וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תמיד נצטרך לשלם את הכתובה בהליך של גירושין?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 15:30

מה קורה אם חתמנו על סכום כתובה גבוה ואין באפשרותנו לשלמו? עו"ד ומגשר מתן גור, ממשרד עוה"ד בר גור, עושה סדר

כתובה. ShutterStock
הכתובה עצמה מכילה כמה מרכיבים והם עיקר הכתובה, תוספת לכתובה ונדוניה/ShutterStock

טקס החתונה לפעמים גורם לנו לעשות דברים שאנחנו אחר מצטערים עליהם, בוודאי במידה ואנחנו מתגרשים. כך למשל, גברים רבים מבקשים "להוכיח" את אהבתם לכלה הטרייה וחותמים על סכום כתובה גבוה. כתובה היא למעשה חוזה כתוב בין החתן לבין הכלה, אך מה קורה במידה ובני הזוג מתגרשים? האם על הגבר לשלם לאישה את כתובתה? לדברי עו"ד ומגשר מתן גור, ממשרד עוה"ד בר גור, התשובה לכך היא מורכבת, והיא תלויה בגורמים שונים. "שאלה שחוזרת על עצמה המון במשרדנו", מודה עו"ד גור,"היא מה קורה במידה והגבר חתם על כתובה גבוהה מאוד ולא התכוון לכך, האם עליו לשלם אותה במלואה?".

אם למשל מדובר במיליון שקלים, האם הוא חייב לשלם את כל הסכום הזה?

עו"ד גור: "ראשית נבין שכאשר מדברים על תשלום כתובה כשמונחת תביעת גירושין בפני בית הדין הרבני, הוא יבדוק מי למעשה הגורם לפירוק התא המשפחתי, האיש או האישה. ככל והאישה היא האחראית, המשמעות היא שהיא ככל הנראה תפסיד את כתובתה".

לדברי עו"ד גור, בטרם משיבים על השאלה האם כן או לא נשלם את סכום הכתובה, חשוב להבין מה מטרתה של הכתבה בכלל. "הכתובה", הוא מסביר, משרתת שתי מטרות. מטרה ראשונה היא דאגה לביטחון הכלכלי של האישה במקרה שהיא התאלמנה. המטרה השנייה, ואולי קצת מפתיעה, היא להקשות על הליך הגירושין ולהימנע ממצב שבגלל מריבה זמנית הבעל יהיה מעוניין לגרש את אשתו".

לפי עו"ד גור, הכתובה עצמה מכילה כמה מרכיבים והם עיקר הכתובה, תוספת לכתובה ונדוניה. עיקר הכתובה הוא למעשה סכום מינימלי קבוע אותו כל גבר מתחייב לשלם לאשתו עם הגירושין. תוספת כתובה, היא מה שכולנו מגדירים כ"סכום הכתובה", כלומר הסכום אותו הגבר בוחר לשלם. למעשה, היום תוספת הכתובה הפכה לחלק די סטנדרטי בכתובה.

"חשוב לציין", מדגיש עו"ד גור, "כאשר תוספת הכתובה גבוהה בצורה יוצאת דופן מבלי שאין לה מהיכן להיפרע, הגישה בביתי הדין הרבניים היא שאין לחייב את הבעל בתשלום מלא של תוספת הכתובה".

הכתבה באדיבות Zap משפטי

לפנייה למשרד עו"ד בר גור בעמוד שלו ב-Zap משפטי

לעמוד הפייסבוק של משרד עו"ד בר-גור ושות'

לעמוד האינסטגרם של משרד עו"ד בר-גור ושות'

זקוקים לעו"ד לענייני משפחה? פנו כאן או בטלפונים הבאים: 077-8052623, 050-4666432 למשרד עורכי הדין בר-גור ושות'.

עו"ד גור מביא כדוגמא פסק דין מוכר וידוע שנידון בבית הדין הרבני הגדול 887669/1. "במקרה הזה", הוא אומר, "התחייב גבר לשלם לאשתו סכום של 18,000,000 שקלים. בית הדין לא ביטל את תשלום כל תוספת הכתובה, אלא חייבו בסכום חלופי של 120,000 שקלים בלבד".

האם ישנם מקרים בהם הגבר לא ישלם את סכום הכתובה?

עו"ד גור: "בהחלט כן, יש מקרים בהם האישה אינה זכאית לכתובתה. בין היתר, מדובר על מקרים שבהם האישה בגדה בגבר בעת שהייתה נשואה לו, והכוונה היא הן לבגידה עם גבר והן לבגידה עם אישה. גם במקרה שהאישה מורדת בבעלה ומסרבת לקיים עימו יחסי אישות היא אינה זכאית לכתובתה. בנוסף, אם הוכח כי האשה נקטה באלימות (פיזית או מילולית קשה) כלפי בעלה , או במקרה שהאישה פתחה את תיק הגירושין במטרה להביא לפירוק התא המשפחתי היא אינה זכאית לתשלום הכתובה. בפירוט העילות לפסילת הזכאות לכתובה ישנו גם סעיף ולפיו במידה והאישה הכשילה במזיד את בעלה מלקיים את מצוות הדת, היא לא תקבל את הסכום. ישנן עילות נוספות, אך אלו העיקריות שבהן".

משרד עו"ד בר גור ייצגו לאחרונה בתיק גירושין בו האישה הכתה את בעלה באופן רציף והטילה עליו אימה במשך שנים. "התיק", משחזר עו"ד גור,"הובא לפתחו של בית הדין הרבי שם התבקשנו להוכיח את טענותינו, לצערנו הבעל לא פנה למשטרה ואין תיעוד של תלונות. אך הבעל שהיה מסודר, שמר במשך שנים את סיכומיו הרפואיים שהתקבלו מבתי החולים ומקופות החולים, שם צוינו תלונותיו (סדק בצלעות, פנס בעין, חבורות). מכיוון שהיה מצבור של שנים של תיעוד רפואי, בית הדין קיבל את טענתינו והאישה הפסידה את כתובתה".

עו"ד גור נזכר במקרה נוסף שהתנהל במשרד, ובמרכזו הליך גירושין מכוער. "הגבר", מספר עו"ד גור, "טען מראשית הדרך כי אשתו בגדה בו במשך שנים וניהלה רומן, מניסיון של כמה תיקים - כאשר יש תחושה לאחד מבני הזוג שבן זוגו בוגד, יש מקום לחקירה בעניין, לאחר שהוכחנו בראיות חד משמעיות כי אכן נכון הדבר והאישה אכן בגדה בבעלה, בית הדין למסקנה כי היא אכן בגדה בבעל ולכן אינה זכאית לכתובתהוהאישה הפסידה את מלוא כתובתה".

מה דין הכתובה כאשר שני בני הזוג רוצים להתגרש?

עו"ד גור: "במידה ושני בני הזוג אינם רוצים את המשך חיי הנישואין, הגדרתם בבתי הדין הוא 'מורדים זה על זה', כלומר שני בני הזוג מורדים ואינם רוצים לחיות זה עם זה בלא שהקולר יהיה תלוי בצווארו של מי מהצדדים. במקרה זה האישה תהיה זכאית לעיקר הכתובה אך האישה לא תהיה זכאית לקבל תוספת כתובה".

אם כן, כתובה היא אמנם חוזה משפטי שהבעל מחויב לקיימו, אולם ביצועו בפועל תלוי בהתנהגות ובנסיבותיו של כל מקרה ומקרה. "לכן", מסכם עו"ד גור,"לפני שממהרים לפתוח בהליך גירושין יש לבדוק ולוודא שיש בידיך את כל הראיות אשר גם יהוו עילת גירושין חזקה ומוכחת וגם ראיות מוכחות המצדיקות פטור מתשלום הכתובה".

משרד עו"ד בר, ז'בוטינסקי 9, בני ברק. 050-4666432

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • כתובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully