וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם "התסמונת" המשפטית הזו משמשת ככלי לניצול נשים?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 28.3.2024 / 11:18

בשנים האחרונות יש מאבק נרחב לטיפול בתסמונת "הניכור ההורי", אך קולות הנשמעים כעת בעולם טוענים כי מדובר בכלי לניגוח בנשים. עו"ד ירדן שלומי, בעלת משרד בוטיק לייצוג בתחום דיני משפחה ומרכז גישור, מסבירה מדוע אותם קולות מסיתים אותנו מהעיקר

זוג צעיר במהלך פגישה אצל מטפל. ShutterStock
תופעת הניכור ההורי מתרחשת כאשר אחד ההורים מסית את ילדיו כנגד ההורי השני/ShutterStock

תסמונת 'הניכור הורי', הינה תופעה שבמסגרתה אחד ההורים מסית את הילדים נגד ההורה השני ופועל אקטיבית לפגיעה בקשר איתו, הפכה בשנים האחרונות לסוגייה המדאיגה ביותר בתחום דיני המשפחה. הסכנה הטמונה בפגיעה בקשר שבין ההורה לילד, הנזק שנגרם לילד לטווח הקצר והארוך, כמו גם השימוש בילד ככלי להשגת מטרות בהליכי רכוש, בסוגיית המזונות ולפעמים גם כאמצעי נקם הפעילו נורות אדומים במערכת המשפט שהתגייסה למאבק בתופעה.

אולם לצד הקולות האלו נשמעים כעת ברחבי העולם קולות אחרים, אלה הטוענים כי השיח יצא מפרופורציה וכי מדובר בכלי המאפשר פגיעה ואלימות בנשים. עו"ד ירדן שלומי, העוסקת בתחום דיני המשפחה ומי שמסייעת ומלווה הורים שנפלו קורבן לתופעת הניכור, אומרת כי אותם קולות מסיתים אותנו מהעיקר. "תופעה של ניכור הורי", היא אומרת, "עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך להורה המנוכר, לילדיו ובכלל לקשר ביניהם, לא רק עכשיו אלא לכל החיים. אם לא נפעל באופן מיידי ובתקיפות במקרים של ניכור הורי, התוצאה תהיה עגומה".

תופעת הניכור ההורי מתרחשת כאשר אחד ההורים מסית את ילדיו כנגד ההורי השני. במקרים הקשים ניתק הקשר בין ההורה המנוכר לבין הילד, לפעמים גם לצמיתות. אף שהתופעה הזו ככל הנראה הייתה קיימת מאז ומעולם, היא תוארה לראשונה בספרות המקצועית במהלך שנות ה-80 ובעשור האחרון הפכה למדוברת במיוחד בתחום דיני המשפחה בישראל.

לפני מספר שנים, לאור שכיחותה של התופעה, הוחלט בהנהלת בתי המשפט על מתווה ייחודי לטיפול במקרים של ניכור הורי, כולל שופט ייעודי אליו מופנים אותם המקרים במחוז מרכז. לצד זאת, הלכה וגברה המגמה של החמרת הסנקציות, בעיקר כלכליות, על הורים מנכרים.

פנו לעו"ד ירדן שלומי באתר ZAP משפטי

הכתבה באדיבות ZAP משפטי

לדברי עו"ד שלומי, כמי שמלווה הורים הסובלים מהסתה של ההורה השני כלפיהם, מקרים של ניכור הורי מצריכים התנהלות מהירה ועמידה קשוחה אל מול הצד השני. "זמן הוא קריטי במקרים של ניכור הורי", היא אומרת, "שכן, ככל שעובר הזמן ההסתה נמשכת, ואף גוברת, וככל שנמתין לפני שנפעל היקף הנזק גדל גם הוא".

ירדן שלומי. נתי חדד,
ירדן שלומי/נתי חדד

אילו סנקציות עומדות בפני הורה מנכר?

עו"ד שלומי: "במקרים מסוימים יכול בית המשפט להטיל סנקציות כלכליות, בחלק מהמקרים על חשבון דמי המזונות המשולמים. העובדה היא כי במרבית המקרים ההורה המנכר הוא ההורה המשמורן, ומשכך, ברוב הפעמים מדובר באם. לכן, הפגיעה היא בדמי המזונות וגם בשלב מסוים, בהתאם לחומרת המקרה, יכולה לבוא גם לידי ביטוי בהעברת החזקה על הילדים".

לצד המאבק בתופעה המכוערת והמסוכנת, צצים קולות הטוענים לכך שניכור הורי הוא בכלל כלי שרת בידי גברים על מנת להמשיך ולנצל נשים או להפגין כלפיהם אלימות. כך, למשל, בדו"ח של הנציגה המיוחדת של האו"ם לנושא אלימות נגד נשים וילדות ממאי 2023, נקבע כי ניצול לרעה של המונח "ניכור הורי" מאפשר פגיעה בנשים וילדים ומטשטש טענות על אלימות במשפחה. לפי הדו"ח, בתי המשפט מקבלים יתר על המידה טענות של גברים לניכור הורים מעבר לנדרש, ובכך מאפשרים, בחלק מהמקרים, המשך אלימות של הגבר כלפי "האם המנכרת" וילדיה. הכוונה היא למקרים שבהם האישה מונעת מהאב מפגש עם הילדים מחשש לאלימות. מסקנתה של כותבת הדו"ח הייתה כי יש לבחון כל מקרה לגופו, בהתאם לראיות וכי יש להעביר את השופטים העוסקים בנושא הכשרה ייחודית.

אל הדו"ח הזה מצטרפת מחאה נוספת, שעושה גלים בקנדה. במסגרת זו, קואליציה של נשים פמיניסטיות מארגונים ברחבי המדינה, קוראת לממשל לבצע רפורמות בתחום הגירושין ולאסור על השימוש במונח "ניכור הורי" בדיונים הקשורים לדיני המשפחה. "מונח סקסיסטי ותיאוריה חסרת ביסוס מדעי", טוענות הנשים, כאשר גם הן סבורות כי השימוש במונח מאפשר המשך אלימות בתא המשפחתי והצבת הילדים תחת סכנה של ממש בשל כך.

"מהניסיון שלי", אומרת עו"ד שלומי, "אכן, עורכי דין רבים עושים שימוש במושג שלא לצורך, עד שלעיתים נדמה כי מדובר בסיסמה שהפכה להיות שגורה בפיהם בכל תיק ותיק באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המציאות. לא כל מקרה של סרבנות או קשיי קשר בין הורה לילד הוא מקרה של ניכור הורי, תופעת הניכור ההורי היא הקיצון של ספקטרום רחב מאוד של מקרים. בשימוש הזה נובע מבורות, לא כל עורך דין מכיר את תחום דיני המשפחה על בוריו בוודאי שלא מקרים של ניכור הורי שדורשים יידע ספציפי וניסיון בעבודה מול בתי המשפט ואנשי מקצוע העוסקים בתחם זה. על אף השימוש המוטעה במושג וניסיונות (לעיתים ציניים) להטעות את בתי המשפט והטענות של ארגוני נשים כאלה ואחרים שמקרים מסוימים מוצדקות, תופעה ניכור הורי קיימת ובעלי ידע ספציפי בתחום יידעו לזהות את המאפיינים בקלות יחסית. תופעת הניכור ההורי הינה תופעה מסוכנת ביותר שמוגדרת כהתעללות נפשית בילד לכל דבר ועניין ובמקרים שבהם קיימת יש כורח וחשיבות לפעול באופן מיידי ומדויק, ועלינו כחברה מתוקנת להמשיך ולהיאבק בה, עד שתכחד".

לא יכול להיות שמישהו עושה במונח הזה שימוש ציני?

עו"ד שלומי: "תמיד יש מקרים שבשוליים ולכל כלל יש יוצא מהכלל. אבל המקרים שאני הייתי עדה להם במסגרת הליווי המשפטי שאני מספקת, מציגים תמונה אחרת לגמרי. תמונה שבמסגרתה אבות ואימהות איבדו את הקשר עם הילדים שלהם, גם אם לא נהגו באלימות מכל סוג שהיא, גם כאשר מדובר בהורים אחראיים ומטיבים. פגיעה במאבק נגד ניכור הורי היא פגיעה באותם ילדים ובקשר שלהם עם כל אחד מהוריהם. מגיע לכל ילד קשר טוב עם שני ההורים ללא קשר למגדר ויותר מכך, האינטרס כאן הוא טובת הילד וקשר עם ההורה שלו הוא קשר חשוב וחיוני ואסור לפגוע בו".

אז מה צריך לעשות?

עו"ד שלומי: "אני סבורה שצריך להמשיך במאבק נגד התופעה ולהמשיך במגמת ההחמרה של הסנקציות כלפי ההורה המנכר. הרתעה וענישה זו הדרך להילחם, וכמובן שחשוב לפעול כמה שיותר מהר בכדי להפחית את הנזק וכמובן לבחון כל מקרה לגופו".

עו"ד ירדן שלומי. שדרות גושן 51, קריית מוצקין. 053-9345869

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully