וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צאצאים לניצולי שואה? אולי אתם זכאים לדרכון גרמני

בשיתוף zap משפטי

27.2.2024 / 7:30

מדוע כל כך הרבה ישראלים מגישים כעת בקשה לקבלת דרכון גרמני? ד"ר יובל חן, אחד מעורכי הדין הבולטים והמובילים בישראל בתחום הוצאת אזרחות גרמנית, מסביר

דרכון גרמני. ShutterStock
"מוגשות אלפי תביעות בשנה וגרמניה לא ציפתה למספר התביעות העצום"/ShutterStock

מספר האנשים המבקשים אזרחות גרמנית ודרכון גרמני נסק דרמטית בשנתיים האחרונות. ביקשנו מד"ר יובל חן, אחד מעורכי הדין הבולטים והמובילים בישראל בתחום הוצאת אזרחות גרמנית, עם ניסיון של 27 שנים בתחום וטיפול באלפי אלפי בקשות לאזרחות גרמנית, להסביר מה הסיבות לכך, מה התנאים לקבלת אזרחות גרמנית ומדוע ממהרים כעת אלפי אנשים להגיש בקשות לדרכון גרמני.

עוה"ד ד"ר חן, מה ההבדל דרכון גרמני ואזרחות גרמנית?

הדרכון הוא תעודת מסע. על מנת לקבל דרכון גרמני, יש לקבל אזרחות גרמנית.

מדוע גדל כל כך מספר האנשים המבקשים אזרחות גרמנית או דרכון גרמני?

משנת 2018 ואילך ניתנו בביהמ"ש העליון בגרמניה מספר פסקי דין ובשנת 2021 חוקק בגרמניה חוק אזרחות חדש. פסקי הדין הללו והחוק החדש בגרמניה הגדילו דרמטית את מעגל הזכאים לאזרחות גרמנית.

כן, אבל מה בדיוק השתנה, מאז פסקי הדין ושהחוק החדש בגרמניה?

בעבר, התנאי המרכזי לקבלת אזרחות גרמנית היה להוכיח קשר דם לנרדף שהייתה לו אזרחות גרמנית. לפי המצב המשפטי היום, אין צורך להוכיח אזרחות גרמנית של הנרדף, אלא הדגש הוא על נרדפות, היכן הנרדף היה תושב קבע ועוד מספר תנאים.

לא כל כך הבנתי. האם המשמעות היא שצאצאים של ניצולי השואה למשל מפולין, מרומניה, מאוקראינה ומליטא יכולים לקבל היום אזרחות גרמנית?

אי אפשר לענות על כך בצורה פשוטה של כן ולא. הדבר תלוי בשורה של תנאים. קיימים מספר תנאים נוקשים, כמו מקום הלידה, מה היה מרכז החיים של הנרדף, מתי הוא עזב את אירופה, למה הוא עזב ועוד שורת תנאים, שהיריעה קצרה מלפרט.

צאצאי נרדפי השואה מבינים, כי מדובר כעת על הזדמנות נדירה לקבל אזרחות גרמנית ולכן הם ממהרים להגיש בקשות. לנו למשל, יש אין סוף לקוחות גם מחוץ לישראל.

מדוע ממהרים ומדוע הזדמנות פז?

כי מוגשות אלפי תביעות בשנה וגרמניה לא ציפתה למספר התביעות העצום. ההנחה היא שבעתיד הקרוב או הרחוק יותר יוקשחו התנאים.

איך מתחילים, איך אדע לבחור מי עוה"ד המתאים לטפל בעניין? הרי באינטרנט שורה של עורכי דין וכול אחד כותב על עצמו שהוא "מומחה".

ההליך לקבלת אזרחות גרמנית הוא הליך משפטי. הוא מתנהל רק לפי החוקים של גרמניה ולא של ישראל. לא נדרש עו"ד שלמד את החוקים של ישראל, אלא עו"ד שלמד בפקולטה למשפטים בגרמניה את חוקי האזרחות של גרמניה, אחרת קיים סיכוי שההליך עלול להיכשל וגרמניה תדחה את הבקשה לאזרחות גרמנית.

הסיבה, שהאינטרנט מוצף "במומחים", שמצטלמים עם דגלי גרמניה או עם דרכון גרמני, היא כדי לייצר אצל הקורא רושם, שהמומחה הוא בעל בקיאות בחוקי האזרחות של גרמניה, אותה הוא רכש באוניברסיטה בגרמניה.

לבדיקת זכאות לדרכון גרמני

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-9374954 או במייל hen@yuval-ra.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

אני חייב להדגיש שהלקוח בישראל מאד נבון. לפני שהוא משווה תעריפי שכר טרחה, הוא לא מתבייש, אלא שואל את עוה"ד שאלה פשוטה וחשובה מאד: "האם למדת אי פעם בפקולטה למשפטים בגרמניה חוקי אזרחות גרמנית?"

האם החשיבות של לימודי המשפטים בגרמניה כ"כ גורלית להצלחת ההליך או בגלל שאתה למדת 12 שנים משפטים בגרמניה, אתה כמובן ממליץ לפנות רק לעו"ד עם רקע של לימודי משפטים בגרמניה?

נניח והשכן היה תובע אותך. האם היית ניגש לעורך דין שלא מבין את החוקים כדי שייצג אותך? מה הסיכוי של עו"ד לנצח במשפט, אם הוא לא מבין את החוקים ואת הדקויות? איך בדיוק עו"ד מישראל, שלא מבין את חוקי האזרחות בגרמניה יידע להתמודד עם אנשי המקצוע הנוקשים במשרד הפנים הגרמני?

תיקח את המקרה ההפוך: מה הסיכוי של עו"ד מגרמניה, שלא למד בישראל משפטים, להוציא ללקוח שלו אזרחות ישראלית?

האם יש לך דוגמאות קונקרטיות?

הכי פשוט: ראה רק בשנה האחרונה, כמה עורכי דין מישראל ולקוחות אחרים שלנו התחילו אצל "מומחה" שלא מכיר את החוקים בגרמניה, עזבו, הגיעו אלינו וכתבו בגוגל, על החשיבות לקבל ליווי משפטי, אבל רק מעו"ד שלמד את חוקי האזרחות בגרמניה.

האם אתה יכול להצביע על הצלחות שלך לפי החוק החדש?

האדם הראשון בישראל שקיבל אזרחות גרמנית, למרות שהוריו לא היו מגרמניה, אלא מה שמכונה "אוסט יודן", היה פרופסור לרפואה מירושלים. הוא פנה אלינו באוקטובר 2021 ו 4 חודשים מאוחר יותר קיבל את האזרחות הגרמנית.

הפעם השנייה הייתה, כאשר משפחה בת 47 נפשות קיבלה אזרחות גרמנית לפי החוק החדש. מאחר ומעולם לא קיבלו כל כך הרבה אנשים ממשפחה אחת את האזרחות הגרמנית, השגריר הגרמני בעצמו העניק למשפחה את האזרחות הגרמנית.

מה פרק הזמן עד לקבלת החלטה של גרמניה?

פרק הזמן הוא פונקציה של מספר משתנים, כמו איכות התביעה, המסמכים ההיסטוריים שאותרו באירופה כדי להוכיח את הטענות, העומס בגרמניה, אופן ההגשה וכדומה. מאז יצא החוק החדש היו לנו מאות מקרים של קבלת החלטה מגרמניה בתוך חודשים ספורים בלבד.

ליצירת קשר עם עו"ד יובל חן, ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 073-7841833 או במייל hen@yuval-ra.com

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully