וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי גם אתם זכאים לאחת האזרחויות המבוקשות ביותר

עו"ד דניאל הרשקו, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 9:16

מי זכאי לאזרחות רומנית והאם כל מי שנולד ברומניה זכאי לקבל אותה? כאן תקבלו את כל התשובות

דרכון רומני. ShutterStock
אין מנוס, אלא להגיש בקשה מתאימה לרשויות המוסמכות ברומניה/ShutterStock

האזרחות הרומנית הפכה בשנים האחרונות להיות אחת מהאזרחויות המבוקשות ביותר. מי זכאי לה? האם ניתן ''לדלג'' על דורות ואיך יוצאים לדרך? עו"ד דניאל הרשקו מסביר.

לכאורה, כל מי שנולד ברומניה אמור להיות "אוטומטית" אזרח רומני. בפועל, לא כל מי שעלה מרומניה רשום כיום במרשמים הרומנים כאזרח רומני. לא כל מי שמחזיק בתעודת לידה רומנית או מי שמוציאים לו כיום מהעירייה ברומניה את תעודת הלידה שלו נחשב אזרח רומני. הדבר היחיד שאפשר ללמוד מתעודת הלידה, בהעדר רישום מפורש על גבי תעודת הלידה באשר לאזרחותו (לעיתים רחוקות רשום על גבי תעודת הלידה עצמה כי אזרחותו נשללה), הוא כי אותו אדם נולד ברומניה, הא ותו לא.

מכאן עולה השאלה, איך יודעים אם יש אזרחות או אין אזרחות? התשובה הפשוטה היא: אין מנוס, אלא להגיש בקשה מתאימה לרשויות המוסמכות ברומניה לבדיקת סטטוס האזרחות. אין קסמים ואין שום מערכת ממוחשבת לבדיקה עצמאית. רק תשובה רשמית בכתב של הרשויות המוסמכות ברומניה מחייבת וכל השאר הינו בגדר ניחושים והשערות חסרות כל תוקף.

לחצו כאן לפניה לעו"ד דניאל הרשקו

הכתבה באדיבות Zap משפטי

לאתר של עו"ד דניאל הרשקו ב-Zap משפטי

ניתן לחלק את יוצאי רומניה לשלוש קבוצות:

· קבוצה אחת: אנשים שלא נלקחה אזרחותם. מדובר בעיקר בעולים שעלו בשנים 1950-1952, 1965-1967 ובחלק משנות השבעים והשמונים. החל משנת 1988 או בסמוך לכך לא נלקחה עוד אזרחותם של יוצאי רומניה.

· קבוצה שנייה: אנשים שנשללה אזרחותם שלא לבקשתם. מדובר בעיקר בעולים שברחו מרומניה בצורה לא חוקית בשנים 1948-1949 וכן שיצאו מרומניה בשנות ה- 30 והם לא מזוהים כיום במערכת הרומנית כאזרחים.

· קבוצה שלישית: אנשים שהכריחו אותם לוותר על האזרחות כתנאי לאישור עלייתם ארצה. מדובר בעיקר בעולים שיצאו מרומניה בצורה חוקית עם תעודת מעבר (certificatde calatorie) בשנים 1957-1964 (חלק מהעולים שיצאו לקראת סוף שנת 1964 לא הוכרחו לוותר על אזרחותם).

חשוב לדעת כי ראשית, יש לבצע בדיקת סטטוס אזרחות מאחר ותמיד קיימים יוצאים מן הכלל. שנית, שלוש הקבוצות זכאיות כיום לקבלת אזרחות רומנית, אלא שההליך לקבלת האזרחות שונה.

בקבוצה הראשונה, שלא נשללה אזרחותם, הם נחשבים לאזרחים ללא צורך בנקיטת כל הליך נוסף של "התאזרחות" - כך גם לגבי כל צאצאיהם. כל הצאצאים של מי שלא נשללה אזרחותו- ילדים, נכדים, נינים וכיוצ"ב זכאים "אוטומטית" לאזרחות ובמהות, כל שהם צריכים לעשות לצורך קבלת האזרחות, הוא לפנות לרשויות הרומניות ולהוכיח כי הם אכן צאצאים של אותו אדם שנולד ברומניה ולא נשללה אזרחותו. אין כל מגבלת דורות לקבוצה זו.

רוצים לבדוק זכאות לאזרחות רומנית? צרו קשר עם עו"ד דניאל הרשקו בטלפון: 053-2704953

בקבוצות השניה והשלישית, הכוללות את אלו שנשללה אזרחותם, בין כי ברחו, בין כי הכריחו אותם לחתום שהם מוותרים על האזרחות ובין כי הם לא רשומים כאזרחים, גם הם זכאים לקבלת אזרחות, אלא שלצורך כך עליהם לפנות לרשות האזרחות הלאומית- ANC (Autoritatea Națională pentru Cetățenie) בבקשה להשבת אזרחותם. לחברי קבוצות אלו קיימת הגבלה עד דור הנכדים, כלומר, הנכדים וילדיהם הקטינים הם האחרונים שזכאים לקבל אזרחות על סמך הסבא.

האם ניתן לדלג על דורות?

התשובה היא כן. ניתן לדלג על דורות ואין חובה כי הסבא למשל ישיב את אזרחותו על מנת שהבן או הנכד יהיה זכאי לאזרחות. לא רק שאין חובה כזאת, אלא שאפילו הסבא ינקוט בהליך הלא קצר של השבת אזרחותו, הדבר לא יועיל לבנו והבן יצטרך להגיש ולנהל מאפס את בקשת אזרחותו.

אתם ודאי שואלים את עצמכם, למה זה כך? כאשר הבן נולד, אביו לא היה אזרח רומני ולכן אין זה משנה כלל אם הוא השיב לעצמו או לא השיב לעצמו את האזרחות. נכון למצב המשפטי כיום, כל דור עומד בפני עצמו ואין כל תלות האחד בשני. לפיכך, אם הסבא בן ה- 80 לא מוצא כל תועלת אישית בקבלת אזרחות רומנית, אין חובה שבדין, אשר מחייבת אותו, להשיב את אזרחותו כתנאי להקניית אזרחות לצאצאיו. לילדיו ולנכדיו קיימת זכות עצמאית משלהם לבקש ולקבל אזרחות רומנית.

דניאל הרשקו. ברק שקד,
דניאל הרשקו/ברק שקד
חסכו לעצמכם זמן, כאב ראש, עוגמת נפש ולעיתים נזקים בלתי הפיכים. פנו אך ורק לעורך דין ונוטריון בישראל, דובר וקורא את השפה הרומנית

מקרה לדוגמה

מגבלת הדורות נעצרת ולא חלה עוד כאשר לנכדים נולדו ילדים לאחר שהנכדים קיבלו כבר את אזרחותם הרומנית על סמך הסבא או הסבתא. הדוגמה הבאה תעשה לכם סדר בדברים:

· סבא יצחק נולד ברומניה ועלה לישראל בשנת 1948. אזרחותו הרומנית נשללה. הסבא לא פעל כלל להשבת אזרחותו ואינו מעוניין בדרכון רומני.

· הנכד עמית (הדור האחרון שזכאי לקבל אזרחות רומנית על סמך סבא יצחק), הוציא אזרחות ודרכון רומני בשנת 2021. כפי שאמרנו לעיל, לצורך קבלת האזרחות לא נדרש היה כי גם סבא יצחק יוציא אזרחות רומנית.

· בשנת 2023 (כאשר הנכד עמית הוא כבר אזרח רומני משנת 2021), נולד לעמית ילד בשם איתי, שהוא הנין של סבא יצחק.

במקרה שכזה, איתי, כמו גם כל מי שיוולד בעתיד לעמית ולאיתי, זכאים אוטומטית לקבלת אזרחות רומנית ואין זה משנה כלל ועיקר מכוח מתי וכיצד קיבל הנכד עמית את אזרחותו והאם הוא הסתמך על סבו או על אביו. בנו איתי וכל שאר הילדים שייוולדו לו יהיו תמיד זכאים לאזרחות רומנית, כמו גם כל מי שיוולד לילדי הנינים, ללא כל מגבלת דורות.

לא לחכות לגיל 18

נקודה חשובה שיש לשים אליה לב היא כי במקרה שבו לא תדאגו לאזרחות רומנית לנכד והוא יגיע לגיל 18 מבלי שיסדיר את אזרחותו הרומנית, תיפסק עבורו, לעולם ועד, האפשרות לקבלת אזרחות רומנית וכל מי שיוולד לאחר מכן לעולם לא יהיה זכאי לקבלת דרכון רומני. אם נחזור לדוגמא כאן, שימו לב כי אילו עמית, נכדו של סבא יצחק, שנשללה אזרחותו, לא היה מקבל אזרחות רומנית, בנו איתי, כמו גם כל מי שיוולד לאיתי, לעולם לא היו יכולים לקבל אזרחות רומנית לאור מגבלת הדורות כאשר מסתמכים על מי שאזרחותו נשללה.

לעומת זאת, אם דואגים שלנכד תהיה אזרחות רומנית, כל מי שיוולד לאחר מכן יהיה אוטומטית, במהות, אזרח. לפיכך, קיימת חשיבות יתרה לדאוג כי לכל הפחות הנכדים בקבוצות השניה והשלישית יקבלו אזרחות רומנית, לפני שיש להם ילדים משלהם.

אל תוותרו על עו''ד מומחה באזרחות רומנית

ההתעסקות מול הרשויות הרומניות, עמוסות הבירוקרטיה, דורשת ידע משפטי ומיומנות רבה. חסכו לעצמכם זמן, כאב ראש, עוגמת נפש ולעיתים נזקים בלתי הפיכים. פנו אך ורק לעורך דין ונוטריון בישראל, דובר וקורא את השפה הרומנית, אשר מומחה ומתמחה באזרחות רומנית. האם במקרה של צורך לעבור ניתוח חלילה, תפנו למנתח מוביל או תתלו את יהבכם בסניטר, אפילו אם יהיה זה סניטר מנוסה? כמובן שלא.

למידע נוסף אל תהססו לפנות למשרד עורכי דין ונוטריון רומני דניאל הרשקו.

טל':03-5613156; נייד: 0544-481100

לאתר>>

daniel@hpr-law.co.il

עו"ד דניאל הרשקו, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully