וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהשריפה בחיפה ועד מהומות האריתראים: הכל על תביעות נזיקין

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 13:05

אילו סוגי תביעות נזיקין קיימות ומה לגבי נזקים סביבתיים? עו"ד דוד מנע, שעוסק בתחום שנים רבות, מסביר בהרחבה. צפו

בווידאו: עו"ד דוד מנע מסביר על תביעות נזיקין/עריכה: נועה לוי
עורכי דין עוסקים בתביעה. ShutterStock
"חברות הביטוח מנסות לגמור עניין ולחסוך בהוצאות"/ShutterStock

נפגעתם על ידי אדם אחר, תאגיד או על ידי המדינה? יכול להיות מאוד שאתם יכולים להגיש תביעת נזיקין. אילו תביעות נזיקין קיימות ומי בכלל מפצה אותנו על הנזיקין? חבר הכנסת לשעבר, עו"ד דוד מנע ממשרד דוד מנע - משרד עו"ד, הגיע לאולפן וואלה! כדי לעשות סדר בנושא.

אם ניגע לרגע במהומות של האריתראים, מי אמור לפצות את בעלי העסקים על הנזקים?

"מהומות האריתראים לא מוגדרות כפעולת טרור או פעולה מכוונת", מסביר עו"ד מנע. "הם התקוטטו בינם לבין עצמם, פרצו מכוניות, חיבלו בחנויות ועשו נזקים רבים". בדרך כלל, בעלי עסקים מחזיקים בביטוח, ולמי שאין ביטוח או שהביטוח לא מכסה את הנזקים, יכול לתבוע את העירייה, כפי שמסביר עו"ד מנע: "עיריית תל אביב קיבלה המון התרעות שלא לקיים את האירוע הזה. אפשר להגיד שהיא די התרשלה בזה שהיא אישרה את הפסטיבל למרות ההתרעות".

למי פונים במקרה שכזה?

"פנו אליי כמה אנשים שאמרו לי שחוו טראומה", מוסיף עו"ד מנע. "אדם כזה צריך להביא איתו אישור מגורם רפואי, ולאחר מכן הוא יכול לתבוע. ללא אישור רפואי לא ניתן לתבוע".

עורך דין דוד מנע. ראובן קופיצינסקי,
עורך דין דוד מנע/ראובן קופיצינסקי

כיצד חברות הביטוח מתייחסות לתביעות אלו?

"הצטרפתי למספר עורכי דין לביקור בחברת ביטוח גדולה בלונדון", מציין עו"ד מנע. "אמרו לנו שם שאם לאדם יש עילה נגדם, הם רוצים להגיע לפשרה, לשלם לו ולחסוך הוצאות משפטיות. אני מרגיש שזה מתחיל לחלחל בארץ, אבל זה לא תמיד קיים. אני שם לב שחברות הביטוח מנסות לגמור עניין ולחסוך בהוצאות. מדובר בפריצת דרך".

מה לגבי נזקים סביבתיים?

"לצערי אנחנו עוד לא בשלים לתת פיצוי על נזק סביבתי", אומר עו"ד מנע. "בארצות הברית החלו לפסוק נגד מפגעים סביבתיים, אבל אצלנו שופטים עדיין לא מעיזים לתת פסקי דין חריפים נגד רשויות המדינה על מפגעים סביבתיים. לדוגמה מה שקורה במפרץ חיפה - אומרים הרי שהתחלואה בסרטן בחיפה גבוהה יותר מאשר במקומות אחרים בארץ".

חיפה גם סבלה משריפה גדולה בכרמל.

עוד מנע מציין בנושא: "היה מדובר במחדל גדול מאוד. היא החלה מבעירה קטנה, אך צוותי הכיבוי לא הצליחו להגיע לאזור. ייצגתי חלק מבעלי העסקים ואחרי משא ומתן קיבלנו פיצוי לקרוב מ-50 אחוז מהתביעות. אפשר לתת גם את הסופה בכנרת כדוגמה. עד היום לא תיקנו את הנזקים שם. היו התרעות, אבל לא עשו מה שצריך ויש עסקים שעדיין מושבתים. גם כאן מדובר במחדל של רשויות המדינה, שלא הקשיבו להתרעות. לעתים רשויות מעדיפות לשלם פיצויים מאשר להשקיע בתשתיות".

מה לגבי פיצויים בנושא הקורונה?

"הגשנו כמה תביעות נגד גופים שהתרשלו בנושא, כמו בתי אבות שונים", מסכם עו"ד מנע. "ראינו מחדלים שהיו בתחילת הקורונה, כשלא ידעו איך לטפל במחלה. בית המשפט קצת התחשב בהם, וסיימנו כמה תיקים עכשיו עם פיצוי כספי ואנחנו ממשיכים לנהל תיקים נוספים של אנשים שמתו מקורונה בגלל רשלנות של הרשויות".

זקוקים לסיוע מול חברת הביטוח? מתקשים למצות את זכויותיכם? פנו כאן או בטלפון - 03-6137946 להיוועצות ראשונית עם עורך הדין, דוד מנע, בעל ניסיון של עשרות שנים בתחום

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully