וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע לא כדאי להגיש בעצמכם תביעה לביטוח לאומי במקרה של תאונת עבודה?

בשיתוף zap משפטי

6.12.2023 / 13:50

ההתנהלות מול ביטוח לאומי בהגשת תביעה בגין תאונת עבודה חייבת להיות מדויקת, ובליווי עורך דין - אחרת, אתם עלולים להסתכן בכך שלא תקבלו את הפיצוי המקסימלי - עו"ד יוסי גבע, מסביר מדוע זה כל-כך קריטי להיעזר בעורך דין במקרה זה

תאונת עבודה. ShutterStock
"תפקיד עורך הדין הוא לא רק לשלוח את הטפסים וזהו"/ShutterStock

"הגיע אלי אדם, שייצג את עצמו בוועדה של ביטוח לאומי, לאחר שנפגע בתאונת עבודה", מספר עו"ד יוסי גבע. "תפסתי את הראש, ואמרתי לו שהוא היה יכול לקבל אחוזי נכות הרבה יותר גבוהים ביחס למצבו - הגשתי עבורו ערער, והועדה אכן שינתה את חוות הדעת. אבל חבל על כל תהליך הערער, אם הוא היה מגיע אלי בתחילת התהליך, הוא לא היה צריך לבזבז זמן וכסף נוסף, והוא פשוט היה מקבל את מה שמגיע לו".

מהי ההגדרה של תאונת עבודה?

"תאונת עבודה היא לא רק תאונה שהתרחשה במסגרת הפיזית של העבודה. היא יכולה להיחשב כתאונת עבודה, כל עוד העובד היה בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה - ואם התאונה התרחשה מתוקף תפקידו כנהג, אז היא נחשבת במסגרת העבודה עצמה. ההנחה שתאונת עבודה היא תאונה שהתרחשה בהכרח רק בתוך מקום העבודה היא שגויה.

"היום גם התעמרות בעבודה נחשבת כפגיעה בעבודה. אם אני עובד שסובל מהתעמרות וכתוצאה מכך אני לוקה בחרדות, שכתוצאה מהם אני זקוק לכדורים פסיכיאטרים, ויש תיעודיים לכך, זה כמובן נחשב לפגיעה בעבודה לכל דבר והכול כאמור תלוי בקשר הסיבתי של האירוע

"על פי החוק של ביטוח לאומי - יש לפנות לביטוח הלאומי ולהכיר בתאונה כפגיעה בעבודה סמוך להתרחשות התאונה. ואז, לאחר שהתאונה מוכרת כתאונת עבודה, הדרך סלולה להגשת בקשה לקבלת אחוזי נכות במידת הצורך. במקרים מסוימים מקבלים אחוזי נכות, ובמקרים אחרים ביטוח לאומי מכיר בהם כנכים מאה אחוז, תלוי כמובן במקרה".

לפנייה לעו"ד יוסי גבע באתר זאפ משפטי

הכתבה באדיבות זאפ משפטי

איך עובד התהליך מול ביטוח לאומי?

"הדלת הראשונה נפתחת בזה שהנפגע מגיש תביעה להכרה כנפגע עבודה... לאחר הגשת התביעה, ביטוח לאומי משלם על 90 ימים " דמי פגיעה" , אלו הם ימים שאני קורא להם ימי התאוששות , בהם הנפגע נח בבית "ולא עובד, זאת מבלי שדמי המחלה יקוזזו מהמעסיק. בימים אלו ביטוח לאומי מאפשר לנפגע להשתקם בבית, להירפא, בתקווה שיהיה כשיר לחזור לעבודה לאחר תשעים יום למתכונת העבודה הסדירה. ברגע שתשלום דמי הפגיעה אושר, נפתחת דלת נוספת, של הכרה בנכות - ביטוח לאומי בוחן את הפרמטרים וקובע אחוזי נכות, בהתחלה זמניים, ולאחר מכן קובעים וועדה לקביעת נכות צמיתה"

קביעת אחוזי נכות מסייעת בתביעה אזרחית מול המעסיק

"אם ביטוח לאומי החליט להכיר בנפגע כנכה, ברמת כזו או אחרת, קביעה צמיתה זו תסייע בתביעה אזרחית נגד המעסיק. יחד עם זאת, לא תמיד נכון להגיש תביעה אזרחית במקביל לתביעה של ביטוח לאומי. כי יכול להיות שאם יש לו נכות צמיתה, והביטוח הלאומי מחשיב זאת כאובדן השתכרות עתידי, בתחשיב הנזק הכללי נראה שהתביעה נבלעת - בעקבות כך, ייתכן שלא יהיה לו שווה להגיש תביעה אזרחית".

מה חשוב לדעת לפני הגשת התביעה?

"חשוב לאסוף את הראיות, את מסמכי האירוע באופן מסודר, ואת זה להעביר לעורך הדין, שיראה מה טוב ומה רלוונטי לתביעה. פעמים רבות, אנשים עושים טעויות כשהם מגישים תביעה לביטוח לאומי, מתוך מקום שהם באמת לא מכירים את המערכת".

האם בימי המלחמה יש עיכובים בתביעות ביטוח לאומי?

"ביטוח לאומי עובד בצורה טובה בימים אלו, למרות שהוא פועל במתכונת מצומצמת... אני חייב להודות שביטוח לאומי התעלה על עצמו ביתר שאת. לכן, לא צריך לחשוש להגיש תביעות בימים אלו, ביטוח לאומי מתפקד בצורה מעולה".

למה חשוב להיות מיוצג על ידי עורך דין בתביעות אלו?

"תפקיד עורך הדין הוא לא רק לשלוח את הטפסים וזהו - תפקידו לייצג את הלקוח גם בתוך הוועדות של ביטוח לאומי. בשונה מחברות כאלה ואחרות, המציעות לייצג את נפגעי התאונות מול ביטוח לאומי - הן רק מכינות אותם לוועדה, אבל שולחות אותם להתמודד בעצמם בוועדה עצמה. אני מאמין שבמסגרת הוועדות הללו הלקוח זקוק לעורך דין שייצג אותו, עורך דין שמכיר ונושם את המקרה שלו, שישלוף מסמכים רלוונטיים ושישיג בשבילו את התוצאה הטובה ביותר.

"נתקלתי לא מזמן במקרה של אדם שייצג את עצמו בוועדה, שלא יצא עם התוצאה האופטימלית עבורו מאותה וועדה - הגשנו יחד ערער ותקנו את זה, אבל באמת חבל, אל תייצגו את עצמכם! תיעזרו בעורך דין שילווה אתכם במקרים הרגישים והמורכבים הללו, ושידע להשיג עבורכם את הפיצוי הגבוה ביותר".

עו"ד יוסי גבע. הלל יפה 28, חדרה. 052-7577774

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully