וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע חשוב לערוך צוואה הדדית בין בני זוג?

עו"ד ונוטריון גיא יקותיאל, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 15.4.2024 / 15:25

צוואה הדדית מאפשרת ביטוי רצון משותף של בני זוג לגבי חלוקת רכושם לאחר מותם - הסכמה הדדית זו חשובה במיוחד כאשר בני הזוג מביאים איתם לזוגיות רכוש נפרד, ילדים מנישואים קודמים או רצונות ספציפיים לגבי גורל רכושם לאחר לכתם

צוואה בגיל צעיר, חותמים על צוואה. ShutterStock
ישנן מספר סיבות משמעותיות מדוע חשוב לערוך צוואה הדדית/ShutterStock

צוואה הדדית בין בני זוג מתבצעת כאשר השניים מבקשים לסדר את הנכסים, הילדים, הנכדים ושאר ההוראות הקשורות לחיים שלהם, אחרי מותם. ישנן מספר סיבות משמעותיות מדוע חשוב לערוך צוואה הדדית בין בני זוג ובמאמר הבא תקבלו תשובות לשאלות המרכזיות בנושא.

ראשית, חשוב להבין כי צוואה הדדית תורמת להבטחת הביטחון הכלכלי של בן הזוג הנותר. ביטחון זה נובע מהבטחת קבלת מלוא הרכוש המשותף לאחר פטירת בן הזוג הראשון. חשיבות רבה לכך קיימת במיוחד במקרים בהם בן הזוג הנותר אינו בעל הכנסה עצמאית או רכוש משמעותי משלו ולכן צוואה הדדית יכולה למנוע מצב בו בן הזוג השני נותר חסר אמצעים כלכליים מספקים, נאלץ למכור את ביתו או נסמך על סיוע כלכלי מצד גורמים אחרים.

ומה עם הילדים?

"צוואה הדדית מאפשרת לבני זוג לקבוע הוראות בנוגע לגידול וחינוך ילדיהם לאחר פטירת שני ההורים. הוראות אלו יכולות לכלול מינוי אפוטרופוס לילדים, קביעת הנחיות לגבי חינוכם, מקום מגוריהם וכדומה. ודאות שכזאת חשובה מאד לילדים ותורמת להבטחת המשך טיפול הולם בהם על ידי אדם או גורם מתאים. בנוסף, צוואה הדדית עשויה למנוע סכסוכים בין בני משפחה בנוגע לגידול הילדים לאחר פטירת ההורים או אחד מהם".

לפניה לעו"ד גיא יקותיאל באתר ZAP משפטי

הכתבה באדיבות ZAP משפטי

מי צריך לערוך צוואה הדדית?

"ישנם מקרים רבים נוספים בהם צוואה הדדית עשויה להיות רלוונטית לכל זוג נשוי או ידועים בציבור, אך היא בעיקר באה לידי ביטוי יותר אצל זוגות נשואים עם ילדים מנישואים קודמים, זוגות המעוניינים להבטיח שכל רכושם יעבור לבן הזוג הנותר, זוגות המעוניינים להבטיח טיפול ספציפי בילדיהם לאחר פטירתם, זוגות בעלי עסק משותף וזוגות המעוניינים להוריש חלק מרכושם לצדקה או לארגון אחר".

החלטתם שאתם רוצים לערוך צוואה - מה הצעד הבא?

"אחרי שקיימתם דיון פתוח וכנה ביניכם, לגבי רצונותיכם, עתיד רכושכם ועתיד ילדכם לאחר מותכם, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום דיני הירושה לפני עריכת הצוואה מאחר והוא יוכל לסייע לכם לנסח את רצונותיכם בצורה ברורה ותקפה מבחינה משפטית. כאמור, עריכת צוואה הדדית מחייבת שיתוף פעולה ותיאום מלא בין בני הזוג לכן בשלב הראשון חשוב לוודא ששניהם מבינים את משמעות הצוואה והשלכותיה.

לעריכת צוואה בצורה מסודרת ישנם יתרונות כמו יעילות הבאה לידי ביטוי בעריכת צוואה אחת משותפת (במקום שתי צוואות נפרדות) אשר חוסכת זמן וטרחה. כמו כן, צוואה הדדית זוכה להגנה משפטית מוגברת וקשה יותר לערער עליה בהשוואה לצוואה רגילה שנעשתה על מסמך גנרי שמצאתם באינטרנט.

עליכם לזכור ולהבין: צוואה הדדית היא כלי משפטי יעיל המאפשר לבני זוג להבטיח את רצונותיהם לגבי עתיד רכושם וילדיהם לאחר מותם. היא תורמת לביטחון כלכלי ורגשי של בני הזוג וליציבות משפחתית לכן חשוב לערוך אותה בצורה מסודרת ככל האפשר, כדי להימנע מבעיות לא צפויות בעתיד. ככל שמזדקנים, עריכת הצוואה עלולה להיות בשלב מאוחר מדי, אך ברגע שעורכים אותה, זו גם הזדמנות טובה לכלול 'יפוי כח מתמשך'".

ייפוי כח מתמשך - מדוע צריך לקחת אותו בחשבון?

ייפוי כח מתמשך, מורכב משלושה נושאים עיקריים, נושאים רפואיים, נושאים פיננסים ונושאים אישיים. ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך/ייפוי כח חיוני שכל אדם בגיר (גיל 18 ומעלה), צריך לקחת בחשבון על מנת לתכנן את העתיד שלו ולקבוע באיזו דרך יטופלו ענייניו, הן האישיים הן הרפואיים והן הכלכליים. אחת הסיבות העיקריות לכך שלכל אחד צריך להיות ייפוי כוח מתמשך היא אי הוודאות שיש לנו בחיים האלה, הרי לא פעם תאונות מתרחשות ומחלות מפתיעות נופלות על אנשים. לעיתים, לאחר מחלה או פגיעה קשה, לא נוכל לדאוג לצרכינו, ועל כן, מגדירים בטרם חלילה לא יוכל אותו אדם לדאוג לצרכיו ו/או להביע רצונותיו, מי יהיו מיופי כוחו בנושאים המנויים לעיל. לאור העובדה כי מדובר במשהו שיכול לקרות לכל אחד, ללא ייפוי כוח מתמשך שנחתם בזמנים בהם מייפה הכח היה כשיר לקבל החלטות מסוג זה, יהיה על בני המשפחה הקרובה לבקש מבית המשפט אישור למינוי אפוטרופוס, לרבות כל הנושאים הנלווים למינוי מסוג זה על ידי בית משפט. באמצעות חתימה על יפוי כח מתמשך, תוכלו לסייע לקרובים לכם ולדאוג להם בעת הצורך, כל זאת מבלי שקרוביכם יאלצו לפנות לבית המשפט ו/או לאפוטרופוס הכללי לקבלת אישורו. יתרה מכך, קרוביכם ידעו מה רצונותיכם בזמן שלא תוכלו לעשות כן.

מי מייצג אותי?

"חשוב לדעת כי ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכם לבחור מי ייצג אתכם במידת הצורך, בין אם מדובר בחבר אמין, בן משפחה או איש מקצוע כמו עורך דין. אין מגבלה כמותית על בחירת מספר מיופי כוח: אתם יכולים לקבוע מיופה כוח בודד אשר יהיה אחראי על כל העניינים שלכם או לחלק אותם בין כמה וכמה כאלה, בין אם לאותו נושא או לנושאים אחרים כשבד בבד אתם מורשים להגדיר את שיתוף הפעולה ביניהם, במידת הצורך".

בשורה התחתונה, צוואה הדדית תורמת לביטחון כלכלי ורגשי של בני הזוג וליציבות משפחתית. עריכת צוואה הדדית דורשת שיתוף פעולה ותיאום בין בני הזוג, ומומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום דיני הירושה.

לפרטים ושיחת ייעוץ צרו קשר עם עו''ד ונוטריון גיא יקותיאל, רחוב בר כוכבא 44 פתח תקוה (קומת
קרקע): טל נייד 054-23261200, פקס - 077-4448335, מייל Guykuti@gmail.com

עו"ד ונוטריון גיא יקותיאל, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully