וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו סימן מסחר והאם יכול להיות שהוא שווה לכם כסף?

ד"ר ועו"ד מיכל סגל ארנולד, בשיתוף zap משפטי

28.3.2024 / 11:15

כאשר חושבים על פתיחת עסק או חברה חדשה, כדאי להשקיע מחשבה בנוגע לסימן מסחר לעסק - סימן שנוצר כדי שהלקוח ידע ממי הוא קונה את השירות או המוצר

סימן מסחר. ShutterStock
המשמעות של רישום סימן מסחר, בניגוד לסימן שאינו רשום, היא שהחוק מגן על בעלי סימן המסחר הרשומים ורק הם יכולים להשתמש בסימן המסחר הרשום על שמם/ShutterStock

סימן מסחר יכולים לרשום אנשים פרטיים, עסקים, חברות וגם רשויות פורמאליות. באמצעותו לקוחות יכולים לזהות מוצרים ושירותים של עסקים וחברות ספציפיים. סימן מסחר יכול להיות שם החברה, לוגו, סלוגן, שם דומיין ואפילו צליל או ריח ייחודי. יש סימני מסחר המכילים מילים בלבד (למשל "האגן דאז") ויש מעוצבים - אדידס, YES, HOT, , גוצ'י, פנדי, סטימצקי, צומת ספרים, BMW ורבים אחרים בכל תחומי המסחר.

המשמעות של רישום סימן מסחר, בניגוד לסימן שאינו רשום, היא שהחוק מגן על בעלי סימן המסחר הרשומים ורק הם יכולים להשתמש בסימן המסחר הרשום על שמם. מי שמשתמש בסימן מסחר, בוודאי סימן מסחר מפורסם, ללא רשות, לרוב ייתבע בידי החברה שבידיה הזכויות לסימן הרשום, ולרוב ייאלץ לשלם פיצויים לאותה החברה.

סימני המסחר נוצרו בראש ובראשונה כדי להגן על לקוחות בתחום התרופות והאוכל לתינוקות שביקשו לדעת שמוצרים אלה בטוחים לשימוש. במשך הזמן בעלי סימני המסחר למדו להשתמש בהם כדי לפתח ולהגן על המוניטין של העסק וליצור הבחנה בין המתחרים.

לפניה לד"ר ועו"ד מיכל סגל ארנולד באתר ZAP משפטי

הכתבה באדיבות ZAP משפטי

בעלות על סימן מסחר יכולה להיות של אדם או של חברה. סימן מסחר צריך לחדש כל עשר שנים, הוא עניין טריטוריאלי, כלומר צריך לרשום אותו בכל מדינה בה מעוניינים להיות מוכרים כבעלי הסימן. סימני מסחר וותיקים כוללים מותגים כמו קוקה קולה, לגו, נייק ומרצדס. שימו לב כי גם גיבורי ''מארוול'', דמויות של דיסני ואפילו התינוק של במבה נרשמו כסימני מסחר.

מה ההבדל בין בעלות חברה על סימן מסחר לבין בעלות פרטית?

בעלות חברה על סימן מסחר פירושה שהחברה רשומה כבעלת הסימן בפנקס סימני המסחר. משמעות הדבר היא שהחברה מחזיקה בזכויות הבלעדיות בשימוש בסימן, ביחס למוצרים או שירותים ספציפיים ואף אחד אחר לא יכול להשתמש בסימן זה.

בעלות פרטית על סימן מסחר פירושה שאדם פרטי רשום כבעל הסימן בפנקס סימני המסחר. לבעלים הפרטי יש שליטה מלאה על אופן השימוש בסימן ועל אופן ניהול המוניטין שלו.

מה היתרונות ברישום סימן מסחר?

חשוב לדעת כי סימן מסחר רשום יכול להוות יתרון תחרותי משמעותי ולסייע לעסק לבלוט בשוק. יתרון נוסף הוא הגנה משפטית: רישום סימן מסחר מעניק לבעליו זכות בלעדית לשימוש בסימן ביחס למוצרים או שירותים ספציפיים. בנוסף, עם סימן מסחר ניתן למנוע הטעיה של הצרכנים, אשר עלולים לחשוב שמוצר מסוים שייך לחברה אחרת. יתרון מובהק נוסף הוא האפשרות לקבל פיצויים במקרה של הפרת סימן מסחר רשום, אז בעל הסימן רשאי לתבוע פיצויים מהעסק או האדם או החברה שהפרה אותו. תביעות אלה אפשר לנהל בבתי המשפט האזרחיים אך גם בבתי הדין של רשם סימני המסחר במשרד הפטנטים.

מה לעשות אם נכנסים לשותפות?

כניסה לשותפות עשויה להשפיע באופן משמעותי על זכויותיכם בסימן מסחר. על ידי ביצוע התהליכים הנכונים ותכנון מקדים, ניתן להגן על זכויות אלו וליצור שותפות ברורה, בהירה ומוצלחת, קודם כל באמצעות הסכם שותפים או מייסדים.

חשוב להגדיר מראש בכתב מי יהיה בעל הזכויות בסימן המסחר וחשוב לעשות זאת במסגרת הסכם שותפות שבו ייקבע, בין היתר מי רשום כבעל הסימן, כיצד יתנהל השימוש בסימן ומה יקרה במקרה של סיום השותפות.

הגדרת הבעלות בסימן המסחר בכניסה לשותפות מחייבת מענה לשאלות רבות, כמו למשל: האם הסימן יישאר רשום על שם השותף שהביא אותו? האם השותף שמביא את סימן המסחר בבעלותו יעביר אותו לבעלות החברה החדשה או השותפות? כמה זה שווה והאם השותף הזה יקבל תמורה בעד העברה זאת? האם תוקם חברה חדשה שתירשם כבעלת הסימן ?האם הבעלות תהיה שווה בין השותפים? האם תהיה חלוקת בעלות בהתאם להשקעה של כל שותף? האם כל השותפים יהיו רשאים להשתמש בסימן באופן אישי? האם השימוש בסימן יהיה מוגבל לתחומים מסוימים? מי יהיה אחראי על עיצוב ועדכון המותג? באיזה אופן יתקבלו החלטות בנוגע לשימוש בסימן? מי יהיה אחראי על הגנה מפני הפרות? האם ייעשה שימוש בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני קניין רוחני? כיצד יתנהלו הליכים משפטיים במקרה של הפרה? במקרה של פירוק או עזיבת השותף שהביא את סימן המסחר - האם הוא ייקח את הסימן איתו והבעלות הרשמית תעבור אליו? ומה יקרה למוניטין המקושר לסימן המסחר?

לאור זאת, חשוב להגדיר מראש את אופן הבעלות בסימן המסחר ולקבוע האם וכיצד תחולק בין השותפים או שתעבור לחברה, לכן עליכם לערוך הסכם שותפות כתוב שיסדיר את כל ההיבטים המשפטיים והכלכליים של השותפות, לרבות: הגדרת בעלות בסימן המסחר, הגדרת שימוש בסימן המסחר, הגנה על סימן המסחר, פתרון סכסוכים בנוגע לסימן המסחר ותנאי פרישה מהשותפות.
שימו לב: חשוב לערוך את ההסכם בליווי עורך דין המתמחה בדיני קניין רוחני.

האם כדאי לחדש את סימן המסחר?

רישום סימן מסחר תקף לעשור וניתן לחדש את הרישום לתקופות נוספות של 10 שנים בכל פעם, בכפוף לתשלום אגרת חידוש (784 ₪ נכון לפרסום מועד המאמר). מומלץ לחדש את הרישום באופן קבוע, על מנת להגן על זכויותיכם בסימן המסחר ולמנוע מאחרים להשתמש בו ללא רשות.

טיפ: לעתים נראה כי אין שימוש בסימן המסחר ולא כדאי לחדש כי '' חבל על הכסף" וכדומה, אך באופן כללי וכעצה רחבה כדאי לשמור על סימן מסחר רשום וכדאי באופן כללי לחדשו. החידוש זול מרישום סימן מסחר חדש והוא אוטומטי עם התשלום. אם יש מוניטין כלשהו בסימן המסחר כדאי לשמור עליו, אפילו כהשקעה שאפשר יהיה למכור אותה בהמשך. יש כללים לסימני מסחר אך יש גם תנודות ואופנות אחרות. על סימן מחסר רשום שומרים.

למי פונים לצורך רישום וחידוש סימן מסחר או הגנה מפני מפרים?

מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני קניין רוחני לפני ביצוע פעולות משפטיות הקשורות לסימן מסחר. עורכת דין מיכל סגל ארנולד, עוסקת בתחום הקניין הרוחני וזכויות היוצרים כבר יותר מ 15 שנה. בנוסף, משרדה עוסק בהליכי רישום סימן מסחרי בישראל וברחבי העולם, כמו גם בהליכים משפטיים לפי פקודת סימני מסחר.

ד"ר מיכל סגל ארנולד, עו"ד ומגשרת, מתמחה בדיני תאגידים וקניין רוחני, מפתחת שיטת CTC.

טלפון: 0505210755

michal@segalarnold.com

ד"ר ועו"ד מיכל סגל ארנולד, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully