וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונות ממפגעים במרחב הציבורי - מה חשוב לדעת?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 14:22

כולנו שמענו על השכנה שמעדה ברחוב או הנער שהחליק בקניון, אבל לא כולנו מודעים לכך שלכל אדם עובר תאונה במרחב הציבורי מגיע פיצוי

גבר לבוש בחליפה נופל באמצע מסדרון. ShutterStock
"הטלפון הראשון של אותו אדם צריך להיות לעורך דין מומחה בתחום"/ShutterStock

תאונות ממפגעים במרחב הציבורי קורות לא מעט, ובניגוד לסברה שזה קורה בעיקר לאנשים מבוגרים שמועדים ברחוב - תאונות רחוב קורות לכולם - לילדים, לצעירים, ולעובדים במקומות עבודה שונים. תאונה במרחב הציבורי יכולה להיות קלה או קשה מאוד, עם השלכות רבות להמשך. בנוסף, אי אפשר לדעת מראש איך יסתיים תהליך הטיפול בתאונה - לדוגמא, יכול להיות מצב בו שני אנשים בני אותו גיל מועדים מעל אותו מכסה ביוב פתוח, אדם אחד יצא מהתאונה ללא פגע או לכל היותר עם פצע קטן / כאב קל, ואילו השני ישבור את הרגל או היד, יסבול מכאבי גב, לא יוכל ללכת לעבודה ויזדקק לטיפולי פיזיותרפיה רבים כדי להשתקם. הסיבות השונות לעומת הפגיעה קשורות לגובה של המכסה, המהירות של הנפילה, הזווית של הנפילה, סוג הקרקע שמתחת למכסה וכיוון הנפילה - האם אותו אדם נפל על הראש, על הגב, או על הרגליים.

סביר להניח שאותו אדם שעבר את התאונה, לא יחשוב על כל הדברים האלה, בטח לא באותם רגעים. הוא יסבול מכאבים, יהיה קצת מזועזע, וכנראה יחשוב לאן ללכת משם, אם למרפאה, למיון, אם לקרוא למישהו שיבוא לקחת אותו - וכו'.

למען האמת, הטלפון הראשון של אותו אדם צריך להיות לעורך דין מומחה בתחום של תאונות מפגעים במרחב הציבורי, לצורך הפיצוי העתידי מהפציעה. חשוב לחדד את העניין, פיצוי כתוצאה מתאונה במרחב הציבורי הוא לא עניין של סחיטת כספים, אלא כסף שמגיע לכם, ומטרתו להחזיר לכם את כל מה שאתם הולכים להפסיד או כבר הפסדתם, כמו ימי עבודה (או כושר עבודה), כסף עבור טיפולים, רכוש שהושחת בתאונה או טראומה נפשית.

עו"ד מור בוסקילה, מומחה בתאונות עבודה, נזקי גוף ונזקי נזיקין, מי אחראי לפצות אדם שנפצע במרחב הציבורי?

עו"ד מור בוסקילה: "אם אדם עבר תאונה במרחב הציבורי, הוא זכאי לפיצוי מהגורם שאחראי לתאונה. למשל, אם התאונה התרחשה בשטח פרטי, הבעלים של השטח עלול להיות אחראי לתאונה, במיוחד אם הוא לא נקט באמצעי זהירות סבירים כדי למנוע אותה.

אם התאונה התרחשה ברחוב, העירייה או הרשות המקומית צריכים לקחת אחריות על התאונה, כמובן במידה ויוכח שהתאונה נגרמה עקב חוסר טיפול במפגע, כמו למשל בדוגמא של נפילה על מכסה ביוב פתוח.

אם התאונה התרחשה במקום העבודה, או כתוצאה מרשלנות של אדם אחר, הנפגע צריך להוכיח את הנזק שנגרם לו, את הקשר הסיבתי בין התאונה לנזק ואת האחריות של הגורם האחראי לתאונה. פה מבינים את החשיבות של איסוף ראיות בזמן האירוע, או זמן קצר לאחריו".

איך עושים את זה?

עו"ד מור בוסקילה: "העדיפות הראשונה במקרה של פציעה במקום ציבורי היא כמובן להעריך את חומרת הפציעה ולקבל טיפול רפואי בהקדם. יחד עם זאת, חשוב לצלם את המקום בו נפלתם או קרתה לכם התאונה (ועדיף מכמה זוויות שונות), לצלם את האיזור כולו, ולצלם את הפציעה. לאחר הטיפול יש לבקש את הערכת הרופא בכתב ולתייק אותה ביחד עם הצילומים. להגשת תביעה תתבקשו להציג את כל ההוכחות שיש לכם ויוכלו לעזור לכם להוכיח את הטענה לגבי המפגע שגרם לכם לתאונה ולנזקים".

טיפים להתנהלות אחרי תאונה

צלמו הכל - התמונות יהוו ראיה חשובה לצורך התביעה שלכם.

קבלו עדויות מעדי ראייה: אם היו עדי ראייה לתאונה, בקשו מהם את מספר הטלפון שלהם, ובקשו מהם שיתנו עדות לגבי מה שקרה. אתם יכולים להקליט אותם או לבקש את העדות כתובה בוואצאפ, אבל חשוב לא להתמהמה עם זה, כי הם ישכחו מזה לאחר כמה ימים והעדות שלהם היא ראיה חשובה לצורך התביעה שלכם.

שמרו על כל המסמכים הרלוונטיים לתאונה כול דו"ח משטרה אם היה, חשבונות רפואיות, הערכות רפואיות, הזמנת גרר אם היה - וכו'.

לפניה לעו"ד מור בוסקילה באתר זאפ משפטי

הכתבה באדיבות זאפ משפטי

עורך דין מור בוסקילה, איזה סוג פיצוי ניתן לדרוש עבור תאונה במרחב ציבורי?

עו"ד מור בוסקילה: "ניתן לדרוש פיצוי על נזקים גופניים, הוצאות רפואיות ואובדן כושר עבודה, פיצוי עבור הטראומה שעברתם ואם התעוררו בעקבותיה גם דיכאון, חרדה וכו'.

בנוסף, ואם זה רלוונטי, תוכלו לדרוש גם פיצוי על נזק לרכוש, אם נגרם לכם נזק לרכב, לאופניים, נזק לבגדים / תכשיטים וכו'.

לאחר התאונה פנו לעורך דין המתמחה בנזיקין, הוא יעזור לכם לאסוף את הראיות הדרושות להוכחת התביעה שלכם, וייצג אתכם בפני בית המשפט, אם זה יגיע לכדי כך. סביר להניח שרוב הגורמים ינסו להתנער מהתביעה - הן הגורמים הרשמיים האחראיים והן חברות הביטוח, אולי אפילו ינסו לגרום לתאונה להיראות כאילו היא לפחות חלקית באשמתכם - ובכך להפחית או לבטל את הפיצוי המגיע לכם. לכן, חיוני לנהל את התביעה באמצעות עורך דין מומחה לתחום הזה, ולא לנסות 'להסתדר לבד', כי אתם לא תמצו את כל הזכויות שלכם באופן כזה".

מה הם הגורמים לתאונות ממפגעים במרחב הציבורי?

במקום הראשון, איך לא, רשלנות של הגורם האחראי, כמו למשל רשות מקומית שאינה בודקת באופן קבוע את המדרכות בעיר שלה, את עמודי החשמל ועוד.

תחזוקה לקויה שעלולה לייצר מפגעים כמו בור ביוב פתוח שלא נסגר וגורם לאדם שהולך על המדרכה להינגף בו ולהשתטח על המדרכה, מדרגות חלקות מדי ללא מעקה מתאים, ועוד.

קילקול ידי אדם, למשל בני נוער שמשחיתים תמרורים וגורמים להם להתנדנד, שוברים ספסל וגורמים לאדם אחר ליפול ממנו - ועוד.

מה הן סוגי התאונות הנפוצות במרחב הציבורי?

התאונות הנפוצות ביותר אצל הולכי רגל במרחב הציבורי הן נפילות כתוצאה ממדרכות שבורות, מדרכה רטובה, פירות מרקיבים שהצטברו על המדרכה והפכו אותה לחלקה מדי, בורות ביוב פתוחים, מדרגות לא תקינות ועוד.

עו"ד מור בוסקילה, יש לך טיפים איך להימנע מתאונות במרחב הציבורי?

עו"ד מור בוסקילה: "כן, קודם כל תהיו מודעים לסביבה שלכם, ואל תלכו עם הפנים בתוך הטלפון. כשאתם נמצאים במרחב הציבורי, הקדישו תשומת לב לסביבה שלכם. היזהרו מפגעים פוטנציאליים, כגון מדרכות שבורות או בורות ביוב פתוחים.

אם אתם נתקלים במפגע כמו למשל עמוד חשמל שמוציא ניצוצות, מדרכה שבורה או עץ שנראה שעומד ליפול, דווחו עליהם לגורמים הרלוונטיים. סביר להניח שבכך תצילו אנשים אחרים מתאונות."

עו"ד מור בוסקילה. שאר ישוב 6, אשקלון. 053-8095752

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully