וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך משיגים אזרחות גרמנית או אוסטרית ומה ההבדלים ביניהן?

בשיתוף zap משפטי

3.12.2023 / 13:50

אזרחות גרמנית ואזרחות אוסטרית הן אזרחויות המעניקות אינספור פריבילגיות למחזיקים בהן. וכעת, ישראלים רבים זכאים להן. שוחחנו עם המומחה - עו"ד ניר לנקר, שהסביר אודות ההבדלים ביניהן. וגם - איך בוחרים עורך דין שיסייע לכם להוציא את הדרכון בצורה המקצועית ביותר?

דרכון גרמני. ShutterStock
כולנו רוצים שתהיה לנו את האפשרות ליהנות מהפריבילגיות של דרכון גרמני/ShutterStock

כולנו רוצים שתהיה לנו את האפשרות ליהנות מהפריבילגיות של דרכון גרמני או דרכון אוסטרי מהמדינות המובילות המשתייכות לאיחוד האירופי. אזרחות זו מאפשרת לנו ללמוד, לעבוד ולחיות במדינות הללו ללא הגבלה של זמן, זאת לצד אינספור הטבות נוספות. אזרחות גרמנית ואזרחות אוסטרית נחשבות לאזרחויות בכירות באיחוד, לאור הקדמה של המדינות הללו.

שוחחנו על הנושא עם עו"ד ניר לנקר, ממשרד עורכי הדין לנקר- ירדני, מרח' הרכבת 58 בת"א, משרד מוביל וותיק, העוסק כ-25 שנה בכל הנושאים המשפטיים הקשורים למדינת ישראל ולמדינות דוברות גרמנית כמו גרמניה, אוסטריה, שוויץ, ליכטנשטיין ולוקסמבורג.

עו"ד לנקר, מסביר לנו שבמציאות הנוכחית, צצים עורכי דין רבים, כפטריות אחרי הגשם, שטוענים שהם מומחים בתחום, למרות שאין להם את הידע ואת הנתונים הנדרשים כדי להשיג עבורכם את הדרכון הנכסף בצורה יעילה ומהירה. "עורכי הדין במשרד שלי דוברי גרמנית כשפת אם, בעיני זה פרמטר חובה עבור כל עורך דין שמתעסק בתחום", מסביר עו"ד לנקר. "זה לא ייתכן שיש עורכי דין שמעזים לומר שהם עוסקים בדין הגרמני, האוסטרי או השוויצרי והם כלל לא דוברי גרמנית".

אז איך בוחרים עורך דין בתחום?

"שגרירות גרמניה בישראל עשתה מעשה מאוד נבון, שבא לסייע לכולנו. בתוך אתר השגרירות, הם ערכו רשימה של משרדי עורכי דין ישראליים המתמצאים במשפט הגרמני - כדאי להיכנס לרשימה זו ומשם לבחור את עורכי הדין להוצאת דרכון גרמני. אין טעם לפנות בשום עניין משפטי הקשור לגרמניה, גם לא בירושות, נדל"ן ומיסוי, אל מי שאינו נמצא ברשימה זו.

שגרירות גרמניה היא גורם רשמי מטעם משרד החוץ הגרמני, ומפרסמת המלצות מקצועיות. לדעתי, אין טעם לפנות למי שאינו ברשימה בשום נושא משפטי הקשור לגרמניה. גורם ניטרלי נוסף שערך רשימה כזו - לשכת עורכי הדין של מדינת ישראל, יש ללשכה אתר, בו הם מציינים מומחים בדין הזר ואנחנו כמובן חלק מהרשימה.

צריך לשים לב - עורכי דין רבים כותבים באתרים שלהם, גם אנשים שהתחילו אתמול להתעסק בתחום שהם מומחים, אך מומלץ לבדוק שהם דוברי גרמנית, ונכללים ברשימות הללו. אם אתם פונים לעורכי דין בתחום הזה, אל תתביישו לבקש מהם לקרוא מסמך בגרמנית.

אם נכנסתם למשרד עורכי דין 'המתמחה' במדינות רבות - פורטוגל, צ'כיה, גרמניה, פולין וכו', מדובר בגורם לא מקצועי - לא קיים משרד שמתמחה בכל המדינות, אז כדאי להימנע מעו"ד מהסוג הזה".

מה משותף לשתי האזרחויות?

"מדובר בשתי מדינות אירופאיות מובילות, דוברות גרמנית, להן תרבות דומה. באופן כללי, ברגע שאדם מקבל אזרחות אוסטרית או גרמנית הוא מחזיק בדרכון של האיחוד האירופי - כלומר, הוא יכול לשהות, ללמוד, לעבוד בכל מדינות האיחוד ללא הגבלה. בשתי המדינות הללו, לאחר הנפקת הדרכון ניתן להיכנס לארה"ב, אוסטרליה וניו זילנד ללא הוצאת ויזה, בשונה מהדרכון הישראלי.

דבר נוסף ומרכזי המשותף לשתי המדינות הללו, הוא שבשתיהן התחוללה סוג של רפורמה לגבי הזכאות לאזרחות עבור מי שהם צאצאים של יהודים "נרדפים". רפורמות אלו מקלות על אנשים שהם צאצאים של מי שהיה חי במדינות האלה, ונרדף על ידי הנאצים".

מהן ההקלות המשמעותיות במסגרת הרפורמות שעברו?

"סוג ההקלות שהם העבירו במסגרת רפורמות אלו הן חסרות תקדים - ההקלה הראשונה היא תיקון אפליה על רקע מגדרי. במסגרת אפליה זו, צאצאים של נשים יהודיות שנמלטו מגרמניה ומאוסטריה עקב רדיפות הנאצים , לא היו זכאיות לאזרחות, רק צאצאים של גבר - אז אפליה זו בוטלה. מה שאומר, שמשפחות שלמות שהם צאצאים של אישה נרדפת זכאים עכשיו לאזרחויות אלו. חשוב לומר שיש המון זכאים לדרכונים אלו בישראל, כי רוב האנשים שברחו משם הגיעו לישראל.

ההקלה השנייה, החשובה ביותר אומרת שלא רק צאצאים של אזרחי מדינות אלו זכאים לדרכון, אלא גם צאצאים של תושבים. בשנים ההם, חיו בגרמניה מאות אלפי יהודים שהיו מהגרי עבודה פולנים ברובם ,אך לא רק ,שחיו עשרות שנים, התחתנו שם אבל לא קיבלו אזרחות גרמנית, כנ"ל באוסטריה. עד השנים האלה, גם אוסטריה וגם גרמניה, אמרו שאנשים אלו לא זכאים - אך כעת, במסגרת אותה רפורמה, גם צאצאים של מי שרק היו תושבי קבע יכולים להוציא אזרחות. הכוונה לתושבים שחיו שם הרבה שנים, תושבי קבע, שנאלצו להימלט משם. הרבה משפחות אומרות לנו שסבא או סבתא שלהם היו אזרחי גרמניה, אך לאחר בדיקות שלנו מסתבר שהם היו תושבים שמעולם לא קיבלו אזרחות - אך כעת, גם הם יכולים להגיש בקשה לדרכון".

חשוב לציין כי יש צורך להמתין פחות זמן לצורך הסדרת אזרחות אוסטרית מאשר אזרחות גרמנית, בסופו של דבר, הקהילה היהודית באוסטריה התרכזה כמעט כולה בוינה והייתה קטנה משמעותית ביחס לקהילה היהודית בגרמניה. בנוסף אוסטריה העבירה את הרפורמה שנתיים לפני גרמניה, כך שהיה לה יותר זמן לטפל בפניות".

עורך דין ניר לנקר - אזרחות גרמנית ל-80 מצאצאיו של מי שנמלט מגרמניה. נימרוד כהן,
עורך דין ניר לנקר - אזרחות גרמנית ל-80 מצאצאיו של מי שנמלט מגרמניה/נימרוד כהן

מה ההבדלים בין הדרכון האוסטרי לדרכון הגרמני?

"הדבר הכי מהותי הוא האופן הטכני של הוצאת הדרכון - באוסטריה מאפשרים להוציא את הדרכון או בשגרירות של מדינת התושבות , או באוסטריה. מנגד, גרמניה מאפשרת להוציא את הדרכון רק במדינת התושבות-- כלומר ביחס לצושבי ישראל , הם יכולים להוציא את הדרכון רק בשגרירות גרמניה בתל אביב.

זה משמעותי בגלל הרפורמות שנערכו, מספר האזרחים האוסטרים והגרמנים בישראל עלה מכמה אלפים לעשרות אלפים, ולטעמי מספר זה יעבור גם את המאה אלף בסוף. אז העובדה שאוסטריה מאפשרת להוציא את הדרכון במדינה עצמה, עוזרת מאוד ומזרזת את התהליך באופן משמעותי. כדי להוציא פיזית את הדרכון האוסטרי, צריך לחכות מספר חודשים עד לקבלת התור. מנגד, עבור דרכון גרמני כדי להנפיק אותו בפועל כמעט ואין תורים לשגרירות, אז צריך להיכנס לרשימת המתנה ארוכה".

"אנו מלווים את לקוחותינו עד אוסטריה במטרה להוציא דרכון בהליך מקוצר"

"יש אנשים רבים שזקוקים לדרכון תוך זמן קצר - מטעמים של עסקים, לימודים, עבודה וכו'. חשוב לציין כי המשרד שלנו מעניק שירות ייחודי, עבור אלו שזקוקים לזירוז בהוצאת דרכון אוסטרי - אנחנו מלווים אותם ליווי מלא באוסטריה במטרה לזרז את התהליך, אנחנו כמובן דוברים את השפה, ובכך התהליך מתקדם מהר יותר. בארץ יש המתנה ארוכה להנפקת דרכון אוסטרי, עד שמקבלים תור בארץ, לוקח מספר חודשים, ואז אחרי התור, הדרכון הפיזי מונפק רק לאחר מספר חודשים. באוסטריה זה כמובן עולם אחר, ניתן להנפיק את הדרכון תוך יום אחד".

רוצים להוציא אזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית? פנו למשרד לנקר-ירדני - הנחשב לוותיק בישראל המטפל בנושא - שסייע כבר ליותר מ-3,000 ישראלים להוציאן.

טלפון: 03-505-2141 כתובת: רח' הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי), תל אביב.
אתר
דף הפייסבוק

בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully