וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ, זמן וכסף: כל היתרונות של הסכם גירושים

סתיו קורן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 9:28

עו"ד סיגל אסייג, מסבירה מהו הסכם גירושין ומדוע במקרים רבים, הוא הדרך הטובה והנכונה ביותר לסיים את פרק הנישואין בכבוד, עם מינימום כאבי לב ועם כיסים מלאים

זוג חותם על מסמכי גירושים. ShutterStock
"חשוב שההסכם יהיה כתוב בשפה פשוטה הברורה ומובנת לבני הזוג"/ShutterStock

המילה גירושין לוקחת את רובנו למחשבה על מלחמות חורמה ארוכות בבתי המשפט, הוצאת כספים בלתי מבוטלת, ילדים במשבר ועוד - אין ספק שזה נשמע מפחיד ומאיים. אך עו"ד סיגל אסייג, מסבירה לנו שאפשר אחרת. היא מציעה לזוגות שמתחילים הליך גירושין, לשקול בחיוב לערוך הסכם גירושין מכבד, הנוגע לסוגיות רחבות ככל האפשר הנובעות אגב הגירושין, ובכך ליצור הסכם שמיטיב עם שני הצדדים ובעיקר עם הילדים. אז מדוע הסכם גירושין זו הדרך האידיאלית להתגרש? עו"ד סיגל אסייג מסבירה.

מה זה הסכם גירושין? ומה הוא כולל?

"המטרה של הסכם גירושין היא שבני הזוג יגיעו מחוץ לכותלי בית המשפט למקסימום הסכמות במקסימום נושאים הנובעים אגב הגירושין, ובעיקרם נושאים הקשורים לילדי הצדדים בשל הסטטוס החדש שהוריהם נפרדו ומתגוררים כעת בנפרד. הרעיון הוא לחסוך לבני הזוג זמן יקר של ויכוחים ודיונים, כסף רב, אמוציות והמון תחושות לא טובות שעולות בעקבות מאבקים משפטיים", מסבירה עו"ד סיגל אסייג. "ישנם מקרים שבני זוג משכילים להבין שפחות כדאי להם לפתוח בהליך משפטי אחד כנגד השני, כי פשוט חבל לבזבז כל-כך הרבה משאבים יקרים, כגון: זמן, כסף ואנרגיות והם פונים במשותף לעורך דין שייצג את שניהם, יכין עבורם הסכם בהתאם להסכמות שהצדדים הגיעו אליהם. במקרים אחרים, שני בני הזוג מעוניינים לערוך "הסכם גירושין אך כל אחד מבני הזוג פונה בנפרד לעורך דין שייצג אותו ויגן על האינטרסים שלו בעריכת ההסכם. במקרים כאלו עורכי הדין של הצדדים מנהלים משא ומתן, מפגשים עם בני הזוג, עד אשר מתקבלות הסכמות שניתן להעלות אותן על הכתב ולגבש אותן כהסכם גירושין. בשני המקרים לעיל בדרך כלל מסתיים הליך הפרידה והגירושין בכבוד מקסימלי בין בני הזוג ובמינימום הוצאה כספית ומפח נפש.

"מנגד, ישנם מקרים בהם בני זוג בוחרים לסיים את הנישואין שלהם בקרב משפטי - הם מתחילים בפתיחת הליכים משפטיים הדדיים אחד כנגד השני. לעיתים, תוך כדי התנהלות ההליכים הם מבינים שהם מבזבזים זמן ושהם כן יכולים להגיע להידברות והסכמות, אם בעזרת המלצה של בית המשפט המפנה את הצדדים לגישור, או שבית המשפט פשוט ממליץ לצדדים לחשוב שוב על הדברים, לנסות לדבר אחד עם השני ו/או באמצעות באי כוחם וכך להגיע להסכם שייתר את הצורך בניהול הליך.
"באג'נדה האישית שלי, אני מבינה שהיום גירושין היא תקופה מאוד מורכבת וקשה לא רק עבור בני הזוג, אלא לכל בני המשפחה - הילדים, ההורים של בני הזוג , ושאר בני המשפחה - כולם נפגעים בצורה כזו או אחרת מפרידה ו/או גירושין של בני זוג. לכן, ההמלצה שלי שכדאי לסיים הליך גירושין בצורה שקטה ומכובדת כלפי כל בני המשפחה ובעיקר לטובת הילדים, באמצעות הסכם גירושין.
"אוסיף ואומר, כי לטעמי, הדבר שצריך להיות לנגד עיניהם של בני הזוג זה כמובן הילדים... עצם הגירושין ביניהם לא צריך להשליך על הילדים. שהרי בסופו של דבר לאחר הגירושין הם לא יהיו זוג, אך הם לנצח יישארו ההורים של הילדים האלה. לכן, לטובת הילדים, כדאי שיגיעו למקסימום הסכמות מכבדות. עדיף שישקיעו את המשאבים גם הכספיים וגם הרגשיים כדי להגיע להסכם במקום לבזבז את זה על מלחמות מיותרות.

"לפעמים במסגרת ניהול הליך משפטי שטעון מאוד ריגשית, בני הזוג שניהם או אחד מהם מתנהג באופן שאינו תואם כלל את דפוס ההתנהגות שלו, זה קורה לעיתים בגלל עצות אחיתופל שהם מקבלים ממכרים, בני משפחה ולצערי במקרים מסוימים גם מעורכי דינם. כך מסלים המאבק בניהם שיכל להסתיים הרבה יותר מהר ובצורה מכובדת יותר.

"ישנם מקרים שבני הזוג מבינים תוך כדי ההליך המשפטי והמאבק העצום שביניהם, שהם מבזבזים זמן יקר וזה לא מה שהם רצו מלכתחילה. הם מנסים לפנות אחד לשנייה ו/או להיפך, אם זה בעצמם ו/או באמצעות חבר משותף, בן משפחה, בעל מקצוע ובעיקר על ידי באי כוחם ומבקשים להגיע להסדר. הדבר תלוי מאוד גם בבאי כוחם של הצדדים -לצערי, יש מקרים שעורך הדין של צד אחד כן רוצה לקדם הסכם, אך נתקל בצד שני בעורך הדין שלא מעוניין, ובשל כך הצדדים לא מצליחים להידבר ולהגיע להסכמות.

"חשוב לציין כי כמעט בכל הליך משפטי של גירושין ו/או בנושאים אגב הגירושין, הערכאות המשפטיות (בתי הדין ובתי המשפט) ממליצים לצדדים לנסות להגיע להסכם כדי לחסוך זמן שיפוטי יקר מאוד, שבסופו של דבר יביא במרבית המקרים לתוצאה זהה או דומה מאוד לזו שתתקבל בסופו של יום לאחר הליך ארוך, מתיש ויקר במסגרת פסק דין שינתן על ידי בית המשפט או בית הדין".

מה היתרונות בהסכם?

"היתרון החשוב ביותר בעיני הוא העובדה שבני הזוג קודם כל מדברים בינם לבין עצמם, ומגיעים להסכמות בעצמם, ולא כי בית המשפט מכתיב להם איך להתנהל במסגרת פסק הדין. מדובר ביתרון גדול בפני עצמו - הסכמה מתוך רצון חופשי של בני הזוג שקל להם יותר לקבל אותה וליישם אותה.
"יתרון שני הוא שנחסך זמן יקר. כידוע הליכים משפטיים בתחום דיני המשפחה יכולים להתנהל ולהימשך זמן רב, ולצערי, במספר לא מעט של מקרים שנים רבות. כמובן שמדובר בזמן חשוב, במהלכו בדרך כלל קיים נתק בין הצדדים - בשילוב המון ויכוחים, אמוציות קשות ובעיקר תחושות לא טובות, שמשליכות על כל בני המשפחה. עריכת הסכם גרושין מקצר את הזמן ומאפשר לבני הזוג להתחיל כל אחד את חייו החדשים ובעיקר מסייע להכניס את הילדים לשגרת חיים חדשה, ברורה וודאית עם שני ההורים.

"היתרון הנוסף הוא -חסכון עצום של כסף. הליך גירושין הוא הליך מאוד יקר. הוא מתנהל לפעמים במסגרת כמה הליכים ולעיתים בערכאות שונות. בני הזוג מוצאים את עצמם לעיתים עובדים קשה כדי לממן את ההליכים הללו ובמקרים קשים יותר, נאלצים ליטול הלוואות כדי לממן את הייצוג שלהם בהליכים המשפטיים המתנהלים בעניינם. אני מאמינה שהזוגות הללו היו מעדיפים להשקיע את הכסף שהם משלמים במסגרת ניהול ההליכים הללו על הילדים ו/או על עצמם".

ומה לגבי החסרונות?

"לדעתי החיסרון בעיני רבים היא המחשבה שהסכם גירושין הוא סוג של פשרה. - לדעתי זה לא מדויק. יכול להיות שאם היו בני הזוג מנהלים הליך משפטי ארוך בתוך כותלי בית המשפט, אחד מהם היה מגיע לתוצאה קצת יותר טובה, בסוגיה כזו או אחרת. אך אם מסתכלים על התמונה בצורה רחבה יותר - ומשכללים את התוצאה הכללית נבין כי במסגרת הסכם גירושין לא הפסדנו כל-כך הרבה כסף, לא העמסנו על עצמנו נפשית כמו שהיינו מעמיסים אם היינו נלחמים בבית המשפט והכי חשוב, בדרך כלל, מדובר בהסכם שיטיב עם הילדים ויחסוך זמן יקר".

באיזה תחומים ההסכם נוגע?

"הסכם גירושין טוב הוא הסכם שיקיף את מקסימום התחומים והסוגיות שיכולות לעלות בין בני הזוג אגב הגירושין בעניינם ובעניין ילדיהם המשותפים, במועד שנערך ההסכם ובסוגיות חשובות נוספות צופות פני עתיד. כלומר, במסגרת הסכם הגירושין צריך לכלול את כל נושא מזונות הילדים, זמני השהות והאחריות ההורית, לקבוע את נושא חלוקת הרכוש ואיזון המשאבים שבין הצדדים לרבות חובות משותפים שלפעמים יש לצדדים וכל נושא אחר שניתן להסדיר בין הצדדים כדי למנוע חילוקי דעות בהמשך".

אשה מניחה טבעת נישואים ביד של גבר. ShutterStock
"חשוב שהצדדים יבינו שהסכם גירושין זה כלי ששווה להשתמש בו"/ShutterStock

איך עושים הסכם גירושין?

"כשפונים אלי בני זוג במשותף לצורך כתיבת הסכם אני נוהגת להיפגש איתם מספר מפגשים - פעמיים שלושה לפחות. במסגרת המפגשים, אנו דנים בכל סוגיה וסוגיה מגיעים להסכמה מה תהיה ההוראה שתחול על כל אחד מבני הזוג באותה סוגיה. רק לאחר שהתקבלו הסכמות במכלול הסוגיות אני כותבת את ההסכם ומעלה את ההסכמות על הכתב בצורה משפטית. לאחר שההסכם מוכן ובני הזוג קראות ואישרו את תוכנו, הם חותמים עליו.

"לאחר החתימה על ההסכם מוגשת בקשה לערכאה השיפוטית המתאימה (בית המשפט או בית הדין) כדי לקבל אישור להסכם וליתן לו תוקף של פסק דין. הצדדים מוזמנים לדיון, הדיין או השופט עובר עם הצדדים על ההסכם ומוודא שהם מבינים את תוכן ההסכם שהם מסכימים לו, שההסכמה ניתנה בצורה חופשית ומרצון. לפעמים לערכאה השיפוטית יש הערות על סעיפי הסכם מסוימים שאינם מקובלים עליה ונערכים תיקונים שהערכאה השיפוטית מוצאת לנכון לדייק או לשנות. כמו כן, יש מקרים בהם ההסכם כולל סעיפים שלא מקובלים על בית המשפט למרות שהצדדים הסכימו עליו. בסופו של דבר ניתן להסכם תוקף של פסק דין".

אני רוצה לציין כי אני נתקלת במקרים בהם בני זוג בחרו לערוך בינם לבין עצמם הסכם גירושים באמצעות דוגמאות להסכם המפורסמות באינטרנט, ולאחר החתימה על ההסכם נוצרה מחלוקת ביניהם בעניין פרשנות ההסכם ולכן הם מגיעים אליי. חשוב לדעת ולהבין כי פורמטים אלו של הסכמים כוללים ברוב המקרים מושגים משפטיים שלבני הזוג אין מושג מה המשמעות שלהם. בנוסף, ישנם מקרים אחרים שהפורמטים הללו של ההסכמים כוללים מושגים משפטיים ישנים שכבר אינם בשימוש היום בדיני משפחה. כך לדוגמא, היום כבר לא נעשה שימוש במושג "הסדרי ראיה" אלא משתמשים במונח "זמני שהות", המילה "משמרות" הוחלפה ב"אחריות הוריות" ועוד. אבל בעיקר הפורמטים הללו של הסכמים אינם מתאימים לכל זוג ולנסיבות המיוחדות של אותו זוג. לכן, אני מאוד ממליצה לערוך הסכם גירושין בלווי עורך דין, שיסביר ויפרט לכל אחד מהצדדים את המשמעות של המושגים ואת ההשלכות שיש לכל סעיף וסעיף בהסכם ובעיקר יכלול בהסכם רק את הנושאים הרלוונטיים לזוג הספציפי ולנסיבות האישיות שלו".

הכתבה באדיבות זאפ משפטי

לפניה לעו"ד אסייג באמצעות אתר זאפ משפטי

האם ניתן לפתוח הסכם גירושין לאחר שאושר על ידי ערכאה משפטית?

"זה תלוי מקרה והנסיבות. היום כדי לפתוח הסכם צריך להוכיח לערכאה השיפוטית שחל שינוי מהותי שבגינו מבקשים לפתוח את ההסכם מחדש. בית המשפט מקשה מאוד בבקשות לפתיחת הסכמים. נקודת המוצא שהסכמים צריך לכבד במיוחד לאחר שההסכם עבר תהליך די מבוקר הן על ידי בני הזוג, באי כוחם ובסופו של התהליך על ידי בית המשפט מול הצדדים".

לסיום, מה הטיפים שלך להסכם גירושין טוב?

"חשוב שההסכם יהיה כתוב בשפה פשוטה הברורה ומובנת לבני הזוג. שההוראות תהיינה קצרות ולא מסורבלות. לפעמים עורכי דין משתמשים בשפה גבוה והצדדים לא תמיד מבינים אותה. אני מקפידה לכתוב בהסכמים שלי שמות, למשל "דוד מתחייב לשלם לסיגל", אני לא משתמשת במילים מרחיקות כמו "הגרוש", או "האב", חשוב שהמינוח יהיה אישי יותר - מה שמראה על הסכמה אמיתית ביניהם, ולא טקסט שנכתב בגוף שלישי.

הכי חשוב שההסכם יכלול את מקסימום הנושאים הנובעים אגב הגירושין ושהצדדים יבינו שהסכם גירושין זה כלי ששווה להשתמש בו, במקום להיכנס למלחמות אינסופיות בבתי המשפט".

עו"ד סיגל אסייג. דיני משפחה וירושה, אשדוד. 052-6333607

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

סתיו קורן, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully