וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע חדלות פירעון הוא הפתרון האולטימטיבי לבעלי חובות?

בשיתוף zap משפטי

18.12.2023 / 13:50

עו"ד קרן רפאל המתמחה בחדלות פירעון ושיקום כלכלי, ממשרד עו"ד אדווה אזולאי, מספקת הסבר מקיף

עורכי דין מול מסמך. ShutterStock
"הליך חדלות הפירעון משמש פתרון חומל ויעיל לחייבים העמוסים בחובות עצומים"/ShutterStock

לאור ההשפעה המזיקה על הכנסות העסקים שהביאה עימה המלחמה, עסקים קטנים ובינוניים בעיקר, מוצאים עצמם במצב בו אינם יכולים לעמוד בהתחייבויות כגון תשלומי ספקים, שכר עובדים, שכר דירה והתחייבויות פיננסיות אחרות. כדי להתמודד עם מצוקה זו, אחת האפשרויות העומדות לרשותם הינו הליך חדלות פירעון (מקביל להליך העבר הנקרא "פשיטת רגל") שהינו מנגנון המושרש בחקיקת "חדלות פירעון ושיקום כלכלי-2018". הליך זה מאפשר לחייבים לנהל אורח חיים תקין, מסודר ונעים יותר שבסופו עשוי להוביל לסילוק מלא או חלקי של חובותיהם הכוללים. לאחר הגשת הבקשה להליך חדלות פירעון, בית המשפט יבחן האם החייב יכולים לקבל הפטר מלא, או חלקי מהחוב. כתוצאה מכך, הם יכולים לצאת לחיים חדשים לקראת יציבות פיננסית. עו"ד קרן רפאל, מבהירה את ההכרח לעסקים ויחידים הנקלעים למצוקה כלכלית.

עו"ד קרן רפאל. יח"צ,
עו"ד קרן רפאל/יח"צ

יש פיתרון, הוא קיים

עו"ד רפאל, ממשרד עו"ד אדווה אזולאי, מאשרת כי מאז כניסתה של תקופת הקורונה חל זינוק משמעותי בהליכי חדלות הפירעון. הליכים אלה משמשים מוצא אחרון לאנשים העומדים בפני נסיבות קשות. מטרתם היא לספק אמצעי הגנה הדומה למיגון מטריה מפני תביעות נושים. הסערה הכלכלית והפוליטית הנובעת מהמצב הפוליטי והצבאי השורר השפיעה קשות על הכנסותיהם של עסקים רבים, והובילה לסגירת מפעלים קטנים וגדולים כאחד. לאור נסיבות אלו, מומלץ מאוד לעסקים הנפגעים לפעול בהליך חדלות הפירעון, שכן הינו אמצעי לקבלת סיוע כלכלי ולהקל על שיקומם.

מהם הקריטריונים לקבלת הפטר?

"הקריטריונים לקבלת הפטר מלא או חלקי מחובות אינם נקבעים בוודאות מוחלטת. כדי להיות זכאי לסעד כאמור, על החייב להוכיח כי ההוצאות עולות על הכנסתו וכי על אף מאמציו אין ביכולתם לפרוע את חובותיו. מטבע הדברים, אנשים בעלי הכנסה משכר מינימום ומספר רב של תלויים נוטים יותר לעמוד בקריטריונים בהשוואה ליחיד וצעיר עם כושר השתכרות גבוה יותר. במהלך תקופה של כ-18 חודשים, נבחנים יכולות ופוטנציאל החזר של החייב של החייב. אם ייקבע כי החייב אינו מסוגל לפרוע את חובותיו למרות עבודתו הקשה, ניתן להעניק לו סיוע בתשלומים מלאים או חלקיים. חשוב לציין כי ניתנת התחשבות מיוחדת במבוגרים שאינם מסוגלים לעסוק בעבודה בשכר".

מהם יתרונות ההליך?

"ההליך מציע מספר יתרונות: ראשית, הוא מספק הזדמנות להתחלה חדשה ולחופש כלכלי, ומאפשרת לאנשים לפרוק עול ממשקל החובות המצטברים שעלולים להטריד אותם במשך שנים. הקלה זו חשובה במיוחד עבור מי שנשאו את חובותיהם במשך עשרות שנים, שאינם בטוחים כיצד לנווט את המורכבות של גביית חובות והליכי משפט. ההליך מציע גם סיוע מעשי, כגון הקלת צעדים פיננסיים כמו פתיחת חשבון בנק. חייבים שייתכן ועמדו בפני פעולות הוצאה לפועל או תיקים שיזמו נושים יכולים למצוא פתרון באמצעות הליך חדלות הפירעון. בנוסף, ההליך מביא שקט נפשי לאנשים, ומאפשר להם לחזור לסדר כלכלי ולהתנהל בצורה מאורגנת ומובנית יותר. בסך הכל, הליך חדלות הפירעון מציע הזדמנות לחיים חדשים והתחלה חדשה עבור אנשים במצוקה כלכלית".

הכתבה באדיבות Zap משפטי

לפנייה למשרד עורכי דין אדווה אזולאי דרך Zap משפטי

על אילו סכומים אנו מדברים?

"במסגרת הליך חדלות הפירעון, (שקלים). לגבי חובות עד 150,000 ₪ יכולים חייבים לפנות להליך של חדלות פירעון דרך רשות האכיפה והגבייה. במידה והחוב עולה על 150,000 ₪, חייבים לפנות להליך של חדלות פירעון באמצעות בית המשפט".

החשיבות לייצוג משפטי

"ישנה חשיבות מכרעת לפנייה לייצוג משפטי בעת הפנייה להליך (חדלות פירעון). התקשרות עם עורך דין מספקת מומחיות והכוונה שלא תסולא בפז לאורך כל התהליך. עורכי דין בעלי ידע מעמיק בדיני חדלות פירעון, תקנות והליכי בית המשפט, המבטיחים כי זכויות החייב מוגנות וכי הם מקבלים את התוצאה הטובה ביותר. עורך הדין יכול לנווט במורכבות המערכת המשפטית, להכין ולהגיש את התיעוד הדרוש בצורה מדויקת ולטעון בשם החייב במהלך ההליכים בבית המשפט. יתרה מכך, עורך הדין יכול לספק ייעוץ אסטרטגי, להעריך את מצבו הפיננסי של החייב ולבחון חלופות פוטנציאליות או אפשרויות משא ומתן שאולי לא יהיו גלויות לאדם ללא מומחיות משפטית. על ידי עבודה עם עורך דין, חייבים יכולים להגדיל במידה ניכרת את הסיכויים להצלחת התהליך, תוך ייעול ההטבות וההזדמנויות העומדות לרשותם".

כמה זמן נמשך ההליך?

"ההליך נמשך בדרך כלל משך של כשנה וחצי עד שנתיים. במהלך תקופה זו, מצבו הכלכלי של החייב מוערך באופן יסודי, ומתקבלת קביעה לגבי הפטר מחובותיו. חשוב לציין כי ההליך אינו נושא עוד את אותה סטיגמה כפי שעשתה פשיטת רגל בעבר. כיום המדינה פונה לחייבים בצורה טיפולית וחברתית, במטרה לסייע להם בסילוק חובותיהם והתחלה מחדש. במציאות הנוכחית, חייבים לשעבר שסיימו את ההליך השיגו בהצלחה אישורי משכנתא, ניהלו את נכסיהם, ניהלו חשבונות בנק תקינים ועוד. לאחר פרק זמן מסוים, כל זכר להליך נמחק, מה שמאפשר לאנשים להתקדם במלואו עם חייהם".

לסיכום

"הליך חדלות הפירעון משמש פתרון חומל ויעיל לחייבים העמוסים בחובות עצומים ובחששות כלכליים, ומציע התחלה חדשה, המאפשרת לחייבים להשיל מעליהם את משקלם הכלכליים ולצאת לחיים חדשים ומשופרים. כעו"ד העוסקת בתחום אני מחויבת לספק את הליווי והתמיכה הטובים ביותר לאורך כל התהליך, מהשלבים הראשונים ועד לקבלת ההפטר המיוחל. יחד ננווט את הליך חדלות הפירעון, נוודא שהחייב יקבל את הסיוע הדרוש וישיג את התוצאה הטובה ביותר. בנחישות ובניהול נכון מתחיל המסע לחיים חדשים וטובים יותר".

משרד עו"ד אדוה אזולאי. ההגנה 13, קומה 2, משרד 205, ראשון לציון. 050-3000078

בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully