וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: הנזקים הנפשיים החמורים שנגרמים לילדים בשל הליך גירושין

בשיתוף zap משפטי

6.12.2023 / 7:24

כיצד פוגע הליך גירושין בילדים ומהו ניכור הורי? עו"ד משה פרדס המתמחה בדיני משפחה מסביר בהרחבה באולפן וואלה!

בווידאו: עו"ד משה פרדס עם כל מה שצריך לדעת על ניכור הורי/עריכה: זיו שטיינר

ניכור הורי נחשב למצב רגיש ומורכב במיוחד, במסגרתו הילד או הילדה לא מעוניינים בקשר עם ההורה. מהן הסיבות שעלולות לגרום לניכור הורי וכיצד בית המשפט נוהג לטפל בתופעה? עו"ד משה פרדס, המתמחה בדיני משפחה, הגיע לאולפן וואלה! כדי להסביר על הנושא בהרחבה.

מהו ניכור הורי ואיך הוא בא לידי ביטוי בהליך משפטי?

כאשר בני זוג נמצאים בסכסוך או בהליך גירושין, ואחד הצדדים גורר את הילדים להיות בצד שלו ומעביר להם מסרים עקיפים נגד הצד השני, זהו ניכור הורי. "במקרים מסוימים, הילדים בטוחים שהצד השני באמת רוצה את רעתם", מסביר עו"ד פרדס, הבעלים של משה פרדס - משרד עו"ד. "לעתים, הצד המנכר, מצליח להשריש בלבם של הילדים שנאה כלפי ההורה השני והם באמת מאמינים שההורה השני הוא הורה גרוע".

האם הניכור יכול להשפיע על תשלומי המזונות?

מחקרים מראים שההורה המנכר הוא בדרך כלל הורה טוב, ולפעמים אפילו ההורה הטוב יותר. הוא פועל בדרך כלל מתוך אמונה שאם הצד השני נטש אותו או בגד בו, הוא הורה גרוע והילדים לא צריכים להיות בקשר איתו. "אותו הורה לעתים מאמין שהוא פועל לטובת הילדים ולא רואה את התמונה הכוללת - הילדים הם פרי אהבה של שני בני הזוג. קשה מאוד לאתר את הניכור, אבל כיום יש טכניקות שבעזרתן ניתן לאתר ניכור", מוסיף עו"ד פרדס. "כשמדובר על ילדים קטנים מאוד, זה לא אמור להשפיע על תהליך המזונות. אבל כשמדובר על ילדים גדולים יותר, באזור גיל 12, יש את עניין הבן המרדן שיכול להשפיע על עניין המזונות של הילד. חשוב לאתר את התופעה ולטפל בה בצורה נכונה".

איך מתמודדים עם ניכור?

עו"ד פרדס מסביר: "בדרך כלל ההורה המנכר, בייחוד אם הוא מאמין בפעולה הזו, מסתמך על טעויות ושגיאות שעשה הצד השני. הוא מנפח אותן בלבם או במוחם של הילדים וקשה מאוד לאתר את זה".

איזה עוד סנקציות בית המשפט יכול לעשות במקרים אלו?

אם מאתרים הורה מנכר, ברמת סבירות של מעל 50 אחוז, אפשר להגיש תביעת נזיקין נגד ההורה המנכר.

מה לגבי דמי מזונות שוויוניים?

"בתי המשפט האזרחיים במדינת ישראל בנושאי מזונות, פוסקים לפי העקרונות של הדין העברי", מסביר עו"ד פרדס. "העקרונות של המשפט העברי הוא שאב חייב במזונות לילדיו באופן אבסולוטי. אבל בגלל שהשתנו הנסיבות, וכיום נשים עובדות ומרוויחות, לא סביר שהבעל יצטרך לקרוע את עצמו כשהאישה מרוויחה לא פחות ממנו. בית המשפט קבע בשנים האחרונות שאם ההכנסה הפנויה של שני הצדדים היא שווה, ואם זמני השהות שווים, לא יהיו מזונות. אם ההכנסה הפנויה לא שווה, מתחלקים באופן יחסי. אגב, הפסיקה של בית המשפט העליון תקפה מגיל 6 ועד גיל 15".

אילו עצות אתה יכול לתת לבני זוג שנמצאים בהליך של פרידה כדי שלא יגיעו למצב של ניכור?

עו"ד פרדס מסכם: "עורכי דין לענייני משפחה לא ירוויחו מהעצות שאתן עכשיו. יש כיום חקיקה ליישוב סכסוך וניתן להגיע בעזרתה להסכמות. בשום שלב לא כדאי לערב את הילדים בסכסוך. אי אפשר לתאר את הנזקים הנפשיים שייגרמו להם. הכי חשוב - הגיעו להסכמה, זה הכי זול והכי טוב לכולם. צריך להתגרש כמו בני אדם ולכבד אחד את השנייה".

זקוקים לסיוע בכל הקשור לדיני משפחה? מתקשים למצות את זכויותיכם בתחום? פנו כאן או בטלפון - 077-7784688 להיוועצות ראשונית עם משה פרדס - משרד עורכי דין, בעל ניסיון של עשרות שנים בתחום

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully