וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם תביעת פינוי מהמינהל? זה מה שאתם צריכים לעשות

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 24.12.2023 / 13:14

מינהל מקרקעי ישראל מגיש לאחרונה באופן סדרתי תביעות פינוי נגד מי שלטענתו פלשו לשטחים שבבעלות המדינה. עוה"ד מתן גור ורעות בר מסבירים: כך תתמודדו עם התביעות הללו בנזק מינימלי

עגורן הורס בניין. ShutterStock
"יש דרכים שונות להתמודד עם תביעות כאלו"/ShutterStock

י', המתגורר בצפון הארץ, התמודד בשנים האחרונות עם לא מעט קשיים. כאב חד-הורי הוא נאלץ לגדל לבד את ילדיו ועשה כל שביכולתו כדי לדאוג להם. בני המשפחה התגוררו על נחלה חקלאית שבבעלות מינהל מקרקעי ישראל, וי' פעל נמרצות במשך זמן רב כדי לקנות את השטח.

בין היתר, הוא העביר את כל התשלומים וקיבל את כל האישורים הדרושים מהאגודה השיתופית שבתחומה נמצאת הנחלה. אלא שאז, רגע לפני שהוא חתם באופן רשמי על חוזה הקנייה, הלך י' לעולמו באופן מפתיע בעקבות דום לב. התוצאה: העיסקה לא נחתמה ולא יצאה לפועל.

ילדיו של י' היו שבורים מלכתו הפתאומי של אביהם, ואם לא די בכך, כעבור זמן מה נאלצו להתמודד עם קושי נוסף: המינהל הגיש נגדם במפתיע תביעת פינוי בטענה שפלשו לשטח המדובר. כל נסיונותיהם להסביר את הנסיבות העגומות שבגללן העיסקה לא יצאה לפועל עלו בתוהו.

"המקרה הזה הוא רק דוגמה אחת מבין רבות לתביעות פינוי שמגיש המינהל", אומרים עוה"ד מתן גור ורעות בר, המלווים לקוחות רבים שמוגשות נגדם תביעות פינוי. "בשנים האחרונות מגיש המינהל באופן סדרתי תביעות כאלו נגד מי שלטענתו פלשו לשטחים שבבעלות המדינה".

רבות מהתביעות מוגשות נגד מי שפלשו לשטחים באזור המרכז, ששווים כיום מיליוני שקלים. "לרוב מוגשות התביעות נגד מי שיש להם נחלות חקלאיות ובונים עליהן בית או מניחים עליו קרוואן, או נגד מי שיש להם גינה המשתרעת על שטח גדול ופלשו ממנה לשטחים נוספים", מסבירים עוה"ד גור ובר.

"המדינה לא יכולה להתעורר לפתע אחרי 30 שנה"

תביעה פינוי, או בשמה הרשמי "תביעה לסילוק יד", מוגשת לבית משפט השלום. "יש דרכים שונות להתמודד עם תביעות כאלו", אומר עו"ד גור. "אחת מטענות ההגנה הבסיסיות שעולות בלא מעט מקרים היא שיהוי. קח לדוגמה בית מגורים שנבנה בשנות ה-80 ועכשיו מוגשת תביעה לפינויו".

לדברי עו"ד גור, "המדינה לעתים פועלת בשיהוי קיצוני ולא עומדת על זכויותיה, ובינתיים אנשים בונים חיים שלמים על אותו בית. במקרים רבים אנחנו נדרשים להזכיר לבית המשפט שהמדינה לא יכולה להתעורר אחרי 30 שנה ולדרוש פינוי של בית אחרי שנרקמו בו חיים והושקעו בו כספים".

יש גם מקרים רבים אחרים שבהם הרישום היה לוקה בחסר, ותביעת הפינוי הוגשה בטעות בגלל רישום לקוי, מוסיפה עו"ד בר. "לדוגמה, מקרים שבהם העיסקה הושלמה ונרשמה במס שבח מקרקעין, אבל פרטיה לא נרשמו במינהל וכעת צריך להוכיח זאת ולהדוף את התביעה".

עו"ד בר מספרת כי "במקרה אחד שבו אנו מטפלים, היתה משפחה שקנתה שטח במושב מהסוכנות היהודית. בני המשפחה בנו שם בית וגרו בו, אבל העיסקה לא היתה רשומה במינהל, כך שיד ימין לא ידעה מה עושה יד שמאל. אחרי 30 שנה המינהל הגיש תביעת פינוי, וכעת צריך להתמודד איתה".

"תביעות הפינוי מורכבות וארוכות, אבל יש דרך מוצא"

עו"ד גור מסביר שתביעות הפינוי מתנהלות על פי רוב במשך שנים ארוכות ודורשות מומחיות והתמקצעות. "יש כל מיני דברים שצריך לדעת על ניהול ההליך. למשל, צריך לדעת שברגע שקיבלת את התביעה, תצטרך לנהל אותה אבל במקביל גם לפעול כדי להסדיר את ההפרות המדוברות".

בנוסף, מסביר עו"ד גור, "יש דרכים שבהן ניתן לפנות אל המינהל ולבקש לרכוש את הקרקע שפלשת אליה בפטור ממכרז. זה תהליך מורכב שדורש מסמכים רבים וערבות בנקאית, אבל בסופו ניתן לקנות את הקרקע שפולשים אליה בצורה מסודרת ולהתחיל תהליך הסדרה מול המינהל".

דבר נוסף שצריך לדעת הוא שלעתים, לאחר שמוגשת נגד הפולשים תביעת פינוי, עלולה להיות מוגשת נגדם גם תביעה כספית על השימוש החורג שנעשה בקרקע לאורך השנים. "אם מנהלים נכון את התיק, יש דרכים להימנע מתביעה כזאת לקבלת דמי שימוש או לצמצם מאוד את הנזק", מציין עו"ד גור.

"ניהול לא נכון של התביעה עלול לגרום לפינוי מיידי"

"צריך להבין שחלק גדול מתביעות הפינוי נוגעות לשטחים שהפלישה אליהם נעשתה עשרות שנים קודם לכן, בין אם על ידי ההורים ובין אם על ידי הסבא או הסבתא. אפשר היה להסדיר את מעמדו של השטח בעבר, אבל זה לא נעשה", אומרת עו"ד בר.

לדבריה, ניהול לא נכון של התביעה, אי עמידה על הזכויות של המחזיקים בקרקע או חוסר בידע משפטי עלולים לגרום לכך שיתקבל נגד המחזיקים פסק דין לפינוי מיידי של השטח בתוך חודשים ספורים, מה שעלול לגרום לנזק עצום. "כדאי לזכור שניתן למנוע זאת", היא מסכמת.

מחזיקים בנחלה חקלאית? הוגשה נגדכם תביעה על ידי רשות מקרקעי ישראל לתשלום דמי שימוש? פנו כאן או בטלפונים הבאים: 077-8052623, 050-4666432 למשרד עורכי הדין בר-גור ושות' המתמחה בנושא ומלווה עשרות בעלי נחלות

לעמוד הפייסבוק של משרד עו"ד בר-גור ושות'

לעמוד האינסטגרם של משרד עו"ד בר-גור ושות'

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully