וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו ייפוי כוח מתמשך ומדוע הוא לא פחות חשוב מצוואה?

בשיתוף zap משפטי

12.9.2023 / 14:24

ייפוי כוח מתמשך מעניק לאדם את הכוח לבחור מי יהיה אחראי עליו אם יגיע למצב בו הוא לא כשיר לקבל החלטות משפטיות הנוגעות לחייו. עו"ד אבישג בן דוד -מור יוסף מסבירה מדוע כל אדם צריך לעשות ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך. ShutterStock
"ישנם שלושה תחומים אליהם מתייחס ייפוי כוח מתמשך, כאשר הממנה יכול להחליט על אחד מהם, על כולם או על חלקם"/ShutterStock

ב-2016 תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב- 1962, במסגרתו הוסף הסדר משפטי של ייפוי כוח מתמשך. תיקון המבטא תפיסה חברתית אשר שמה במרכז את זכותו של האדם לחיות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונותיו, ומדגישה את יכולותיו של האדם ולא את מוגבלותו. תכליתו של הסדר משפטי זה היא לתת מענה וכלי עתידי לאדם כשיר למנות אפוטרופוס במקרה בו חלילה יהפוך ל"פסול דין", כלומר לא מסוגל לקבל החלטות קטנות כגדולות על חייו מפאת מצב פיזי או קוגניטיבי רעוע. תיקון זה בחוק הנקרא כאמור "ייפוי כוח מתמשך" - הסדר משפטי שנערך במסמך משפטי על ידי עו"ד אשר עבר הסמכה מיוחדת של משרד המשפטים והאפוטרופוס הכללי. מסמך זה מאפשר לאדם כשיר אשר בריא בנפשו, לקבוע מי יהיה אחראי על החלטות הקשורות לבריאותו, רכושו וכן החלטות אישיות הנוגעות לו באם חלילה יגיע למצב של חוסר כשירות ותפקוד. עו"ד אבישג בן דוד- מור יוסף, המתמחה בנזיקין ובעריכה והפקדה של ייפוי כוח מתמשך, מסבירה מדוע מדובר במסמך הכרחי עבור כל אדם.

בעזרת ייפוי כוח מתמשך הרצונות שלכם יכובדו לאורך כל חייכם

"ייפוי כוח מתמשך זה הסדר משפטי יחסית חדש, אשר הוסף במסגרת התיקון ה-18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ,תשכ"ב - 1962. הסדר משפטי זה מאפשר לאנשים בריאים, לבחור את האפוטרופוס העתידי שלהם, במידה וביום מן הימים יהפכו לבלתי כשירים מכורח מחלה, תשישות נפשית, תאונה וכיו"ב, מסבירה עו"ד אבישג בן דוד-מור יוסף, "לפני התיקון לחוק מינוי אפוטרופוס התאפשר כאשר התעורר הצורך בשל היותו של אדם בלתי כשיר באמצעות הגשת בקשה למינוי אפוטרופוס לבית המשפט, לרוב המבקשים היו ההורים או הילדים תלוי מי האדם שצריך היה למנות לו אפוטרופוס.

הגשת בקשה כזו כרוכה בזמן המתנה לקבלת החלטה שיפוטית לעיתים גם קיום דיון ועוד. היופי בהסדר המשפטי של ייפוי כוח מתמשך הוא שניתן למנות אפוטרופוס עוד לפני שמתעורר כלל הצורך או טרם שאדם הופך בלתי כשיר וכל זאת כאשר אתם כשירים לכך - מדובר בביטוח חיים לכל דבר, הוא מאפשר לבחור מי יהיה האפוטרופוס שלי במידת הצורך בעתיד , איך יטפלו בי, ברכושי, בצרכיי האישיים האם יכניסו אותי למוסד סיעודי או לא, איך יתנהלו עם הכסף שלי, איך ידאגו לקרוביי ואפילו לחיות המחמד שלי ועוד הכל בהתאם לרצונותיי ובחירותיי מראש.

ייפוי כוח מתמשך נערך ע"י עורך דין המוסמך לכך, ומופקד אצל האפוטרופוס הכללי, ואם חלילה אדם הופך בלתי כשיר ,מיופה הכוח שלו יכול להפעיל את הסמכות שניתנה לו באופן מידי בלחיצת כפתור - לאחר מכן הוא מקבל באופן מידי אישור על מינויו כאפוטרופוס לאותו ממנה והוא לא צריך לרוץ לבית המשפט בשביל זה".

לאיזה תחומים ייפוי כוח מתמשך מתייחס?

"ישנם שלושה תחומים אליהם מתייחס ייפוי כוח מתמשך, כאשר הממנה יכול להחליט על אחד מהם, על כולם או על חלקם. כגון: ייפוי כוח מתמשך בעניינים רכושיים , ייפוי כוח מתמשך לעניינים אישיים , וייפוי כוח מתמשך לעניינים רפואיים /בריאותיים בלבד".

• עניינים רכושיים -מתן סמכות למיופה הכוח לקבל החלטות ולבצע פעולות הנוגעות לכספים וניהול התחייבויות של הממנה לרבות ניהול חשבונות הבנק ,אופן השקעת הכספים, ניהול נכסי נדל"ן או עסק, מיצוי זכויות עבור הממנה ועוד , בעצם הממנה נותן למיופה הכוח סמכות להחליט מה יעשה ברכושו וכספו , כאשר יודגש שיש בחוק גם מגבלות מסוימות המחייבות אישור בית משפט לביצוע פעולות מסוימות כגון עסקה במקרקעין , עסקאות מעל 100,000 ₪ ועוד.
• עניינים אישיים - מדובר ברצונותיו האישיים של הממנה משמעו מתן סמכות למיופה הכוח לקבל החלטות ולבצע פעולות ביחס לכלל ענייניו של הממנה כולל העניינים הרפואיים ולמעט העניינים הרכושיים כך ,למשל :הטיפול ברווחתו, באיכות חייו, שגרת הטיפוח של הממנה , בסיפוק צרכיו היומיומיים של הממנה, בעניין מזון וביגוד, למשל גם- בשמירה על אורח חיו התרבותי והדתי, בפעילותו של הממנה בחיי קהילה בחוגים ומועדונים, בדאגה לתעסוקה, לימודים או שיקום, ככל שזה ניתן. באחריות לבחירת מקום מגורים הולם וראוי עבור הממנה בבית או בדיור חוץ ביתי והתאמתו לצרכי הממנה לפי רצונו ככל שניתן - בטיפול בענייני בריאותו, מעקב רפואי שגרתי, בחירת מטפל מתחום מסוים ועוד.
• עניינים רפואיים - כל ענייניו הרפואיים של הממנה לרבות טיפולים או ניתוחים אם יש צורך בהם . עניינים אלו ניתן לערוך גם בפני עורך דין וגם בפני בעל מקצוע טיפולי אח, רופא, פסיכולוג או עובד סוציאלי בנפרד. בעניינים רפואיים מסוימים - הנוגעים לסמכות מיופה הכוח לקבל החלטה על טיפול או אשפוז פסיכיאטרי של הממנה, יש צורך לקבל הסבר גם מפסיכיאטר ולחתום בפניו ולצרף אישור זה לייפוי הכוח המתמשך .

האם ניתן למנות יותר מאפוטרופוס אחד?

"בוודאי, זה לא מוגבל. אפשר למנות גם את הבן זוג, וגם את הילדים ו/או חבר טוב או בן משפחה אחר . ואולם רצוי מראש לחשוב היטב את מי למנות לרוב זה אדם שאתה סומך עליו שידאג לטובתך ולמילוי רצונותייך ככל שניתן בזמן אמת , כמו גם אם מדובר במינוי של מספר מיופי כוח חשוב לתת את הדעת ליחסים טובים בין מיופי הכוח ושיתוף פעולה הדדי לטובת הממנה" ורצוי לבחון איזון ראוי במספר מיופי הכוח.

כשיש יותר מאפוטרופוס אחד זה עלול לגרום לאי הסכמות וסכסוכים.

"נכון, בגלל זה חשוב שהממנה יחשוב היטב במי הוא רוצה לבחור ( יש לציין שצריך גם את הסכמת מיופה הכוח למינוי ) וניתן לקבוע מנגנונים מסוימים בתוך ייפוי הכוח המתמשך שיסייעו ו/או יקלו במקרים של מחלוקת בקבלת החלטה - למשל, הממנה מחליט מראש שגם אשתו וגם שלושת ילדיו הם האפוטרופוסים שלו, אך הוא קובע מנגנון שאומר כי אשתו היא הקול המכריע בכל החלטה מהותית הנוגעת לענייניו בהם נתן ההסמכה בייפוי הכוח המתמשך. בדרך כלל, אני ממליצה לקבוע בין שניים לשלושה מגנוני הגנה כאלה - כדוגמת הצבעה על כל החלטה מהותית חשובה וקביעת קול מכריע או מנגנון החלטה אחר. הכי חשוב שההחלטות יבטאו כמה שיותר את הרצונות של הממנה. חשוב לציין שגם כאשר מפעילים את ייפוי הכוח, המטרה היא לקחת החלטות ברגע האמת הכי קרובות לרצון הממנה באותה עת גם אם הוא בלתי כשיר יש לנסות להבין בפועל מה רצונו באותו רגע ככל שניתן וביחס לרצונות שקבע מראש בייפוי הכוח המתמשך לפעמים אדם אמנם לא כשיר לקבל החלטות, אך הוא בהחלט יכול לבטא באופן פיזי התנגדות למשל לטיפול מסוים, וכמובן שיש לכבד את רצונותיו.
יודגש כי קיים מנגנון של "אדם מיודע " שניתן לבחור בו על מנת שיהיה מעין "עין נוספת" על מיופי הכוח לבדוק שהם פועלים בהתאם לרצונו של הממנה , אדם זה נבחר ע"י הממנה הוא יכול להיות חבר או קרוב משפחה או בעל מקצוע בתחום מסוים - אין לו סמכות לפעול כאפוטרופוס אבל הוא יכול להתריע במקרה חלילה בו מיופה הכוח פועלים שלא לטובת הממנה".

חתימה על מסמכים. ShutterStock
"חשוב להדגיש כי ייפוי כוח מתמשך מדגיש את דווקא את החוזק והיכולת של האדם הממנה ולא את חולשתו ומוגבלותו"/ShutterStock

האם אפשר לבטל את ייפוי הכוח?

"כן, הממנה יכול לבטל את ייפוי הכוח - תמיד אפשר לעשות זאת. כמו גם בהתקיים מצבים מסוימים כגון פטירת הממנה או מיופה הכוח , אם מיופה הכוח הופך בלתי כשיר או לא עומד בדרישות החוק למינויו ועוד. התפקיד שלי כעורכת דין זה לנסות להבין כמה שיותר את הרצונות של הממנה ולדאוג לאינטרסים שלו תמיד".

ייפוי כוח מתמשך צריך להיות נפוץ יותר בדיוק כמו צוואה.

"נכון, בעיניי זהו מסמך משפטי הכרחי וחשוב - אבל אנשים לעיתים נלחצים מהתהליך כי זה מצריך אותם לחשוב ברצינות על העתיד שלהם, ועל מה יקרה אם חלילה יהפכו בלתי כשירים כשיתבגרו - זה ממש מכניס לשאלות מהותיות על דרך החיים שאני רוצה עבורי ומה יקרה אם לא אוכל לתפקד כך, למשל האם ארצה שיכניסו אותי למוסד סיעודי או אולי ישכרו ,מטפלת סיעודית ? האם ארצה שיעשו ברכושי דבר כזה או אחר ? איך ידאגו לאיכות חיי ומי? ועוד שאלות קיומיות נוספות.

מתי נכון לערוך ייפוי כוח מתמשך?

"יש מין תפיסה שייפוי כוח מתמשך צריכים לערוך בני הגיל השלישי ומעלה , אולם לטעמי כל אדם ,אף מגיל 30 ומעלה צריך לקחת בחשבון כלי תכנוני זה במקרה שחלילה יהפוך בלתי כשיר. החיים לא צפויים. וייפוי הכוח המתמשך לפחות נותן מענה תכנוני עתידי בנדון , כמו פוליסת ביטוח".

האם כל אדם יכול לשמש כאפוטרופוס?

"חד משמעית לא - יש מגוון מבחנים שצריך לעמוד בהם - למשל, אפוטרופוס לא יכול להיות מוגבל בבנק, או בפשיטת רגל, אסור שלהם בעצמם יהיה מיופה כוח ועוד תנאים הקבועים בחוק. כמו כן, חשוב לציין שאם האפוטרופוס נפטר, או לא כשיר יותר לשמש כאפוטרופוס האפוטרופסות מתבטלת באופן מידי".

ומה עושה אדם שאין לו משפחה קרובה, אך רוצה למנות אפוטרופוס?

"אדם שאין לו משפחה קרובה יכול למנות חברים, אנשים בעלי סמכות שהוא סומך עליהם כמו בעניין רכושי בהסכמה מתוך רצון את עורך הדין שלו, או בעניין רפואי את הרופא שלו שהוא סומך עליו בתנאי כמובן שמיופה הכוח נותן הסכמתו לכך והוא עומד בתנאים למינויו", מסבירה עו"ד אבישג בן דוד-מור יוסף "אך גם בעניינים האלה הוא לא יכול למנות אנשים שהוא מקבל מהם שירות בכסף.

הכי חשוב שההחלטה של הממנה תתבצע מתוך רצון חופשי , כאשר הוא לא תחת השפעה של אף אחד וזה נטו רצונו. כאמור ייפוי כוח מתמשך חייב להיות מתוך רצון מלא של האדם, שהוא כשיר והוא לא תחת השפעה של אף אחד, וזה בין היתר התפקיד שלי כעורכת הדין לוודא כי אין עליו השפעה בלתי הוגנת ושהוא כשיר ומבין את ההשלכות של עריכה והפקדה של ייפוי הכוח המתמשך.

במסגרת מינוי מיופה כוח באמצעות ייפוי כוח מתמשך, הממנה מפרט הנחיותיו ורצונותיו לאפוטרופוס באופן מדויק ככל האפשר.

"נכון, זה נקרא "הנחיות מקדימות" מדובר במסמך ריק אשר הממנה ממלא בתוכן המותאם לרצונותיו שלו מה בדיוק הוא רוצה ככל שניתן, שיעשה ברכושו , במצב רפואי כזה או אחר , בשמירה עלן איכות חייו , שיתוף בקהילה בחוגים , מתן מתנות כספיות לילדיו ונכדיו וכיו"ב באירועים מסוימים בחיים ועוד. במסמך זה מפרט הממנה ככל שניתן את מאווייו ורצונותיו - החל מהחלטות קריטיות עבורו כמו אשפוז במוסד סיעודי כן או לא?, ועד לדקויות ממש קטנות, כמו איזה מתנה הוא מבקש שיקנו לנכדים בכל יום הולדת, או בקשה לרשת את הבית במצלמות כאשר מכניסים לבית עובד סיעודי אלו הן רק דוגמאות מעטות והן כמובן משתנות מאדם לאדם לפי רצונו וצרכיו. כל זאת מתוך הבנה של הממנה, שהוא לא יהיה כשיר לקבל החלטות הקשורות לגופו או כספו ולכן ככל שיטיב לציין אותם מראש כך יוכל מיופה כוחו לפעול קרוב לרצונותיו בשעת הצורך יחד עם זאת, ולמרות שלא ניתן לצפות כל תרחיש חשוב לבקש דברים ריאליים - חוויתי כבר מקרים בהם מיופה הכוח לא היה יכול לעמוד בכל הבקשות שהיו כתובות בהנחיות המקדימות" ולכן כדאי לבחון זאת יחד עם הממנה וכמובן גם עם מיופי הכוח אשר יבינו לכתחילה רצונותיו של הממנה ובאם יש צורך הצדדים יחדיו יבחנו את מידת יכולתם לפעול בהתאם לרצונות הממנה ככל שניתן.

האם ניתן לכלול בייפוי כוח מתמשך בקשה להימנע ממתן טיפול רפואי מאריך חיים?

"לא. בישראל קיים חוק החולה הנוטה למות התשס"ו-2005 אשר באמצעות ייפוי כוח רפואי מיוחד מכוח חוק זה ניתן לערוך ייפוי כוח רפואי בעניינים הנוגעים לחולה סופני המוגדר כך בחוק. את ייפוי הכוח הזה מפקידים במשרד הבריאות". ניתן לציין במסגרת ייפוי הכוח המתמשך אם אדם ערך גם ייפוי כוח רפואי לפי חוק החולה הנוטה למות ומתי הופקד במשרד הבריאות.

לעו"ד אבישג בן דוד-מור יוסף באתר זאפ משפטי

הכתבה באדיבות זאת משפטי

"בשורה התחתונה, חשוב להדגיש כי ייפוי כוח מתמשך מדגיש את דווקא את החוזק והיכולת של האדם הממנה ולא את חולשתו ומוגבלותו - מפני שהוא מינה מראש אפוטרופוס כשעוד היה כשיר לכך, מתוך רצון אמיתי ומדויק של רצונותיו וצרכיו ומתוך אמונה שאותו אדם אשר הוא מינה ,קרי- מיופה כוחו ימלא את צרכיו ככל שניתן כפי שנקבע בייפוי הכוח המתמשך במידה והממנה חלילה יגיע למצב של חוסר כשירות. בנוסף, חשוב לציין כי לא כל עורך דין יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך, רק עורך דין אשר כאמור עבר הסמכה מיוחדת של משרד המשפטים - האפוטרופוס הכללי ולכן חשוב לבדוק זאת מול עורך הדין טרם שמתחילים בהליך".

"לסיכום - עם כמה שאנו רוצים לחשוב שנהיה כשירים ובריאים לנצח , המציאות לעיתים מוכיחה - אחרת לכן חשוב להיות מוכנים לכל אפשרות וההסדר של ייפוי כוח מתמשך הוא כלי מצוין לשם כך".

עו"ד אבישג בן דוד-מור יוסף, הגדוד העברי 5, אשדוד. 052-6174315

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully