וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך: מדוע חשוב לערוך את המסמך דווקא עכשיו?

בשיתוף zap משפטי

25.2.2024 / 7:24

מתקפת ה-7 באוקטובר, הרעידה את הקרקע של כולנו - ההפתעה, והאכזריות של אותה מתקפה חידדה את ההבנה כי העתיד אינו צפוי - בהקשר זה, רבים מבקשים לערוך מסמך "ייפוי כוח מתמשך". עו"ד רויטל בן ארי, מסבירה הכול על המסמך ועל החשיבות שלו בימים אלו

עורכי דין מול מסמך. ShutterStock
עריכת ייפוי כוח מתמשך נותנת לאדם תחושת שליטה ורוגע/ShutterStock

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי חשוב, המאפשר לאדם לתכנן מראש את עתידו למקרה שלא יוכל עוד לקבל החלטות בעצמו. על ידי ייפוי כוח מתמשך, אדם יכול להגן על עצמו מפני מצבים עתידיים שבהם הוא עלול להיות חסר ישע. באמצעות ייפוי כוח מתמשך, האדם בוחר אדם אחר שיפעל בשמו ויקבל החלטות עבורו בתחומים שונים, כמו בריאות, כספים ורכוש. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לשמור על אוטונומיה אישית גם כשהוא אינו מסוגל עוד לבטא את רצונותיו. עו"ד רויטל בן ארי, מסבירה את חשיבות המסמך, וגם - מדוע בימים אלו מסמך זה הפך רלוונטי מתמיד?

עו"ד רויטל בן ארי. יח"צ,
עו"ד רויטל בן ארי/יח"צ

עבור איזה מצבים חשוב לערוך את המסמך?

"יש מצבים בריאותיים רבים, בעקבותיהם אדם עלול להפוך לסיעודי. כמו למשל, מחלות כמו אלצהיימר, דמנציה או לאחר תאונה או מחלה שגרמה לפגיעה קוגניטיבית. ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף רק כאשר אדם מאבד את כשירותו המשפטית ומאפשר למי שמונה לנהל עבורו את ענייניו. אנשים שעברו טראומה או חשים חרדה לגבי העתיד, רוצים לדעת שאם יאבדו את יכולתם לנהל את חייהם וענייניהם, מישהו שהם בחרו וסומכים עליו ידאג להם.

עריכת ייפוי כוח מתמשך נותנת לאדם תחושת שליטה ורוגע, לדעת שגם אם מצבו הבריאותי ידרדר, העניינים האישיים שלו יטופלו על ידי אדם שהוא בחר וסומך עליו. המסמך מאפשר לאדם להכתיב מראש איך ירצה שינוהלו חייו עד יום מותו גם אם יאבד את כשירותו. זו הזדמנות להביע את רצונותיו ולנסות לשמר ככל האפשר את איכות חייו גם במצב של אובדן כשירות".

לפנייה לעו"ד רויטל בן ארי באמצעות אתר Zap משפטי

הכתבה באדיבות ZAP משפטי

באילו תחומי חיים המסמך מתמקד?

"המסמך כולל שלושה תחומים עיקריים:

• עניינים אישיים - מי יטפל בצרכים האישיים כמו מגורים, היגיינה, ביגוד, תרבות ופנאי.
• עניינים רכושניים - מי ינהל את הרכוש, החיסכונות והנכסים.
• עניינים רפואיים - מי יקבל החלטות רפואיות כמו טיפול, אשפוז וסוף החיים.

ניתן לכלול גם הנחיות מקדימות לגבי רצונות ספציפיים בתחומים אלה. למשל, היכן לגור, איזה טיפול רפואי לקבל או לסרב לו, מיהם האנשים שרוצים להימנע ממגע איתם ועוד. מיופה הכוח הוא האדם שממונה בייפוי הכוח לנהל את העניינים. תפקידו לפקח ולוודא שמימוש הייפוי עומד בקנה אחד עם ההנחיות והרצון של מייפה הכוח. מיופה הכוח יכול להיות בן משפחה או חבר קרוב אך גם אדם אחר שאינו קרוב למייפה הכוח אך הוא סומך עליו ורוצה שינהל עבורו את ענייניו".

מהם היתרונות של ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך מעניק מספר יתרונות חשובים:

• בחירת אפוטרופוס - אפשרות בחירת האפוטרופוס, לעומת מינוי אפוטרופוס על ידי בית משפט שעלול למנות אדם שמייפה הכוח לא היה בוחר בעצמו.
• שמירה על רצונותיו של האדם - יכולת להביע את הרצונות ולנסות לשמר את איכות ואורח החיים שאליו היה רגיל גם במצב של אובדן כשירות.
• צוואת חיים - ייפוי כוח מתמשך נחשב לצוואה שפועלת בחייו של האדם, בניגוד לצוואה רגילה שנכנסת לתוקף רק לאחר המוות.
• מניעת עיכובים ובירוקרטיה- ייפוי הכוח נכנס לתוקף מיד כשאדם מאבד כשירות, בניגוד לתהליך מינוי אפוטרופוס שדורש פנייה לבית משפט ועלול לגרום לעיכובים בטיפול בענייני האדם.
• חסכון בעלויות - תהליך מינוי אפוטרופוס כרוך בעלויות משפטיות גבוהות שנחסכות בייפוי כוח מתמשך.

בשורה התחתונה, בימים מאתגרים אלה, חשוב לדאוג לעצמנו ולבני משפחתנו. עריכת ייפוי כוח מתמשך מבטיחה שרצונות האדם ימומשו גם אם יאבד את כשירותו המשפטית. ייפוי כוח מתמשך נותן תחושת שליטה וביטחון שהעניינים יטופלו על ידי אדם מהימן שנבחר אישית על ידי מייפה הכוח. בנוסף, המסמך מאפשר להביע מראש את הרצונות לגבי סוג הטיפול האישי, הרפואי והרכושי המבוקש ובכך לנסות ולשמר את איכות החיים.

עו"ד רויטל בן ארי, הרצל 81, נהריה. 052-4632527

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully