וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוברים במכס? כל מה שצריך לדעת על המסלול הירוק והמסלול האדום

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 16:19

על אף המלחמה, ישראלים רבים צפויים לעבור בנתב"ג במהלך חופשת הפסח וינצלו את ימי החג לבילוי מעבר לים. עו"ד יפעת בוסטוס בן דוד מסבירה כיצד תחזרו עם הקניות מבלי להסתבך במכס

שדה תעופה נתב"ג נוסעים טיסה. ShutterStock
חשוב להכיר את ההבדלים בין מסלולי המכס/ShutterStock

כבר יותר מחמישה חודשים שישראל שרויה במלחמה, והסוף עוד לא נראה באופק. למרות המצב הביטחוני הרגיש, ישראלים רבים מתכננים לעבור בנתב"ג במהלך חופשת הפסח, ויבלו את ימי החג מעבר לים. בין אם מדובר ב"חופשת התאווררות" ובין אם מדובר בבילוי משפחתי נדרש, החופשה, כך נראה, במרחק שבועות ספורים. עו"ד יפעת בוסטוס בן דוד, מומחית לדין המסחרי, מסבירה את כל מה שצריך לדעת על המכס בעת הכניסה והיציאה מישראל, ועונה על השאלות החשובות הנוגעות למעברים במסלול האדום ובמסלול הירוק.

לדברי עו"ד בוסטוס בן דוד, אף שרובנו עברנו לא פעם ולא פעמיים בשדה התעופה בישראל, הן ביציאה לחו"ל והן בחזרה, לא תמיד ברורים ההבדלים בין המסלול הירוק לבין המסלול האדום במכס. "ההבדלים ביניהם", היא אומרת, "חשובים להבנה, על מנת שלא נסתבך עם רשויות המס ונצהיר על הרכוש שלנו בהתאם לחוק. לא פעם, אנשים מוצאים עצמם נחקרים על ידי אנשי המכס מבלי בכלל שידעו שעשו משהו לא בסדר, וזה חבל".

נתחיל מההתחלה, למה יש בכלל מסלול ירוק ומסלול אדום?

עו"ד בן דוד בוסטוס: "בכניסה לנתב"ג ישנם שני מסלולים - מסלול ירוק ומסלול אדום, הם נבדלים ביניהם ברכוש שעימו מגיע הנוסע. נוסע שברשותו רק חפצים הפטורים מתשלום מסים יעבור במסלול הירוק ואילו נוסע שיש ברשותו רכוש המחויב בהצהרה - יפנה למסלול האדום. ראוי לציין ולהדגיש כי מי שיש בליבו ספק לגבי הרכוש שברשותו עדיף שיעבור במסלול האדום".

על אילו מוצרים צריך להצהיר בכניסה לישראל?

עו"ד בוסטוס בן דוד: "מעבר במסלול האדום מחייב הצהרה על כל החפצים שהביא עימו הנוסע. במידה והנוסעת או הנוסע הביאו עימם חפצים כמו כלי עבודה מיטלטלים, ציוד צלילה, אופניים חשמליים, מחשב אישי חדש ועוד, חייבים להצהיר על כך בכניסתם לישראל".

אילו מוצרים פטורים מתשלום מסים בכניסה לישראל?

עו"ד בוסטוס בן דוד: "בעיני רשות המסים כניסה לישראל דרך המסלול הירוק נחשבת כהצהרה לכך שאתם נושאים עמכם רק חפצים מותרים ובכמויות מותרות בלבד. לפי רשות המסים פירוט המוצרים שאין צורך להצהיר עליהם הם הלבשה, הנעלה וצורכי טואלט אישיים מהסוגים ובכמויות שנהוג להביא כמטען יד של נוסעים. בנוסף, ניתן להכניס משקאות ויינות בכמות מסוימת - משקה חריף עד 1 ליטר ויין עד 2 ליטר, תמרוקים ובשמים עד רבע ליטר לכל אדם שנכנס, טבק על צורותיו עד 200 סיגריות. במידה והנוסע או הנוסעת מבקשים להביא עמם חפצים נוספים לשימוש עצמאי או כמתנה לאדם אחר, ניתן להכניס רק חפצים שערכם עד 200 דולר".

ואם אנחנו מספר בני משפחה, האם נוכל להביא מתנה אחת גדולה בשווי 600 דולר?

עו"ד בוסטוס בן דוד: "התשובה לכך היא לא. רשות המסים אינה מאשרת 'צירוף זכויות של מספר נכנסים לקבלת פטור לגבי חפץ שערכו מעל 200 דולר. בנוסף במידה וערכו של החפץ שאתם מייבאים עולה על 200 דולר, לא תוכלו לקבל פטור על 200 דולר ולשלם מסים על ההפרש, אלא תחויבו בתשלום המסים על ערכו המלא של החפץ".

מה לגבי מזון? האם מותר להעבירו במסלול הירוק?

עו"ד בוסטוס בן דוד: "רשות המסים מאפשרת הכנסת סוגי מזון במסגרת הסכום המותר, כלומר 200 דולר. התנאי הוא שהמשקל הכולל של המזון הוא עד 3 קילוגרם, ושמשקלו של כל סוג מזון לא יעלה על קילוגרם".

ומה לגבי רכוש שיצאתי איתו מהארץ?

עו"ד בוסטוס בן דוד: "עם חפצים משומשים ניתן לעבור במסלול הירוק ואין צורך להצהיר עליהם במסלול האדום. כאן, ניתן להעביר מכונת כתיבה, מצלמה, מצלמת וידאו, מחשב אישי, טלוויזיה, מקליט צליל, משקפת, תכשיטים אישיים, עגלת ילדים, ציוד מחנאות ואפילו אוהל או זוג אופניים. התנאי הוא כמובן שמדובר בחפצים ומיטלטלים משומשים וגם שיצאתם איתם מישראל. לגבי חלק מהחפצים תידרשו על ידי פקיד המכס להפקיד ערבות בגובה המסים החלים, מסים אלו יוחזרו לכם רק עם הוצאת החפצים לחו"ל".

האם יש חפצים שצריך לקבל אישור מראש כדי להביאם לישראל?

עו"ד בוסטוס בן דוד: "בהחלט כן. ישנם חפצים שמצריכים אישור של הרשויות המוסמכות. למשל, במידה ותרצו לייבא לישראל קורקינט חשמלי, תצטרכו לקבל מראש אישור ממשרד התחבורה לכך. ייבוא של צמחים מותנה באישור של משרד החקלאות וייבוא של רחפן מותנה באישור משרד התקשורת ורשות התעופה".

לדברי עו"ד בוסטוס בן דוד, על מנת שתוכלו לחזור בראש שקט מהחופשה, חשוב שעל מוצרים מסוימים נדווח כבר ביציאה מנתב"ג. "אדם שנושא עימו חפצים שווים מעל הסכום המותר, כלומר מעל 200 דולר, ובכוונתו להוציא אותם מישראל ולשוב עימם בהמשך, כדאי שידווח על כך לפקיד המכס באולם היוצאים ולשם כך קיים טופס מכס מיוחד. בכניסה לישראל תציגו את הטופס לפקיד המכס וכך לא תחויבו בתשלום מסים".

מה קורה אם למרות הכל אני לא יודע באיזה מסלול לעבור, אדום או ירוק?

עו"ד בוסטוס בן דוד: "בכל מקרה של ספק באיזה מסלול עליכם לעבור, מומלץ ועדיף לפנות למסלול האדום".

אם עברתי במסלול הירוק ונתפסתי עם רכוש שהייתי אמור להצהיר עליו, מה צפוי לקרות לי?

עו"ד בוסטוס בן דוד: "אדם שייבא חפצים וכמויות שאינם פטורים מתשלום מס ולא הצהיר על כך במסלול האדום הוא למעשה עובר על החוק ומבצע עבירה. הענישה במקרים אלו היא דרך קנס מנהלי ואף העמדה לדין. בנוסף, רשאי המכס לחלט את המוצרים לטובת המדינה. במקרים של חילוט, רשות המסים עשויה להציע לאדם שנתפס לשלם כופר כסף תמורת קבלת המוצרים בחזרה".

עו"ד בוסטוס בן דוד מדגישה עוד כי מי שלא הצהיר על רכוש נדרש ונתפס במעבר המכס, מומלץ שיפנה לייעוץ של איש מקצוע, המתמחה בדיני המכס. לדבריה, התנהלות נכונה מול רשויות המס והמכס, יכולה להוביל לסנקציות קלות יותר ובכלל להליך מהיר יותר. "כמובן שכל מקרה הוא לגופו, וצריך לבחון את הנסיבות בכל אירוע, אבל ישנן פעמים שבהם כדאי לסיים בצורה מהירה ויעילה את הסיפור ולא להמתין להעמדה לדין, להליך שהוא למעשה פלילי, כמו גם ההרשעה והענישה בסופו. כולנו עושים טעויות, זה ברור, ולא תמיד הכוונה היא לרמות את המערכת או את קופת המדינה. לצד זאת, חשוב שנדע את החוק וכך נצמצם למינימום את הסיכוי לטעות ולהיתפס".

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס - משרד עורכי דין בכתובת לוחמי הגטאות 38 בנהריה.

משרד העוסק במגוון תחומים מהמשפט האזרחי :משפחה, חדלות פירעון, ביטוח לאומי, מקרקעין ונזיקין ובתחומי המשפט המסחרי- הבינלאומי והמכס בשיתוף עם עו"ד איתן דוידוב עו"ד ונוטריון עומר ווגנר.

קיימת אפשרות לשירות משפטי מרחוק באופן מקוון לרבות חתימה דיגיטלית על מסמכים ופגישות זום /וידאו . לפרטים נוספים , התקשרו:

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס. נייד: 055-9787961 משרד : 04-8483188 | לאתר

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • מכס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully