וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מגיעים להסכם גירושים טוב לכולם, והאם זה בכלל אפשרי?

משרד עורכי דין יגאל אבידן ואחרים, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 3.12.2023 / 9:05

זוגות שמחליטים להתגרש צריכים לא רק להיפרד פיזית זה מזו, אלא גם לחלק את הרכוש וההון שלהם בצורה הוגנת

גישור גירושים. ShutterStock
כל צד מגלה שהוא צריך לשרטט לעצמו מחדש את כל החיים שהוא הכיר/ShutterStock

לא משנה אם סיבת הגירושין היא בגידה פתאומית וצורבת או הבנה בוגרת שהאהבה נגמרה, כשזוג מחליט להתגרש, מדובר בשריפה עצומה שצריך כוחות נפש גדולים בשביל לדעת איך לכבות, או לפחות להבין איך להנמיך את הלהבות. כל הרגשות מתעוררים וביתר שאת: המחלוקות הקטנות שפעם הייתם מבליגים עליהן הופכות לריבים שברומו של עולם, מילה אחת לא במקום הופכת למוקד של מריבה כואבת. הכל קורה, וקורה בעוצמה. הכעסים הישנים, המירמור על בן הזוג ש"הביא אותי למצב הזה", החשש מהחיים החדשים, החרדות הכלכליות מעתיד עם משכורת אחת, האהבה שהפכה לשנאה ורגשי האשם מול הילדים שהמשפחה שלהם נקרעת לשניים.

כל צד מגלה שהוא צריך לשרטט לעצמו מחדש את כל החיים שהוא הכיר, ובתוך כל זה, הוא צריך לחשוב איך להתחלק ברכוש, איך לנסח הסכמי משמורת על הילדים, האם לגרושתי לעתיד מגיע לקבל חלק מהדירה שירשתי מאבא, האם השנים שנשארתי בבית לגדל את הילדים בזמן שהוא התמחה ברפואה והפך לכוכב משאירים אותי בלי כלום - ועוד. הסכם גירושין הוא מסמך המסכם את כל זה בצורה חוקית, ומגדיר מה כל אחד יקבל, מה תהיה האחריות שלו במשמורת על הילדים ועוד. כמובן, הימים של טרום הגירושין רחוקים מלהיות נעימים ומאושרים, ולכן ניסוח ההסכם יהיה כנראה מאתגר. זו בדיוק הסיבה שבגללה צריך להכניס גורם שלישי ניטרלי בעל הבנה משפטית וניסיון בעריכת מסמכים כגון אלה.

מהו הסכם גירושין?

הסכם גירושין הוא הסכם משפטי בין בני זוג שמחליטים להתגרש. ההסכם קובע את תנאי הגירושין, ומתייחס לסעיפים רבים.

חלוקת הרכוש: הסכם גירושין צריך לקבוע כיצד יחולק הרכוש של בני הזוג, לרבות נכסים, חובות, פנסיה וזכויות סוציאליות.
מזונות: הסכם גירושין צריך לקבוע מי ישלם מזונות למי, ומהו הסכום.
חלוקת משמורת על הילדים: הסכם הגירושין צריך לקבוע מי יהיו ההורים המשמורנים על הילדים, הסדרי הראייה, שהייה ועוד.
הסדרי רכוש כמו חלוקת חשבונות בנק, ביטוחים ועוד.

לא תמיד הסכם גירושין מתקבל בקלות ו"יוצא לדרך". למעשה, סביר להניח שהעבודה עליו תגרור מאבקים, ויכוחים והחרפת היחסים, בזמן מאוד טעון בו שני בני הזוג מצויים בקרב רגשי קשה, לא מאוד קשובים זה לזו וכנראה גם חוששים שהצד השני מנסה "לעקוץ" אותם.

לפיכך, הסכם גירושין יכול להיות הסכם בהסכמה, או הסכם במחלוקת. הסכם בהסכמה הוא הסכם שבו שני בני הזוג מסכימים על תנאי ההסכם. הסכם במחלוקת הוא הסכם שבו בני הזוג לא מסכימים על תנאי ההסכם, והם נאלצים לפנות לבית המשפט כדי לקבל החלטה בנושאים הנתונים במחלוקת.

לפנייה למשרד עורכי דין יגאל אבידן ואחרים, באתר זאפ משפטי

הכתבה באדיבות זאפ משפטי

האם חייבים לעשות הסכם גירושין?

לא חובה לעשות הסכם גירושין, אך יחד עם זאת, יהיה קשה מאוד להגיע להבנות הדדיות ולהתגרש באופן חלק ומשביע רצון לשני הצדדים, בלעדיו. כן, יש מקרים נדירים בהם שני בני הזוג מסכימים על תנאי הגירושין שלהם ואין להם חילוקי דעות, ולכן הם יכולים להגיש בקשה לגירושין לבית המשפט וללכת כל אחד לדרכו.

עבור רוב הזוגות, בעיקר כאלה שכבר צברו רכוש ויש להם ילדים, הסכם גירושין יכול להיות דרך טובה לסיים את הנישואין בדרך הכי טובה עבורם ועבור הילדים שלהם. המטרה של הסכם גירושין הוא למנוע מחלוקות משפטיות ארוכות ומתסכלות כדי שבני הזוג יוכלו להתחיל פרק חדש בחייהם, עם מינימום תלונות ותסכולים - ובעיקר עם יחסים טובים, או לפחות סבירים, עם בני זוגם לשעבר (חשוב במיוחד כשיש ילדים משותפים).

מאחר והסכם גירושין הוא מסמך חוקי ומחייב, חשוב לנסח אותו בליווי צמוד של עורך דין מומחה לתחום הסכמי גירושין, ולא לחתום על שום דבר לפני התייעצות. בסופו של דבר, ההחלטה אם לעשות הסכם גירושין היא החלטה אישית, ותלויה במערכת היחסים בין בני הזוג, במורכבות חלוקת הרכוש והנכסים ביניהם, בנכונות שלהם לקבל את הסכם המשמורות על הילדים, גובה דמי המזונות ועוד.

טיפים חשובים לפני שעורכים הסכם גירושין

חשוב להתייעץ עם עורך דין גירושין מנוסה לפני חתימה על הסכם גירושין. עורך הדין יוכל לעזור לכם להבין את הזכויות שלכם ולהבטיח שאתם מקבלים את ההסכם הטוב ביותר עבורכם.

חשוב לנסות להגיע להסכם בהסכמה עם בן הזוג שלכם, כי זו הדרך היחידה בעצם לשמור על יחסים טובים עם בני הזוג שעומדים להיות חלק מהחיים שלכם למרות הגירושין, בגלל הילדים המשותפים. אם אתם לא מצליחים להגיע להסכם שמקובל על שניכם, כדאי לפנות לגישור ולנסות דרכו להגיע להסכמות. השאירו את בית המשפט כמוצא אחרון.

ישנם שני סוגים עיקריים של הסכמי גירושין: הסכם גירושין רגיל שקובע את תנאי הגירושין, ויכול להיות בהסכמה או במחלוקת (שנפתרת בגישור או בבית משפט). ויש גם הסכם גירושין הדדי, שבו בני הזוג מסכימים על הכל, הרכוש והאחריות על הילדים, ולא זקוקים להתערבות חיצונית.

משרד עורכי דין יגאל אבידן ואח', בן יהודה 2, קומה ב' ירושלים. 02-7855-577

משרד עורכי דין יגאל אבידן ואחרים, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully