמד של תושבים ולא של אזרחים.

"זוהי ההקלה המשמעותית ביותר עבור הישראלים", מדגיש ומסכם עו"ד לנקר. אין כמעט מדינה שתיתן אזרחות למי שרק היה תושב. צריך לנצל את זה עכשיו ולא להתמהמה. אם אתם יודעים שההורים היו פולנים שהגיעו לגרמניה ואח"כ נמלטו, ככל הנראה שגם אתם זכאים לאזרחות. כדאי לכן למי שזכאי לנצל את חלון ההזדמנויות, כי לא ידוע אם, מתי וכיצד ישתנו פני הדברים בעתיד".

פרטים נוספים בטל': 03-5052141, באתר ובדף הפייסבוק. כתובת: הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) תל אביב

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully