וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההשלכות של עריקות מצה"ל ומה משפיע על העונש?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 9:24

מהי עבירת עריקות, אילו סוגי עבירות קיימים ואיך מתמודדים מול מערכת המשפט הצבאית? עו"ד אביעד רייפר, המתמחה בדין הצבאי והפלילי, הגיע לאולפן וואלה! כדי לעשות סדר בנושא

בווידאו: עו"ד אביעד רייפר מסביר על עריקות באולפן וואלה!/עריכה: זיו שטיינר

העונשים בצבא על עריקות מצה"ל משתנים בהתאם לחומרת העבירה. מהי בכלל עבירת עריקות ומה משפיע על חומרת הענישה? עו"ד אביעד רייפר, המתמחה בדין הצבאי והפלילי הגיע לאולפן וואלה! כדי להסביר על הנושא בהרחבה.

מהי עריקות מצה"ל?

"מי שנעדר משירותו הצבאי ללא רשות לפרק זמן מסוים. בנוסף, יש מספר קטגוריות שעליהן אפרט - מלש"ב שלא התייצב ליום גיוסו מוגדר כמשתמט גיוס, שבשלבים מאוחרים יותר מוגדרים כעריקים. הקטגוריה השנייה היא עריקי בקו"ם - כאלו שכן התייצבו ליום הגיוס, אך בסופו של דבר בחרו לעזוב. קטגוריה שלישית נוגעת בעריקי שירות סדיר - חייל שנעדר משירותו למעלה מ-21 יום. הקטגוריה הרביעית היא עריקי מילואים - חייל שקיבל זימון למילואים ולא התייצב, הוא יוגדר כעריק אחרי 20 ימים".

מה צפוי לעריק עם סיום העריקות שלו?

"עריק ייענש כתלות בנסיבות, שכוללות את אורך העריקות, הגורמים שהביאו אליה ועוד אי אלו נסיבות שמשפיעות על העונש. כל מי שמוגש נגדו כתב אישום בבית דין צבאי צפוי לרישום פלילי, להליכים ארוכים יותר ושהות ארוכה יותר בכלא".

איך מתייחסים לחיילי מילואים בזמן מלחמה?

"בתקופת המלחמה יש התייחסות אחרת לעריקים. אנשי מילואים מצאו את עצמם בבעיה רצינית. לא כולם יכלו לעזוב הכול ולהתגייס, אבל אין עם מי לדבר או להתווכח - הם חייבים להתייצב למלחמה. ההתייחסות הכללית של צה"ל לאנשי מילואים היא עם טיפת סלחנות, אך למרות זאת מצופה מהם להתייצב ומי שלא עושה זאת עלול למצוא את עצמו מוגדר כעריק ואפילו מואשם בבית דין צבאי".

כיצד עורך דין יכול לסייע לעריק?

"עורך דין מנוסה ומקצועי שזה התפקיד שלו יכול לסייע לעריק עוד לפני שהוא עריק. אני מכיר כאלו שעוד לפני שהתגייסו החליטו להיות עריקים, ואז כשהם מתייעצים איתי הם מקבלים תמונה מלאה על המצב המשפטי שאליו הם נכנסים אם הם יחליטו לעשות זאת".

רוצים לשמוע עוד על הנושא? צפו בדבריו המלאים ל עו"ד רייפר בנגן שלמעלה.

זקוקים לסנגור צבאי? פנו לעו"ד אביעד רייפר, טלפון: 052-2692484

לפנייה לעו"ד רייפר באמצעות אתר ZAP משפטי

הכתבה באדיבות ZAP משפטי

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • עריקות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully