וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכויות נשים בשוק העבודה לאחר לידה

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 25.12.2023 / 10:55

גם אם את עובדת מצטיינת ונאמנה, ישנם מקרים בהם כישורייך והיותך שחקנית נשמה אינם מספיקים למקום העבודה, לדוגמא, כאשר חזרת מחופשת לידה

אישה צעירה עובדת מול מחשב נייד בתוך משרד. ShutterStock
"כל שינוי בתנאי העבודה במהלך ההיריון ולאחריו יהיו בהסכמת הצדדים ובהסכם שנערך על ידי המעסיק"/ShutterStock

בהתאם לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, חל איסור על מעביד להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים. עו"ד שרון רוזין המתמחה בדיני עבודה, מסבירה כי היכרות עם זכויותייך המלאות ועם המשמעות של חוק עבודת נשים, תאפשר לך בטחון יחסי במקום העבודה ואת ההבנה מתי ואיך כדאי שתקבלי ייצוג משפטי הולם.

"סעיף7 (א) לחוק הפיצויים, עוסק במצב בו עובדת התפטרה מעבודתה במהלך תשעה חודשים מיום שילדה כדי לטפל בילדה, בדגש לאחר הלידה. במצב זה יראו בהתפטרותה כפיטורים לעניין חוק פיצויי פיטורין והיא זכאית לפיצויי פיטורים", אומרת עו"ד שרון רוזין ומסבירה כי חשוב שכל אישה בישראל תדע את זכויותיה בשוק העבודה ואם היא חשה שהן נפגעו, מומלץ מאוד לפנות בהקדם לייעוץ מקצועי שיסייע לה למצות את זכויותיה ולקבל פיצויים כנדרש בחוק.

חוק עבודת נשים - מה הוא אומר?

"סעיף 9 לחוק עבודת נשים תשי"ד-1954, אוסר, בין היתר, על פיטורי אישה שחזרה מחופשת לידה, במשך חודשיים. כך, ובהתאם לחוק, המעסיק מחויב לשמור על משרתך במשך 60 יום מחזרתך מחופשת הלידה. במידה ולא מחזירים אותך למשרה בה עבדת טרם חופשת הלידה ו/או פוגעים במצבך הכלכלי על ידי צמצום המשרה, בניגוד לחוק, אז מדובר גם בהרעת תנאים.

לעיתים, המעסיק אף מכחיש את הקשר בין הרעת תנאים במקום העבודה למצבה החדש של העובדת, ואינו מוכן לשלם פיצויים. דבר שהכרחי שיקבל מענה משפטי ובהקדם".

האם על עובדת להוכיח כי הרעת התנאים או הפיטורים נובעים דווקא ממצבה האישי?

"כן, למרות שאין ספק שקשה להוכיח מצבים מסוימים אלא אם יש משהו כתוב, מצולם או מתועד. לכן אני ממליצה תמיד, לרשום ולתעד את כל המקרים האמורים. זאת בנוסף לקבלת ייעוץ משפטי של עורכי דין שמכירים את הנושא ויודעים לשאול את השאלות הנכונות".

האם כדאי לקבל הגנה משפטית כבר בשלב ההריון?

"בהחלט, במקרה בו זכויות העובדת נפגעות במהלך הריונה, כדי להיערך וגם משום שההגנה בתחום התעסוקה תקפה גם בתקופת ההיריון. דוגמה לתיק בו טיפלתי הוא של עובדת במהלך החודש החמישי להריונה, שזומנה לשימוע טרם פיטורים. במקרה זה, הובהר למעסיק כי פיטורי העובדת בניגוד לחוק ובהתאם לפסיקה פוגע משמעותית בכושר ההשתכרות העתידית שלה".

מתי בכל זאת המעסיק רשאי לפטר עובדת בהריון או בחופשת לידה?

"במקרים חריגים ביותר בהם הוכח כי העובדת מזיקה למעסיק, ורק אם ישנן ראיות חד משמעית כי העובדת גונבת ממקום העבודה או לקוחות. גם אז, פיטורי אישה בהיריון יחולו רק לאחר קבלת היתר של משרד התעשייה והמסחר וכאשר העניין נשקל לגופו.

"זה המקום להבהיר כי כל שינוי בתנאי העבודה במהלך ההיריון ולאחריו יהיו בהסכמת הצדדים ובהסכם שנערך על ידי המעסיק".

הכתבה באדיבות זאפ משפטי

ליצירת קשר עם עו"ד שרון רוזין באתר זאפ משפטי

חשיבות תיאום הציפיות בין המעסיק לעובדת

בנוסף ליצירת חוזה העסקה בו מפורטים מראש כל התנאים והזכויות של העובדת, חשוב גם במהלך חופשת הלידה לפעול בחוכמה. עו"ד רוזין: "במידה והעובדת מעוניינת לחזור לאותה משרה לאחר החופשה, מומלץ שתהיה בקשר עם המעסיק ותמסור עדכונים על מצבה ובמידת הצורך מגובים באסמכתאות רפואיות". לדבריה, תיאום בין המעסיק לעובדת, המבוסס על הסדרת יחסי העבודה בהסכם שנחתם בין הצדדים בקבלתה לעבודה, יוצר תשתית איתנה להמשך יחסי עבודה בריאים ותקינים.

הקול המשפטי והאישי של כל לקוח

עו"ד רוזין: "משרדנו עוסק בזכויות עובדים, מציע ייצוג בהליכי שימוע ובבתי הדין לעבודה. ומתמקצע במתן פתרונות משפטים מיטביים בהליכי שימוע טרם פיטורים ומיצוי זכויות העובדים.
שירותים נוספים כוללים ייצוג בדיני עבודה, לרבות הוצאה לפועל ומיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי, וחדלות פירעון וייפויי כוח מתמשך.

"כך אנו משמשים כקול משפטי ואישי עבור לקוחותינו, ופועלים למיצוי זכויותיהם".

עו"ד שרון רוזין. שדרות גושן 16, קריית מוצקין. 072-2596949

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully