וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תאונת עבודה הניבה פיצוי של מיליונים

בשיתוף zap משפטי

10.8.2023 / 13:50

מדי יום נדחות על ידי המוסד לביטוח לאומי תביעות מוצדקות בגין תאונות עבודה. עו"ד יהונתן מרסיאנו מסביר איך אבחון נכון עושה את ההבדל ומהן הטעויות שעולות ביוקר

מחשב צוואר תפוס. ShutterStock
"המטרה בסופו של יום היא למצות את הזכויות של הנפגע באופן מקסימלי"/ShutterStock

"ערב אחד הגיע למשרדי לקוח, בחור צעיר שעובד כעצמאי כבר כמה שנים, וסיפר לי כמה הוא סובל מכאבי צוואר." מספר עו"ד יהונתן מרסיאנו. "ניכר היה כי הוא סובל מאד. הלקוח העלה חשד שמדובר בתופעת לוואי הקשורה למחלה בה לקה. ורצה לדעת אם הוא יכול להפעיל אחת מפוליסות הביטוח שברשותו: אובדן כושר עבודה, בריאות, תאונות אישיות וכו'.

"באותה שיחה, עם הלקוח, הרגשתי שאנחנו מפספסים פה משהו. כאשר שאלתי אותו אם נפגע בעבר בצווארו, התברר לי שבעבר, לפני מספר שנים, הוא נפגע בצוואר בתאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה ואף הגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי, אך וועדות המוסד לביטוח לאומי קבעו באותה העת שלא נותרו לו אחוזי נכות.

"הסברתי לו שמניסיוני, כעורך דין שמייצג שנים רבות נפגעי גוף כתוצאה מתאונות עבודה ותאונות דרכים, ייתכן שהכאבים מהם הוא סובל נובעים מהחמרת מצב שנגרמה לו בתאונת העבודה ההיא, לפני מספר שנים, ולא כתוצאה ממחלה. הנחיתי אותו לפנות למומחים הרלבנטיים לשם בדיקות וקבלת חוות דעת רפואית. תחילה הלקוח היה סקפטי, אבל נתן לי אור ירוק להגיש עבורו תביעה להחמרת מצב למוסד לביטוח לאומי. בסיומו של דבר, לאחר מאבק שנוהל וכלל הגשת עררים שונים, הכיר המוסד לביטוח לאומי בפגיעתו של הלקוח במלואה כנובעת מהחמרת מצב בשל תאונת העבודה הישנה.

"במקביל, החמיר מצבו של הלקוח והוא נזקק לניתוח. לאחר שייצגתי אותו בוועדות רפואיות ו-וועדות ערר, נקבעה לו נכות בשיעור של 73% לצמיתות. משמעות הדבר כי הלקוח יקבל מדי חודש למעלה מ- 14,000 ש"ח (גם אם ימשיך לעבוד כרגיל), כלומר יזכה בסופו של יום בפיצוי נומינלי מוערך של למעלה מ-4.5 מיליון ש"ח בקצבאות שונות. בנוסף לסכומים הנ"ל, הלקוח קיבל פיצויים נוספים דרך ביטוח אבדן כושר העבודה שלו"

התיק הזה משקף את מה שקורה בתביעות עקב תאונות עבודה?

"לכל תיק יש את הנסיבות המיוחדות שלו, אבל העיקרון אחיד. חשוב להבין, שההבדל בין קבלת אפס פיצויים ובין קבלת אחוזי נכות ומאות אלפי ומיליוני ש"ח, טמון בהבנה ואבחון נכון של המקרה, וקביעת דרך פעולה מתאימה בהתאם לנסיבות", אומר עו"ד מרסיאנו. "בשל כך, כאשר אדם סובל מפגיעות גוף - חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין המתמחה בעניינים אלו, בקי בחקיקה ובפסיקה הרלבנטיות, אשר יהיה לו את הניסיון והידע המתאים כדי לאבחן את התיק ולייצג את האינטרס של הלקוח הנפגע עד לקבלת הפיצוי המקסימלי המגיע לו.

במקרה עליו דיברנו, אילו היה הלקוח מגיש תביעה לפיצוי לפוליסות פרטיות, או אפילו פונה בתביעתו לאגף הלא נכון במוסד לביטוח לאומי, ייתכן מאד שהלקוח היה מוצא עצמו ללא פיצויים כלל או עם פיצוי נמוך באופן דרמטי. אם הלקוח היה פונה, לגוף כזה או אחר, שאינו מתמחה בייצוג נפגעי תאונות עבודה בבתי הדין ובוועדות הרפואיות - הנזק שעלול היה נגרם לו היה נאמד במיליוני שקלים."

מנסיונך, האם המוסד לביטוח לאומי דוחה תביעות מוצדקות?

"לצערי הרב, התשובה היא חיובית. פעמים רבות נדחות על ידי המוסד לביטוח לאומי תביעות מוצדקות לחלוטין, אשר לאחר בירור בבתי הדין, בירור שעולה זמן וכסף לנפגעים, מתקבלות בסופו דבר. עם זאת, עם ליווי נכון משלב מוקדם וסמוך לפגיעה, ניתן למנוע טעויות נפוצות שעושים נפגעים, ולקבל פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי."

מהן הטעויות השכיחות של נפגעים בהגשת תביעות בגין תאונות עבודה?

"לצערי פעמים רבות אני עד למקרים של נפגעים שהשתהו עם הבדיקות הרפואיות, עם הגשת התביעה או המסמכים שהמוסד לביטוח לאומי דרש מהם, הסתבכו אחר כך בנבכי הבירוקרטיה, ותביעותיהם נדחו על ידי המוסד לביטוח לאומי. במקרים כאלו, רק לאחר ניהול מאבק משפטי ארוך ומתיש, יזכו התובעים לקבל פיצויים.

במקרה אחר, לקוח הגיע אלי שנה לאחר שנפגע בכתף בעקבות הזזת ארון בעבודה. בגלל שלאחר הפגיעה, הלקוח התעכב עם פנייתו לבדיקות הרפואיות, המוסד לביטוח הלאומי דחה לו את התביעה, ורק לאחר שהגשנו עבורו תביעה ונוהלו דיוני הוכחות - זכה הנפגע בתביעתו. הדחייה וההליך המשפטי שצריך היה לנהל בכדי שהמוסד לביטוח לאומי יכיר בתביעתו ארכו כשנתיים, במהלכן לא קיבל שום קצבה או גמלה מהמוסד לביטוח לאומי בגין פגיעתו.

במקרה נוסף, נפגע אדם בכתפו כתוצאה מהרמת משקל כבד, ובשל העובדה שחשב שהפציעה תחלוף מאליה, לא פנה במשך חודש ימים לטיפול רפואי, וגם במקרה זה - המוסד לביטוח לאומי דחה את תביעתו. רק לאחר שהגשנו עבורו תביעה לבית הדין לעבודה, ונוהל הליך במהלכו נשמעו 6 עדים שונים, המוסד לביטוח הלאומי הסכים לחזור בו מדחיית התביעה, ושילם לו בסופו של דבר פיצוי בסך של כ- 400 אלף ש"ח."

עו"ד יהונתן מרסיאנו. שרון גבאי,
"מפציר בכל עובד, שכיר או עצמאי שניזוק כתוצאה מתאונה בעבודה לא להשתהות"/שרון גבאי

מה אתה ממליץ למי שנפגע בתאונת עבודה?

"אני מפציר בכל עובד, שכיר או עצמאי שניזוק כתוצאה מתאונה בעבודה, לא להשתהות, לפנות באופן מיידי לבדיקה רפואית ולעדכן את מעסיקו על קרות התאונה. חשוב מאוד במסגרת הבדיקה הרפואית להסביר לצוותים הרפואיים כיצד קרתה התאונה וכיצד בדיוק נפגע העובד. לאחר מכן, חובה לאסוף את כל החומר הרפואי הרלוונטי, ולהגיש את התביעה באמצעות עורך דין מנוסה ובקיא בתחום נזקי הגוף ותאונות העבודה.

ההמלצה לפנות בסיוע עורך דין - ניתנת מלקח כואב שנלמד בשטח. נפגעי תאונות עבודה רבים מנסים לפנות באופן עצמאי, או בסיוע חברות "מיצוי זכויות" או מרכזי "יד מכוונת" של המוסד לביטוח לאומי, ובסופו של יום - לא מקבלים את המגיע להם, ונגרם להם נזק בשל העובדה שלא היו מיוצגים בוועדות הרפואיות על ידי עורך דין שמתמחה בתחום זה. ניסיון של עורך דין המתמחה בתחום עיסוק ספציפי, יכול להפוך תוצאה בינונית לתוצאה פנטסטית, והמטרה בסופו של יום היא למצות את הזכויות של הנפגע באופן מקסימלי, בכדי שיוכל לשקם את חייו."

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

להתייעצות פרטנית עם עו"ד יהונתן מרסיאנו אשר ייצג בתיק שלעיל, ניתן ליצור קשר כאן או בטל': 08-6446557, הרכס 13 מודיעין.

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully