וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דברים שאסור לכם לעשות אם נעצרתם על נהיגה בשכרות

בשיתוף zap משפטי

15.11.2023 / 13:50

חזרתם מבילוי, פגישה או עבודה ושוטר עצר אתכם לבדיקת אלכוהול? עו"ד רוני סבג מסביר מה אסור לעשות ברגע כזה ואיך מומלץ לנהוג, כדי שתוכלו להמשיך לנהוג

אדם נוהג עם בקבוק בירה ביד. ShutterStock
חסכו בהסברים ומלל מיותר/ShutterStock

הרגע שבו שוטר מסמן לכם לעצור בצד, כרוך תמיד בחשש וחוסר נוחות, גם אם הכל תקין ואין סיבה לדאוג. הדבר נכון שבעתיים במידה ושבתם מאירוע שבו שתיתם אלכוהול, במידה כזו או אחרת.

אז איך נכון לנהוג בהליך הבדיקה על ידי שוטר ומה אסור לעשות על מנת שלא לסבך עוד יותר את המצב? עו"ד רוני סבג, בעל משרד המתמחה בדיני תעבורה, חולק עמכם חמש תובנות מנסיונו ומוביל אתכם יד ביד בסיטואציה המורכבת:

1. נהגו בכבוד. זכור ששוטר רשאי לעצור אתכם לבדיקה, גם אם הכל תקין, ועליכם לנהוג בכבוד הראוי, גם אם הנכם מצויים בסערת רגשות. המנעו מלהביע זלזול ובוודאי שלא לנהוג באלימות פיזית או מילולית מתוך תסכול. אלה יסבכו את המצב שלא לצורך.

2. חסכו בהסברים ומלל מיותר. טבעי שתרצו להגן על עצמכם ולהסביר מדוע נהגתם בזיג זג או מדוע יש ריח של אלכוהול ברכב. אבל במצבי לחץ, במיוחד כשכל מילה שלכם מתועדת ומשמשת אחר כך ראיה בהליך משפטי, אני ממליץ להיות זהירים וחסכנים בדבריכם. עדיף לגלות איפוק ולהמנע מהסברים שיגבילו אתכם או יתפרשו אחרת בעתיד.

3. במידה והנכם מתבקשים לבצע בדיקת "ינשוף", עקבו ותעדו במידת האפשר את ההליך. מכשיר הינשוף מיועד לבדוק רמות אלכוהול בנשימה, כאשר שתי נשיפות המניבות תוצאה מעל 290 מיקרוגרם לליטר אוויר (50 מק"ג לנהג צעיר עד גיל 24), ייחשב לשכרות. שוטר המבצע בדיקה במכשיר הינשוף מחויב לעמוד בכללים נוקשים על מנת שתוצאות הבדיקה יוכרו כתקפות. כך למשל, על הנבדק לנשוף בכוח למכשיר ולהמתין 15 דקות תחת השגחה כל הזמן, כאשר אסור לאכול, לשתות או לעשן במהלך הבדיקה. בנוסף, על המכשיר לעבור כיול בהתאם לתקנות.

המודעות של הנהג לפרטים אלה, יכולה להיות מכרעת בשלבי ההליך המשפטי ובמיוחד במידה ועולה טענה כנגד תקפות הבדיקה.

4. מומלץ שלא לבצע בדיקה עם נשיפון. מדוע? נשיפון הוא מכשיר נייד חד פעמי עשוי שקית פלסטיק ופיית פלסטיק, המשמש להערכה ראשונית, אם תרצו אינדיקציה, לקיומו של אלכוהול מעל המותר. הבדיקה בנשיפון אינה מדויקת וסירוב לביצועה לא יהווה הודאה, כמו כן תוצאות הבדיקה אינן אמינות ועלולות להניב תוצאות שגויות ולשמש כראיה נוספת ולחזק את ראיות התביעה.

5. פנו בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ משפטי, במידת האפשר לפני ביצוע בדיקה. עורך דין שבקיא ומנוסה בדיני תעבורה, יכול להדריך אתכם ברגעים אלה ולמנוע סיבוכים מיותרים.

הכתבה באדיבות זאפ משפטי

ליצירת קשר עם עו"ד סבג באמצעות אתר זאפ משפטי

מה המשמעות של סירוב לבדיקת ינשוף?

"במידה ונהג מסרב לבדיקת ינשוף", מסביר עו"ד סבג, "הדבר מהווה הכשלת הבדיקה וייחשב כהודאה בעבירה. במצב דברים זה הנהג צפוי לעונשים בגין נהיגה בשכרות, כלומר לפחות שנתיים פסילה, קנס, מאסר על תנאי ופסילה על תנאי. לכן, אני ממליץ להתייעץ עם עו"ד טרם ביצוע הבדיקה.

בודקים נהיגה בשכרות רק לרכבים?

בדיקת שכרות יכולה להיערך גם לרוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים, שמחויבים ברשיון מסוג A3 ואמנם הרבה מאד נהגים כאלה קיבלו זימון למשפט בגין נהיגה בשכרות, וחשופים לפסילה של שנתיים וקנס.

לסיכום, אומר עו"ד סבג "נהיגה בשכרות היא חמורה, מסכנת חיים ואין להקל בה ראש. נהיגה תחת השפעת אלכוהול משבשת את שיקול הדעת ומידת הזהירות הגבוהה הנדרשת ומצופה ממי שמחזיק בהגה ואחראי הן כלפי נהגים אחרים בכביש והן כלפי הולכי רגל.

יחד עם זאת, גם בדיקות לגילוי רמות אלכוהול לא חפות מכשלים וקשיים, והאיזון מחייב לוודא כי הן מבוצעות בהתאם לכללים ולתקנות, על מנת שלא יניבו תוצאות שגויות ויגרמו עוול לנהגים שפעלו כדין ולא סיכנו אחרים. העלאת המודעות מצד נהגים לפרוצדורה ולמשמעות ביצוע הבדיקות השונות וסירוב להן, היא חשובה ובסופו של דבר מבטיחה נסיעה בטוחה לכולם.

אז אם אי פעם תעצרו לבדיקת אלכוהול, זכרו את הטיפים הללו וקבלו את העצה הכי טובה שאני יכול לתת לכם: פעלו באחריות ואל תשתו ותנהגו.

להתייעצות עם עו"ד רוני סבג בדיני תעבורה ועבירות נהיגה, מוזמנים לפנות לטל': 054-4304144

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully