וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הביטוח הסיעודי של קופות החולים באמת בסכנת קריסה?

בשיתוף zap משפטי

8.10.2023 / 11:15

האם הביטוח הסיעודי של קופות החולים בסכנת קריסה בתוך מספר שנים אילו השלכות עלולות להיות לקטסטרופה כזו, וכיצד ניתן להיערך אליה?

אישה בחורה צעירה עם איש בחור מבוגר. ShutterStock
"הסיכון של סיטואציה סיעודית הוא כל כך מורכב, שבהיעדר היערכות מוקדמת פשוט אי אפשר להתמודד איתו"/ShutterStock

לאחרונה הוטלה בתקשורת הכלכלית פצצה: מסתמן איום משמעותי למערכת הבריאות, שספק אם הקוראים הבינו את מלוא משמעויותיו. על פי הפרסום, הביטוח הסיעודי של קופות החולים על סף קריסה, ומי שעומדת בסכנה הגדולה ביותר היא קופת החולים כללית.

כדי להתמודד עם תרחיש אימים זה, צוין כי במשרדי הבריאות והאוצר שוקלים לנקוט בשורה של צעדי חירום: מהארכת תקופת ההמתנה, העלאת הפרמיה החודשית המשולמת ועד להפחתת סכום הפיצוי החודשי שישולם.

צעד חריג זה נובע מחשש ברשות שוק ההון שלא ניתן יהיה לעמוד בתשלומים לתביעות ההולכות וגדלות, כל זאת בשל המגמה של עלייה בתביעות הסיעוד בשנים האחרונות כחלק מעלייה בתוחלת החיים וכן מודעות הציבור לכיסוי הביטוחי, וכן עלייה באישור התביעות.

תרחיש האימים של קריסת פוליסות הסיעוד

קשה להפריז בהשלכות העצומות שעלולות להיות לקריסה של פוליסות הביטוח הסיעודי. בהיעדר אלטרנטיבה אחרת, אלפי קשישים סיעודיים עלולים למצוא את עצמם ללא טיפול מתאים, וזאת בשל ההוצאות האדירות הכרוכות בכך שעשויות להסתכם בעשרות אלפי שקלים בחודש.

התוצאה הישירה של סיטואציה כזאת תהיה לא רק הכבדה כלכלית אדירה על משפחות רבות בישראל, שלא באמת מסוגלות לעמוד בכך, אלא גם העברה של הנטל למערכת הבריאות הציבורית שבלית ברירה תיאלץ לקלוט אלפי חולים סיעודיים. "בתרחיש כזה, מערכת הבריאות פשוט תקרוס", אומרת עו"ד מיטל בכר-ורמוכת ממשרד עורכי הדין דוד ידיד. "היא לא ערוכה לקלוט כל כך הרבה חולים סיעודיים ולטפל בהם לאורך זמן עם כל העלויות הכרוכות בכך". לדבריה, החולים הסיעודיים עצמם ייוותרו לא רק ללא תמיכה פיזית, אלא גם יבודדו למעשה חברתית.

"משפחות שיצטרכו פתאום, מהיום למחר, להוציא עשרות אלפי שקלים בחודש כדי לתמוך בקשיש סיעודי עלולות להיקלע למצוקה, ואולי לפשיטת רגל. הסיכון של סיטואציה סיעודית הוא כל כך מורכב, שבהיעדר היערכות מוקדמת פשוט אי אפשר להתמודד איתו", היא אומרת.

אדם מבוגר ממתין בתור לרופא. ShutterStock
"קשה להאמין שהדבר ישפיע באופן דרסטי על פוליסות קיימות"/ShutterStock

צפירת הרגעה חלקית למי שכבר יש לו ביטוח סיעודי

מה אמורות לעשות משפחות, שאינן ערוכות להתמודד עם הוצאה נוספת של עשרות אלפי שקלים בחודש, ורוצות להיערך לקראת תרחיש אימים של קריסת הביטוח הסיעודי של קופות החולים?

לדברי עו"ד בכר-ורמוכת ממשרד עורכי דין דוד ידיד, גם אם הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים יקרסו - קשה להאמין שהדבר ישפיע באופן דרסטי על פוליסות קיימות.

"אי אפשר לבטל פוליסות סיעוד קיימות כי הן חוזה לכל דבר. בסיטואציה שבה הביטוחים הסיעודיים יהיו על סף קריסה, אני מאמינה שאולי לא יימכרו פוליסות חדשות, אך לגבי הפוליסות הקיימות, סביר להניח שהמדינה תיכנס מתחת לאלונקה ותפרוש איזושהי רשת ביטחון".

הכתבה באדיבות זאפ משפטי

לפניה למשרד של עו"ד דוד ידיד באתר זאפ משפטי

כאמור, קיימים כל מיני רעיונות שנשקלים כעת מה לעשות כדי לייצב את הביטוח הסיעודי בקופות החולים - מייקור של הפרמיות דרך הקשחת היכולת לתבוע זכויות על ידי מבוטחים סיעודיים ועד הפחתה של הזכויות שהם יקבלו. כל אלה הם פתרונות ברמת המערכת, אבל מה עם החולים עצמם?

"בסופו של דבר, אין כמעט אלטרנטיבות בשוק זה", אומרת עו"ד בכר-ורמוכת. "החל משנת 2019 רוב חברות הביטוח כבר לא משווקות פוליסות ביטוח סיעודי חדשות, ופוליסות קולקטיביות שנרכשו בעבר על ידי ועדי עובדים אינן ניתנות עוד לחידוש".

לדבריה, הפתרון של מי שרוצה להיערך ליום סגריר הוא לקחת אחריות ולנסות לחסוך באופן עצמאי, בין אם באמצעות השקעה בשוק ההון, רכישת נדל"ן או יצירת פוליסת חיסכון. "אין ספק שצריך להיערך מראש, כדי שלא נמצא את עצמנו ללא כיסוי ברגע האמת", היא אומרת.

"ברמת המדינה אני מקווה שלמרות כל הקושי, והעלות התקציבית האדירה הכרוכה בכך, היא לא תפקיר את נושא הביטוח הסיעודי", ממשיכה עו"ד בכר-ורמוכת ממשרד עורכי דין דוד ידיד. "אני מאמינה שהיא תמצא את הדרך לתמוך בחולים הסיעודיים כדי שלא ימצאו את עצמם מול שוקת שבורה".

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully